Schriftelijke vragen : De reorganisatie van de Belastingdienst
Vragen van het lid Lodders (VVD) aan de Staatssecretaris van Financiën over de reorganisatie van de Belastingdienst (ingezonden 12 februari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «Onvrede groeit over reorganisatie Belastingdienst»1 en de brief «Pas op! Wet in uitvoering»?2
Vraag 2
Komt de aangekondigde reorganisatie (ontvlechting) overeen met uw visie op de gewenste
organisatie van de Belastingdienst? Kunt u uw visie op de organisatie en de gewenste
organisatie delen? Kunt u de verschillende stappen beschrijven en daarbij specifiek
ingaan op de verschillende dienstonderdelen die breed ingezet worden, zoals de Belastingtelefoon,
de ICT enz.? Hoe krijgen deze onderdelen een plek in de nieuwe organisatie?
Vraag 3
Wat vindt u van de aangekondigde reorganisatie en het ontbreken van overleg met de
ambtelijke organisatie en de grote zorgen van de betrokken medewerkers? Kunt u reflecteren
op het gesprek dat u recent had met medewerkers van de dienst?
Vraag 4
Hoe verklaart u de geluiden binnen de dienst die duiden op grote zorgen of er wel
voldoende geluisterd wordt naar de medewerkers en of ze niet buitenspel worden gezet?
Op welke manier zijn of worden ook de medewerkers van de dienst betrokken bij de plannen
tot ontvlechting? Deelt u de mening dat betrokken medewerkers belangrijke zeggenschap
zouden moeten krijgen in de ontvlechting van de dienst? Zo nee, waarom niet?
Vraag 5
Wat vindt u van de oproep van de samenwerkende centrales van overheidspersoneel om
de denkkracht en geld te besteden aan het verbeteren van de automatisering in plaats
van aan de zoveelste structuurwijziging? Welke plek krijgt de verouderde IV (informatievoorziening;
werken aan verbetering operationele prestaties, verminderen complexiteit en verbeteren
professionaliteit en de kosten IT) in de reorganisatie van de Belastingdienst?
Vraag 6
Hoe draagt de ontvlechting en het versterken van de besturing bij aan het oplossen
van de problemen bij de dienst en specifiek de uitvoering toeslagen?
Vraag 7
Wie heeft – en krijgt – de leiding over de uitvoering van de grote ontvlechtingsopgave,
mede indachtig de toezegging van de Minister betrokken te blijven bij de ontvlechting,
gedaan tijdens het debat op 21 januari 2020? Welke rol hebben de andere twee bewindslieden
bij de ontvlechtingsopgave?
Vraag 8
Wat vindt u van de suggestie van de medewerkers van de dienst om naast een uitvoeringstoets
in de toekomst ook het risico op onbedoelde effecten van de wetgeving in de uitvoering
mee te wegen? Bent u bereid dit mee te nemen?
Vraag 9
Bent u bereid om een plan van aanpak met de Kamer te delen waarmee de Kamer inzicht
krijgt in het gewenste eindbeeld van de organisatie, het tijdpad – wanneer worden
welke stappen gezet – en een kostenoverzicht?
Vraag 10
Bent u bereid om in het plan van aanpak ook aandacht te hebben voor de noodzakelijke
cultuurverandering binnen de dienst?
Vraag 11
Wanneer bent u voornemens de uitvoeringstoets over de ontvlechting te delen met de
Kamer zoals toegezegd tijdens het debat over de reorganisatie van de Belastingdienst
op 21 januari?
Vraag 12
Bent u bereid om de vragen voor het algemeen overleg Belastingdienst van 4 maart 2020
te beantwoorden, zodat we uw plannen kunnen bespreken tijdens dit debat?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.J.H. Lodders, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.