Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Aalst over het nieuws dat het hervatten van het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven Zuid opnieuw is uitgesteld
Vragen van het lid Van Aalst (PVV) aan de Minister voor Infrastructuur en Waterstaat over het nieuws dat het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven Zuid opnieuw is uitgesteld (ingezonden 22 januari 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
21 februari 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 1736.
Inleiding:
Op 22 januari jl. heeft Kamerlid van Aalst (PVV) vragen gesteld naar aanleiding van
het nieuws dat het hervatten van het rangeren met gevaarlijke stoffen op Waalhaven
Zuid opnieuw is uitgesteld. Op 12 februari heb ik u geschreven dat ik de beantwoording
van de vragen wilde aanhouden in verband met het op korte termijn door het bevoegd
gezag te nemen besluit over het rangeren. Inmiddels is dit gebeurd. Op 13 februari
jl. hebben de omgevingsdienst DCMR en de veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond (VR-RR)
aan ProRail gemeld dat het hervatten van het rangeren met gevaarlijke stoffen is toegestaan
onder een aantal voorwaarden. Op dit moment zou dit op het deel van het emplacement
kunnen dat door het tijdelijke blussysteem bestreken wordt. In de praktijk betekent
dit dat vooralsnog alleen kortere treinen gerangeerd kunnen worden, terwijl er juist
behoefte is om met langere treinen te rangeren. Daarom werkt ProRail op dit moment
met het bevoegd gezag en in afstemming met de vervoerders hard aan de mogelijkheden
om de reikwijdte van de blusvoorzieningen te vergroten. Op basis van de uitkomsten
hiervan kan worden bepaald wanneer het emplacement weer daadwerkelijk in gebruik kan
worden genomen. Ik heb hier nauw contact over met ProRail. Zodra er duidelijkheid
is over de benodigde maatregelen en het tijdpad, zal ik uw Kamer hierover informeren.
Vraag 1
Bent u op de hoogte van het bericht dat de mogelijkheid tot rangeren met gevaarlijke
stoffen op Waalhaven Zuid opnieuw wordt uitgesteld?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2, 3
Deelt u de mening dat onze ondernemers hier grote economische schade door oplopen?
Deelt u de mening dat dit volstrekt onacceptabel is?
Antwoord 2, 3
De ontstane situatie in de Waalhaven betreur ik en is ongewenst. Daarom moet en wordt
alles in het werk gesteld om zo snel mogelijk het rangeren te kunnen hervatten. Het
niet kunnen rangeren met gevaarlijke stoffen op het emplacement Waalhaven Zuid betekent
dat het vervoer via andere emplacementen wordt afgewikkeld. De logistieke impact is
dankzij de inspanningen van vervoerders en de bijsturing door de verkeersleiding van
ProRail relatief beperkt gebleven. Tot op heden lukt het namelijk om veel van de lading
toch op de plek van bestemming te krijgen. Niettemin maken de vervoerders door de
omleidingen extra kosten. Om de vervoerders hiervoor te compenseren heeft ProRail
een compensatieregeling opgesteld waarop de vervoerders reeds een beroep kunnen doen.
Vraag 4
Kunt u uitleggen waarom ProRail er niet in is geslaagd om met het blussysteem het
gehele rangeerterrein te bestrijken?
Antwoord 4
ProRail heeft naar aanleiding van problemen met de oorspronkelijke blusinstallatie
een tijdelijke bovengrondse blusvoorziening aangelegd. Door de combinatie van de plaats(en)
waar blusvoertuigen kunnen worden opgesteld, de vorm van het emplacement en de berekende
reductie van de worplengte voor blushoeken en toepassing van schuim, wordt echter
niet het hele emplacement bestreken. Zoals in de inleiding is aangegeven onderzoekt
ProRail nu een aantal mogelijkheden om het bereik te vergroten. Dit vraagt waarschijnlijk
nieuwe aanpassingen in de infrastructuur en mogelijk ook nieuwe testen. In de komende
weken zal duidelijk worden welke mogelijkheden haalbaar zijn en op welke termijn ze
te implementeren zijn. Dit gebeurt in afstemming met bevoegd gezag en vervoerders.
Het is de blijvende inzet om zo snel mogelijk het rangeren met gevaarlijke stoffen
te hervatten.
Vraag 5, 6, 7
Kunt u verklaren waarom ProRail en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond en DCMR
Milieudienst Rijnmond niet veel eerder tot heldere afspraken en dito planningen zijn
gekomen om de definitieve oplossing blusvoorzieningen Waalhaven Zuid te realiseren
en in gebruik te nemen?
Deelt u de mening dat dit zo snel mogelijk moet worden gerealiseerd?
Kunt u vertellen wanneer dit is gerealiseerd?
Antwoord 5, 6, 7
Naast het werken aan de tijdelijke blusvoorziening is ProRail ook bezig met de voorbereidingen
voor de definitieve blusvoorziening. Ik ben het met u eens dat de definitieve blusvoorzieningen
zo snel mogelijk gerealiseerd moeten worden. De aanleg hiervan is afhankelijk van
de afspraken die momenteel met het bevoegd gezag worden gemaakt. Hierover is al geruime
tijd – mede in het kader van het landelijk emplacementenproject – intensief contact
tussen vertegenwoordigers van o.a. de gemeente Rotterdam, ProRail en IenW. Naar verwachting
komen we binnen enkele weken tot duidelijke afspraken over de definitieve voorzieningen
die gerealiseerd zullen worden. Zodra deze duidelijkheid er is, zal de realisatie
daarvan naar verwachting circa drie jaar duren. In de tussenliggende periode zal de
tijdelijke blusvoorziening van kracht moeten zijn.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.