Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Diertens en Paternotte over ontwikkelingen coronavirus naar aanleiding van het bericht 'Two Beijing hospitals quarantined amid fears coronavirus infections will spike in the capital'
Vragen van de leden Diertens en Paternotte (beiden D66) aan de Ministers voor Medische Zorg en van Infrastructuur en Waterstaat over ontwikkelingen coronavirus naar aanleiding van het bericht «Two Beijing hospitals quarantined amid fears coronavirus infections will spike in the capital» (ingezonden 24 februari 2020).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg), mede namens de Minister van Infrastructuur
en Waterstaat (ontvangen 2 maart 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met de snelle stijging van het aantal bevestigde gevallen van COVID-19
(coronavirus disease 2019) in de Chinese hoofdstad Beijing in de afgelopen week naar
meer dan 400, inclusief het in quarantaine plaatsen van twee ziekenhuizen? Hoe beoordeelt
u deze toename?1
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met de ontwikkelingen van het nieuwe coronavirus in China. U beschrijft
ten tijde van het indienen van de Kamervragen een aantal van meer dan 400 ziektegevallen
met het nieuwe coronavirus in Beijing. Als dit aantal ziektegevallen in perspectief
wordt geplaatst van het aantal bewoners van de stad Beijing, dat op meer dan 20 miljoen
ligt, is het aantal van 400 ziektegevallen niet te vergelijken met het aantal besmettingen
in Wuhan. Ik laat het verder aan de WHO om deze toename te beoordelen. Op basis van
de nieuwste cijfers van het ECDC kan worden gesteld dat het aantal nieuwe besmettingen
met het nieuwe coronavirus in China de afgelopen week – met een uitzondering van een
kleine toename in het weekend van 29 maart – blijft dalen.
Vraag 2
Bent u bekend met het vluchtschema van Chinese luchtvaartmaatschappijen op routes
naar Nederland, waaronder de komende week drie vluchten van Beijing naar Amsterdam
en vice versa?
Antwoord 2
Ja.
Vraag 3
Heeft u overleg gevoerd met China over de vraag of de exploitanten China Eastern en
China Southern gebruik mogen blijven maken van de vervoerstoestemming onder het vigerende
luchtvaartverdrag? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kunt u de inhoud van dit overleg toelichten?
Antwoord 3
Ik heb in mijn stand van zakenbrief van 11 februari jl. toegelicht dat ik ter handhaving
van de openbare orde en veiligheid of andere dringende redenen kan verzoeken het burgerluchtverkeer
tijdelijk of blijvend te beperken of te verbieden boven Nederland of gedeelten daarvan.
Dit is op dit moment niet aan de orde. De World Health Organization (WHO) waarschuwt
expliciet tegen dergelijke disproportionele maatregelen. Er wordt derhalve ook geen
overleg gevoerd met China of luchtvaartmaatschappijen over het gebruik mogen maken
van de vervoerstoestemmingen.
Om verspreiding van het nieuwe coronavirus tegen te gaan, worden mogelijk verdere
maatregelen getroffen door de Chinese autoriteiten, andere landen in de regio en daarbuiten,
luchtvaartmaatschappijen, onderwijsinstellingen etc. Het Ministerie van Buitenlandse
Zaken heeft het reisadvies voor China aangepast. Zo adviseert het Ministerie van Buitenlandse
Zaken reizigers na te denken of het nog steeds noodzakelijk is om in China te verblijven.
Als dat niet zo is, adviseert het Ministerie van Buitenlandse Zaken gebruik te maken
van de bestaande mogelijkheden om uit China te vertrekken. Voor reizen naar de provincie
Hubei geldt een code «rood»: reis daar niet naartoe.
Vraag 4
Hoe beoordeelt u het feit dat de KLM en vrijwel alle andere Europese luchtvaartmaatschappijen
sinds ruim twee weken geen vluchten meer uitvoeren op China, maar China Southern en
China Eastern nog wekelijks meerdere vluchten uitvoeren op de routes Beijing-Amsterdam
en Shanghai-Amsterdam?
Antwoord 4
Ik heb op dit moment geen besluiten genomen die leiden tot restricties voor de luchtvaart.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft in haar brief van 4 februari jl.
toegelicht dat luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk zijn voor aanpassingen
in het vluchtschema om de gezondheid van personeel en passagiers te waarborgen.
