Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Kuiken over het vernieuwde communicatienetwerk C2000
Vragen van het lid Kuiken (PvdA) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het vernieuwde communicatienetwerk C2000 (ingezonden 4 februari 2020).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) (ontvangen 14 februari
2020).
Vraag 1
Kent u de berichten «Vernieuwd communicatienetwerk C2000 voor hulpverleners in werking
getreden»1 en «Communicatiedienst voor hulpdiensten had korte tijd storing»?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herkent u het beeld dat, na de migratie naar het nieuwe netwerk, met name de politie
te maken had met portofoons die slecht bereikbaar waren?
Antwoord 2
In mijn brief van 28 januari 2020 heb ik uw Kamer geïnformeerd dat in de nacht van
27 op 28 januari 2020 de migratie naar het vernieuwde spraaknetwerk van C2000 heeft
plaatsgevonden.3 In die nacht zijn ongeveer 600 zendmasten omgezet en is nieuwe radioapparatuur aangezet.
Dit was een grootschalige operatie die minutieus is voorbereid en volgens plan is
verlopen.
Zoals ik u ook in mijn brieven van 10 oktober 2019 en 28 januari 2020 meldde, heeft
een nieuw netwerk dat zo omvangrijk is als het vernieuwde C2000-spraaknetwerk enige
tijd nodig voordat het volledig ingeregeld is.4 Daarmee is rekening gehouden bij de huidige fase van het eerste gebruik die zorgvuldig
is voorbereid in afstemming met politie, brandweer, veiligheidsregio’s, ambulancediensten
en Defensie. Uw Kamer is hierover geïnformeerd tijdens een besloten technische briefing
op 11 december 2019 aan de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid.
Inmiddels presteert het nieuwe netwerk goed maar zijn er wel, zoals ook was verwacht,
enkele aanloopproblemen geconstateerd die alleen bij intensief dagelijks gebruik,
en niet in een testomgeving, naar voren komen. Aangezien de veiligheid van burgers
en hulpverleners voorop staat bij de uitrol van het nieuwe spraaknetwerk, is hierop
geanticipeerd door een nazorgteam in te richten van specialisten van het meldkamerdienstencentrum,
het programmateam Implementatie Vernieuwd C2000 en de leveranciers. Bovendien hebben
de hulpdiensten van tevoren besproken maatregelen getroffen om continuïteit van de
communicatie te waarborgen. Die maatregelen voor alternatieve communicatie hebben
zich al in de migratienacht en de nazorgfase bewezen.
In de dagen na de migratie bleek bijvoorbeeld een aantal portofoons verbinding met
het netwerk te verliezen bij het verplaatsen van de ene naar de andere mast (het zogeheten
roaming). Bij het herstarten van het apparaat herstelde de verbinding zich weer. Dit
verbindingsprobleem had voornamelijk invloed op de politie.
Dit aanloopprobleem is inmiddels grotendeels verholpen.
Vraag 3
Herkent u signalen dat gebieden, die voor de migratie naar het nieuwe C2000 netwerk
slecht bereikbaar waren, na de migratie nog slechter bereikbaar waren, onder andere
omdat de meldkamer onverstaanbaar is, dat het bereik met portofoon en mobilofoon weg
is en dat portofoons uitvallen en opnieuw gereset moeten worden?
Antwoord 3
Ja, ik herken deze signalen. Het resetten van de portofoon heeft betrekking op het
verbindingsprobleem dat ik in het antwoord op vraag 2 heb toegelicht.
Ten aanzien van de dekking van het netwerk merk ik het volgende op. Ieder radiocommunicatienetwerk
heeft in bepaalde gebieden minder dekking. Het analyseren en verbeteren van de dekking
is onderdeel van nazorg en beheer van het nieuwe netwerk. Vanuit het perspectief van
de gebruiker zijn verbindingsproblemen (zie mijn antwoord op vraag 2) en dekkingsissues
niet van elkaar te onderscheiden. De verwachting is daarom dat een aantal gemelde
dekkingsissues tegelijk met de verbindingsproblemen wordt opgelost. Elke melding van
dekkingsproblemen wordt serieus genomen en er zijn extra teams ingericht om klachten
met metingen te verifiëren en te analyseren.
