Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Ziengs en Rudmer Heerema over de nieuwe dienstregeling van de NS
Vragen van de leden Ziengs en RudmerHeerema (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de nieuwe dienstregeling van de NS (ingezonden 22 januari 2020).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
12 februari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met de nieuwe dienstregeling van de NS die per 15 december 2019 van
kracht geworden is?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u van mening dat de treinverbinding tussen Alkmaar en Leiden/Den Haag/Rotterdam,
waar in het verleden vaker vragen over zijn gesteld, inmiddels substantieel verbeterd
is?2
Antwoord 2
Volgens de cijfers van NS is de treinverbinding tussen Alkmaar en Leiden/Den Haag/Rotterdam
de afgelopen jaren verbeterd doordat de reistijd op het traject Alkmaar – Haarlem
– Leiden is teruggebracht. Zo was met de spits-intercity de reistijd van Alkmaar naar
Leiden (en vv) in 2015 1 uur en 2 minuten en heeft NS deze in 2020 teruggebracht naar
55 minuten. Voor het traject Alkmaar – Rotterdam is de reistijd in de spits teruggebracht
van 1 uur en 37 minuten in 2015 tot 1 uur en 29 minuten in 2020. Voor het traject
Alkmaar – Den Haag is de reistijd in de spits teruggebracht van 1 uur en 16 minuten
in 2015 tot 1 uur en 8 minuten in 2020.
Vraag 3
Bent u bekend met het feit dat reizigers tussen Den Haag en Alkmaar nog tijdens de
reguliere spitstijden gebruik moeten maken van een sprinter tussen Haarlem en Alkmaar,
omdat de intercityverbinding tussen Haarlem en Alkmaar na 18:00 uur niet meer rijdt?
Antwoord 3
De reguliere spitstijd is van 06.30 tot 09.00 uur en van 16.00 tot 18.30 uur. Volgens
de informatie van NS vertrekt de laatste spits-intercity richting Alkmaar om 18.28
uur vanaf Haarlem.
Vraag 4, 5, 6
Deelt u de mening dat de dienstregeling voor wat betreft het traject Alkmaar-Leiden/Den
Haag/Rotterdam verbeterd kan worden door betere overstaptijden en door intercity’s
in ieder geval tijdens de reguliere spitstijden in te blijven zetten?
Deelt u de mening dat het wenselijk is dat intercity’s langer dan nu ingezet worden
op de verbinding tussen Haarlem en Alkmaar? Bent u bereid te kijken naar de mogelijkheid
de intercity tussen Haarlem en Alkmaar ten minste uit te breiden naar de reguliere
spitstijden, en waar mogelijk langer?
Bent u bereid om te onderzoeken of er weer een rechtstreekse treinverbinding vanuit
Alkmaar via Haarlem naar Leiden/Den Haag/Rotterdam mogelijk is?
Antwoord 4, 5, 6
Volgens NS bedraagt de huidige overstaptijd op station Haarlem 3 minuten in de ochtendspits
en 5 minuten in de avondspits. Reizigers naar Rotterdam hebben daarnaast een overstap
van 4 minuten te Leiden. De overstaptijd is volgens NS afgestemd op de looptijd van
treinreizigers van de ene trein naar de andere trein. In de dienstregeling 2020 rijden
er zowel in de ochtend- als de avondspits in een tijdsbestek van 2:30 uur zes spits-intercity’s
tussen Alkmaar en Haarlem. Hiermee worden volgens NS voldoende intercity’s ingezet
tijdens de reguliere spitstijden om aan de reizigersvraag te voldoen.
NS is verantwoordelijk voor het opstellen van de dienstregeling op het hoofdrailnet,
inclusief de afweging tussen het rijden van sprinters of intercity’s of het rijden
van een rechtstreekse verbinding.3 NS heeft daarbij als doel om de reiziger sneller en betrouwbaarder op zijn of haar
bestemming te brengen. Ik zie er op toe dat de NS zich daarbij houdt aan de afspraken
in de vervoerconcessie. Zo moet NS onder meer het aanbod afstemmen op de vervoersvraag
en overleg voeren met decentrale overheden en consumentorganisaties waarbij wensen
op specifieke trajecten aan de orde kunnen worden gesteld.
Vraag 7
Welke rijtuigen worden op structurele basis aan het traject Alkmaar-Haarlem aan het
traject toegewezen, aangezien er momenteel verschillende rijtuigtypes worden ingezet
op het traject maar de treinsteltypes DE-III en DDM niet meer worden ingezet?
Antwoord 7
NS heeft me laten weten dat op het traject Alkmaar – Haarlem een sprinterserie en
een spits-intercity serie rijdt. De sprinterserie rijdt met materieel van het type
SGM en de intercity met materieel van het type DDZ.
Vraag 8
Klopt het dat het met de invoering van de nieuwe dienstregeling de bedoeling was om
nieuwe treinstellen in te zetten op de Kennemerlijn, vanwege het feit dat dit traject
jarenlang van oud, en mogelijk reeds afgeschreven, materiaal gebruik heeft moeten
maken?
Antwoord 8
Het materieel van NS voldoet aan de toelatingseisen en de eisen zoals gesteld in de
vervoerconcessie. NS heeft mij laten weten voornemens te zijn in de loop van 2021,
in de sprinterserie Hoorn – Alkmaar – Haarlem – Amsterdam, nieuw(er) sprintermaterieel
in te zetten van het type SLT.
Vraag 9
Deelt u de mening dat de huidig ingezette treinen ten minste eenzelfde capaciteit
moeten hebben als voorheen, maar liefst groter, passend bij de behoefte die er is,
juist om te voorkomen dat zoals bijvoorbeeld op maandag 20 januari en dinsdag 21 januari
2020 op station Beverwijk mensen niet meer mee kunnen met de trein omdat er te weinig
treinstellen rijden?
Antwoord 9
NS is er vanuit de vervoersconcessie toe gehouden, ook op het station Beverwijk, de
inzet van materieel aan te laten sluiten bij de vervoersvraag, dusdanig dat er geen
reizigers achterblijven op het perron. Ik vind het erg vervelend dat er op 20 en 21 januari
desondanks reizigers niet mee konden met de trein. Ik heb van NS begrepen dat dit
een gevolg was van de onvoorziene inzet van korter materieel dan gebruikelijk is op
dit traject.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.