Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Middelbare scholen: ‘Neem het maatwerkdiploma serieus’
Vragen van de leden RudmerHeerema en Wiersma (beiden VVD) aan de Ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Middelbare scholen: «Neem het maatwerkdiploma serieus»» (ingezonden 6 maart 2020).
Vraag 1
Herkent u de signalen uit het artikel «Middelbare scholen: «Neem het maatwerkdiploma
serieus»», waarbij leerlingen met een maatwerkdiploma geen kans hebben op een vervolgstudie
op een universiteit of hogeschool?1
Vraag 2
Wat is uw reactie op de brief van een grote groep scholen, met de oproep tot meer
regelruimte voor doorstroom met een diploma voor vakken op meerdere niveaus?
Vraag 3
Hoeveel scholen bieden momenteel een versnellingstraject aan, zodat leerlingen die
makkelijk kunnen leren alle of enkele vakken versneld kunnen afronden?
Vraag 4
In hoeverre is het wenselijk dat leerlingen met een VWO-maatwerkdiploma wel de mogelijkheid
krijgen om versneld een HBO- opleiding te volgen, maar niet gewoon aan een universitaire
studie kunnen beginnen? Wat gaat u doen, zodat leerlingen met een VWO-maatwerkdiploma
wel gewoon aan een universitaire studie kunnen beginnen?
Vraag 5
In hoeverre klopt de bewering dat buitenlandse studenten momenteel probleemloos worden
toegelaten met een maatwerkdiploma? Klopt het dat Britse studenten die minimaal drie
vakken op een zogenaamde A-level-niveau (het hoogste niveau) hebben afgerond, toegelaten
worden op een Nederlandse universiteit, terwijl bij Nederlandse studenten het vak
op het laagste niveau geldt? Hoe wenselijk vindt u dit?
Vraag 6
Klopt het dat universiteiten en hogescholen momenteel wettelijk geen mogelijkheden
hebben om studenten aan te nemen die geen volledig HAVO- of VWO-diploma hebben afgerond?
Wat vindt u daarvan? Bent u bereid om dit wettelijk mogelijk te maken?
Vraag 7
Bent u van mening dat het belangrijk is om alles uit een leerling te halen, dat er
geen focus moet zijn op het slechtste vak maar op de beste vakken van leerlingen en
dat een maatwerkdiploma hiervoor een goed instrument is? Zo nee, waarom niet? Zo ja,
bent u bereid om te kijken naar mogelijkheden waarbij een maatwerkdiploma in het aankomende
collegejaar een leerling al verder kan helpen in het hoger onderwijs?
Vraag 8
Wat is de stand van zaken van het experiment in het voortgezet onderwijs om meerdere
vakken op een hoger niveau af te ronden en daarmee toegang te krijgen tot specifieke
vervolgopleidingen, mits zij voldoen aan de selectiecriteria van desbetreffende vervolgopleidingen?
Welke universiteiten en hogescholen doen mee met dit experiment? Hoeveel leerlingen
kunnen hierdoor al profiteren van meer mogelijkheden door hun maatwerkdiploma?
Vraag 9
Bent u van mening dat een maatwerkdiploma kan zorgen voor meer kansengelijkheid en
dat daarmee talenten optimaal worden benut? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen
om meer kansen te bieden aan leerlingen met een maatwerkdiploma in hun vervolgopleiding?
Vraag 10
Kunt u alle vragen afzonderlijk beantwoorden?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.J. (Rudmer) Heerema, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
A.D. Wiersma, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.