Vraag 5
Hoe beoordeelt u het feit dat de KLM weliswaar niet meer zelf vliegt op de route naar
China, maar via KLM-kanalen alle directe vluchten van China Southern op Beijing en
China Eastern op Shanghai te koop zijn onder een KLM-vluchtnummer? Deelt u de indruk
dat de KLM het dus verantwoord acht voor passagiers en crew om tickets te verkopen
voor directe vluchten naar deze twee bestemmingen? Kunt u zich voorstellen dat klanten
óók deze indruk krijgen door het feit dat zij op de KLM-website deze tickets kunnen
kopen?
Antwoord 5
Zoals toegelicht in de antwoorden op vragen 3 en 4 zijn restricties voor de luchtvaart
op dit moment niet aan de orde.
Vraag 6
Bent u voornemens met de KLM in gesprek te gaan over het laten staan van deze code-sharing
op routes naar China zolang het COVID-19 virus niet onder controle is? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 6
Ik heb geen voornemens om hierover met KLM in gesprek te gaan. Zoals de Minister van
Infrastructuur en Waterstaat in haar brief van 4 februari jl. heeft toegelicht, zijn
luchtvaartmaatschappijen zelf verantwoordelijk voor aanpassingen in het vluchtschema
om de gezondheid van personeel en passagiers te waarborgen.
Vraag 7
Acht u het verantwoord om direct vliegverkeer door te laten gaan op een route naar
een stad waar een snelle stijging van het aantal bevestigde gevallen van COVID-19
te zien is? Zo ja, waarom?
Antwoord 7
Ja dat acht ik op dit moment verantwoord. Ik laat mij adviseren door de World Health
Organization (WHO) die expliciet waarschuwt tegen disproportionele maatregelen, zoals
restricties in de luchtvaart.
Wel heb ik maatregelen genomen naar aanleiding van de uitbraak van het nieuwe coronavirus
in China. Zo heeft het RIVM de casusdefinitie aangepast. Hierin staat dat mensen met
koorts en luchtwegklachten, die de afgelopen twee weken in een regio met wijdverspreide
verspreiding (zoals China, Singapore, Zuid-Korea, Iran, of de provincies Lombardije,
Veneto, Emiglia Romangna en Piëmonte in Noord-Italië) geweest zijn, zich kunnen laten
testen op het nieuwe coronavirus.
Op directe vluchten van China naar Nederland krijgen passagiers voor landing op Schiphol
informatiebrieven uitgereikt waarin zij geattendeerd worden te letten op gezondheidsklachten,
en bij het optreden daarvan thuis/in het hotel te blijven en bij het contact met een
zorgverlener aan te geven dat men uit een aangedane regio komt. Ook wordt informatie
over COVID-19 getoond op de panelen boven de bagagebanden.
Vraag 8
Herinnert u zich de brief van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat van 4 februari
2020 inzake de rollen en verantwoordelijkheden in relatie tot de uitbraak van het
coronavirus in China en de luchtvaart, waarin is aangegeven dat «op dit moment» de
gezondheidsvoorschriften geen intrekking van vervoerstoestemmingen vergen?2 Kunt u aangeven wat uw afwegingskader is bij het wegen van de vraag of de gezondheidsvoorschriften
een intrekking van een vervoerstoestemming vergen?
Antwoord 8
Ja, ik ken de passage uit deze Kamerbrief. Zoals ik in de eerdere Kamervragen al aangeef,
laat ik mij adviseren door de World Health Organization (WHO). De WHO adviseert op
dit moment geen disproportionele maatregelen op te leggen. Op basis van dit advies
maak ik mijn afweging.
Vraag 9
Bent u voornemens het openhouden van de route Beijing-Amsterdam op korte termijn te
heroverwegen door een reisrestrictie c.q. een intrekking van vervoerstoestemming voor
te leggen aan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Zoals toegelicht in de antwoorden op vragen 3 en 4 zijn restricties voor de luchtvaart
op dit moment niet aan de orde.
Vraag 10
Kunt u, gelet op de snelle ontwikkelingen in de verspreiding van het coronavirus COVID-19,
deze vragen elk afzonderlijk en binnen een week beantwoorden?
Antwoord 10
De vragen zijn zo snel mogelijk beantwoord.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg -
Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.