Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Postma en Van Helvert over beperken van geluidsoverlast A79 Valkenburg aan de Geul
Vragen van de leden Postma en Van Helvert (beiden CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over beperken van geluidsoverlast A79 Valkenburg aan de Geul (ingezonden 12 december 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
19 februari 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 1351.
Vraag 1
Kent u de jarenlange lopende kwestie over mogelijke geluidswerende maatregelen langs
de A79 ter hoogte van de wijken Goudenrood en Vroenhof in Valkenburg aan de Geul (Houthem-St.Gerlach)?
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Klopt het dat de verantwoordelijkheid met betrekking tot eventuele maatregelen voornamelijk
bij Rijkswaterstaat ligt omdat het gaat om een Rijksweg? Welke mogelijkheden ziet
u om de geluidsoverlast te verminderen?
Antwoord 2
Wanneer er sprake is van overschrijding van de geluidproductieplafonds of de wettelijke
geluidsnormen ten gevolge van verkeer ligt de verantwoordelijkheid met betrekking
tot eventuele maatregelen bij Rijkswaterstaat. Maatregelen die Rijkswaterstaat dan
overweegt om het geluid te verminderen zijn een stiller wegdek, geluidsschermen en
gevelisolatiemaatregelen.
Vraag 3
Kunt u bevestigen dat het aanbrengen/installeren van geluidswerende maatregelen op
twee locaties langs de A79 ter hoogte van Valkenburg aan de Geul (wijken Goudenrood
en Vroenhof) nog steeds onderdeel zijn van het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG)
fase twee?
Antwoord 3
Op alle saneringslocaties binnen het MJPG worden maatregelen afgewogen. Afhankelijk
van de situatie en beschikbare middelen zijn dit geluidbeperkende maatregelen (schermen
of stillere wegdekken) of geluidwerende maatregelen (gevelisolatie). Voor de twee
locaties langs de A79 ter hoogte van Valkenburg aan de Geul (wijken Goudenrood en
Vroenhof) maken geluidsmaatregelen nog steeds onderdeel uit van het saneringsplan
van fase twee MJPG. Geluidwerende maatregelen worden getroffen voor woningen, waar
de geluidbeperkende maatregelen (geluidscherm of stiller asfalt) niet toereikend of
doelmatig zijn. Besluitvorming over de financiering van de maatregelen MJPG fase twee
zal op korte termijn worden afgerond, waarna de saneringsplannen kunnen worden opgesteld.
Publicatie van het betreffende ontwerpbesluit saneringsplan is voorzien voor de eerste
helft van 2021. Daarna moeten de planologische en juridische procedures nog worden
doorlopen voordat uitvoering kan beginnen.
Vraag 4
Kunt u aangeven hoe het komt dat Rijkswaterstaat de toezegging om zeer open asfaltbeton
(zoab) aan te brengen zo vaak heeft uitgesteld?
Antwoord 4
Het uitstel is veroorzaakt omdat voor de A79 een langere voorbereidingstijd nodig
was door de verschillende technische onderzoeken die moesten worden uitgevoerd vanwege
de opgekomen punten met betrekking tot de tegenvallende technische staat van deze
weg. De weg is oorspronkelijk een provinciale weg en later door het Rijk overgenomen
en destijds voorzien van vluchtstroken. Dit heeft gezorgd voor complexiteit in de
ontwerpkeuzes. Dit heeft ertoe geleid dat de planning voor het grootschalige onderhoud
met wegdekvervanging is opgeschoven en in 2021 zal worden uitgevoerd.
Vraag 5
Kunt u bevestigen of het op 20 december 2017 gepresenteerde tijdspad van Rijkswaterstaat
met betrekking tot het groot onderhoud en aanbrengen van zoab-wegdek aan de A79 (onder
andere ter hoogte van Valkenburg aan de Geul) nog actueel is? Klopt het dat het tijdspad
inhoudt: in 2018 (vertraagd tot eind 2019) communiceren met omwonenden, eind 2019
aanwijzen van de aannemer, in 2020 plannen en uitvoeren van groot onderhoud/aanbrengen
zoab-wegdek, waarbij in 2021 de vernieuwde A79 gereed is? Zo niet, wat zijn de wijzigingen?
Antwoord 5
Ja, ik kan bevestigen dat behoudens eventuele juridische procedures en onvoorziene
omstandigheden de vernieuwde A79 in 2021 gereed zal zijn.