Vraag 4
Klopt het dat C2000 in Noord-Holland vanwege een storing enige tijd onbereikbaar was?
Hebben dergelijke storingen zich in meer delen van het land voorgedaan?
Antwoord 4
Op 30 januari jl. is de radiobediening in de meldkamers door een menselijke fout ca.
10 minuten uitgevallen. Het C2000-spraaknetwerk was gewoon beschikbaar. Het betrof
een korte landelijke storing. Er zijn maatregelen genomen om dit in de toekomst te
voorkomen. Deze korte storing had niet te maken met de vernieuwing van het netwerk.
Vraag 5
Hoe vaak zijn ’s nachts updates van het netwerk uitgevoerd en tot welk resultaat hebben
deze updates geleid?
Antwoord 5
Tot nu toe zijn er drie keer updates uitgevoerd die erop gericht waren de kwaliteit
van het spraaknetwerk te verbeteren. Deze updates hebben een positief effect gehad
en hebben tot een significante afname van de aanloopproblemen geleid.
Vraag 6
Klopt het dat bovengenoemde problemen zich bij de ambulance en brandweer minder voordoen
door minder portofoongebruik, maar ook door het gebruik van een ander merk portofoon?
Antwoord 6
Het klopt dat de genoemde aanloopproblemen zich bij ambulance, brandweer en Defensie
over het algemeen minder hebben voorgedaan. Naar het zich nu laat aanzien betrof het
bij het antwoord op vraag 2 beschreven verbindingsprobleem voornamelijk een bepaald
merk portofoons.
Vraag 7
In hoeverre zijn de hierboven gesignaleerde problemen voorzien? Is hier qua veiligheid
van hulpverleners voldoende rekening mee gehouden?
Antwoord 7
Zoals ik u in mijn brieven van 10 oktober 2019 en 28 januari 2020 meldde, heeft een
nieuw netwerk dat zo omvangrijk is als het vernieuwde C2000-spraaknetwerk enige tijd
nodig voordat het volledig ingeregeld is. Daarmee is in de huidige fase van het eerste
gebruik rekening gehouden. Deze fase is zorgvuldig voorbereid in afstemming met politie,
veiligheidsregio’s, brandweer, ambulancediensten en Defensie. Aangezien C2000 de communicatieve
life line van de hulpdiensten is, is de veiligheid van burgers en hulpverleners hierbij
leidend geweest.5
Er is een nazorgteam ingericht van specialisten van het meldkamerdienstencentrum,
het programma Implementatie Vernieuwing C2000 en de leveranciers.
Bovendien hebben de hulpdiensten van tevoren besproken maatregelen getroffen om continuïteit
van de communicatie te waarborgen. Die maatregelen voor alternatieve communicatie
hebben zich al in de migratienacht en in de nazorgfase bewezen.
Vraag 8
Klopt het dat het nog maanden kan duren voordat het C2000 netwerk helemaal ingeregeld
is?
Antwoord 8
Het zal enige tijd duren voordat het netwerk ingeregeld is. Het zo snel mogelijk oplossen
van de aanloopproblemen rondom het nieuwe spraaknetwerk van C2000, die van verschillende
aard zijn, heeft voor mij, maar natuurlijk ook voor de hulpverleningsdiensten, de
hoogste prioriteit. Naarmate de tijd vordert nemen de nog in te regelen knelpunten
in aantal en qua impact af totdat een reguliere beheersituatie ontstaat. Daarbij is
het goed om te realiseren dat ook bij een ingeregeld netwerk van de omvang van het
huidige spraaknetwerk van C2000 geldt dat er zich regelmatige technische issues voordoen
die vervolgens ook weer opgelost dienen te worden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.