Schriftelijke vragen : Brandgevaar in parkeergarages en onder woningen
Vragen van de leden Beckerman en Laçin (beiden SP) aan de Ministers van Milieu en Wonen en van Infrastructuur en Waterstaat over brandgevaar in parkeergarages en onder woningen (ingezonden 24 februari 2020).
Vraag 1
Wat is uw reactie op de uitzending van Kassa waarin bleek dat er zorgen zijn over
het opladen van elektrisch vervoer in ondergrondse parkeergarages vanwege brandgevaar?1
Vraag 2
Wat zijn momenteel de bouwregels voor het installeren van laadpalen en het opladen
van elektrisch vervoer nabij en onder gebouwen waar mensen verblijven of wonen?
Vraag 3
Hoe ziet op dit moment de handhaving eruit en welke andere knelpunten worden geconstateerd
in de praktijk door het Instituut Fysieke Veiligheid, de brandweer en bouw- en woningtoezicht
door gemeenten, naast de genoemde knelpunten in Kassa, zoals bijvoorbeeld de moeilijke
bereikbaarheid van branden in ondergrondse parkeergarages?
Vraag 4
Hoeveel branden of situaties met rookontwikkeling in ondergrondse parkeergarages zijn
er gemiddeld per jaar? En wat waren de oorzaken van deze branden?
Vraag 5
Waarom is niet bekend hoeveel ondergrondse laadplekken of laadplekken onder gebouwen
er zijn in ons land? Bent u bereid dit te onderzoeken?
Vraag 6
Wanneer zal het onderzoek van TNO zijn afgerond hoe in de bouwregelgeving van andere
landen (wereldwijd) rekening wordt gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages?
Wilt u dit na gereedkomen naar de Kamer sturen voorzien van uw reactie?
Vraag 7
Waarom zijn niet alle parkeergarages uitgerust met sprinklerinstallaties, hoewel het
Instituut Fysieke Veiligheid hier al in 2010 en de brandweer in 2013 daar een aanbeveling
toe deden? En bent u bereid deze verplichting op te nemen in het Bouwbesluit? Kunt
u uw antwoord toelichten?2 3
Vraag 8
Bent u bereid om samen met betrokken organisaties, zoals gemeenten en de brandweer,
een landelijk dekkend netwerk van dompelcontainers te bewerkstelligen? Wat zijn de
uitkomsten van het gesprek tussen de Bond van Verzekeraars en Rijkswaterstaat hierover,
omdat een dompelcontainer de enige mogelijkheid is om elektrisch vervoer met een lithiumaccu
te blussen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 9
Bent u het met de lector brandpreventie, de heer Koster, en het Instituut Fysieke
Veiligheid eens dat extra veiligheidsmaatregelen bij ondergrondse parkeergarages nodig
zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, op welke termijn gaat u deze maatregelen invoeren?4
Vraag 10
Bent u bereid in het Bouwbesluit op te nemen dat laadpalen voor elektronisch vervoer
in ondergrondse parkeergarages geplaatst moeten worden in nabijheid van in- en uitgangen,
zodat bij eventuele rook- en brandontwikkeling de brandweer er snel bij kan komen?
Kunt u uw antwoord toelichten?
Vraag 11
Bent u bereid in het Bouwbesluit op te nemen dat alle laadpalen voor elektronisch
vervoer uitgerust moeten zijn met een brandmelder, zodat ongelukken en rampen voorkomen
kunnen worden?
Vraag 12
Wat is uw reactie op het artikel van de Vereniging DOET en de constatering dat preventie
van een accubrand van belang is, omdat deze ook veroorzaakt kan worden door een kabel
of lader (thermal runaway)? Op welke wijze(n) gaat u maatregelen nemen voor het voorkomen
van accubranden?5
Vraag 13
Hoe gaat u ervoor zorgen dat mensen niet ontmoedigd worden om elektrisch vervoer aan
te schaffen, omdat ze ervan uit moeten kunnen gaan dat de brandveiligheid bij het
gebruik en opladen van elektrisch vervoer gegarandeerd is?
Vraag 14
Wilt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden en niet clusteren?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
Sandra Beckerman, Tweede Kamerlid -
Mede ondertekenaar
C. Laçin, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.