Vraag 6
Kunt u aangeven of er geen verder uitstel meer zal optreden voor vervanging van het
wegdek van de A79? Zo nee, welke zekerheden kunt u wel geven aan de omwonenden?
Antwoord 6
Ik verwacht geen verder uitstel voor deze werkzaamheden. Tegelijkertijd kan ik vanzelfsprekend
onvoorziene omstandigheden, zoals extreem weer of onverwachte archeologische vondsten,
niet uitsluiten.
Vraag 7
Bent u bereid de faseringen binnen het MJPG, als leidraad voor de volgorde van uitvoeren
van de projecten, los te laten, maar de uitvoering te koppelen aan logische kansen
en mogelijkheden in de tijd?
Antwoord 7
Het koppelen van de uitvoering van MJPG-maatregelen aan andere werkzaamheden (zoals
asfaltvervanging) is altijd al onderdeel geweest van de uitgangspunten van het MJPG.
Voorwaarde hierbij is wel dat er voldoende zekerheid is over het kunnen nemen van
de MJPG-maatregelen door het doorlopen van de benodigde planologische en juridische
procedures en het beschikbaar blijven van voldoende middelen voor de overige maatregelen
binnen het programma.
Vraag 8
Bent u bereid het groot onderhoud aan de A79 (onder andere ter hoogte van Valkenburg
aan de Geul), dat volgens planning in 2020 moet worden uitgevoerd, te koppelen aan
de te nemen geluidswerende maatregelen in het kader van het MJPG (fase twee), zodat
in hetzelfde tijdsbestek van het groot onderhoud parallel de uitvoering van de geluidswering
kan plaatsvinden?
Antwoord 8
Het koppelen van de te nemen geluidsmaatregelen aan het groot onderhoud zal leiden
tot verder uitstel van het groot onderhoud. Ik wil gezien de noodzaak van het onderhoud
nu zo spoedig mogelijk starten met het groot onderhoud, zodat die werkzaamheden (waaronder
het aanbrengen van zoab) in 2021 zijn afgerond. Eventuele toekomstige MJPG maatregelen
(zoals geluidsschermen of gevelisolatie) zullen apart worden uitgevoerd.
Vraag 9
Kunt u aangeven of de problematiek rondom het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in algemene
zin heeft gezorgd voor plotseling vrijgekomen uitvoeringscapaciteit en onderbesteding
van de geplande budgetten? Zo ja, zou dit ervoor kunnen zorgen dat projecten die kleiner
van aard zijn en/of minder van invloed zijn op de stikstofnormen naar voren worden
gehaald?
Antwoord 9
Ik heb uw Kamer op 20 november (kst 35 300 A, nr. 58) geïnformeerd over de gevolgen van de stikstofproblematiek op de MIRT-projecten.
Ik streef er naar om alle projecten, ongeacht hun aard, zoveel mogelijk conform planning
uit te voeren. Wel wil ik waar mogelijk eventuele capaciteit die vrijvalt door uitstel
van nieuwe aanleg gebruiken voor beheer en onderhoud werkzaamheden.
Vraag 10
Klopt het dat Rijkswaterstaat aan het buurtcomité heeft toegezegd vanaf het voorjaar
van 2018 in overleg te treden over de conceptresultaten van het MJPG inzake de geluidsoverlast
van de A79? Klopt het dat dit overleg meermaals is uitgesteld en formeel nog steeds
niet heeft plaatsgevonden? Zo ja, wat is hiervan de reden?
Antwoord 10
Het klopt dat Rijkswaterstaat aan het buurtcomité heeft toegezegd om vanaf het voorjaar
van 2018 in overleg te treden. In september 2018 heeft dit overleg plaatsgevonden
tussen het buurtcomité en Rijkswaterstaat over het MJPG en maatregelen. In de tussenliggende
periode is er regelmatig telefonisch- en mailcontact geweest. Op 30 januari staat
het volgende overleg tussen Rijkswaterstaat, de gemeente en het buurtcomité gepland.
Vraag 11
Bent u bereid elke vraag apart te beantwoorden en vóór 15 januari 2020 naar de Kamer
te sturen?
Antwoord 11
Ik heb uw Kamer op 9 januari 2020 geïnformeerd dat het helaas niet mogelijk was om
vóór 15 januari te antwoorden vanwege de benodigde afstemming.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.