Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Bergkamp en Sneller over het bericht ‘Financiële sector loopt miljarden mis door focus op de man als klant’
Vragen van de leden Bergkamp en Sneller (beiden D66) aan de Minister van Financiën over het bericht «Financiële sector loopt miljarden mis door focus op de man als klant» (ingezonden 11 december 2019).
Antwoord van Minister Hoekstra (Financiën) (ontvangen 3 februari 2020). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 1344.
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Financiële sector loopt miljarden mis door focus op
de man als klant»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de inschatting dat er wereldwijd € 600 miljard wordt misgelopen doordat
financiële bedrijven als banken en verzekeraars te weinig aandacht hebben voor de
voorkeuren van vrouwen?
Antwoord 2
Het is aannemelijk dat een grotere aandacht voor de voorkeuren van vrouwen zal leiden
tot betere inkomsten voor ondernemingen en betere maatschappelijke uitkomsten. Dit
wordt al gezien door bijvoorbeeld financieel adviesbureaus die zich specifiek op vrouwen
richten.2 Een ander voorbeeld is een wereldwijd netwerk van banken dat er op gericht is om
de financiële dienstverlening aan vrouwen te verbeteren. 3 Dit netwerk benadrukt net als de onderzoekers van Oliver Wyman dat vrouwen een belangrijke
klantgroep zijn. Vrouwen nemen namelijk vaak financiële beslissingen voor het huishouden,
hun inkomens groeien en ze bouwen steeds meer vermogen op. Dienstverlening gericht
op vrouwen is daarmee een groeimarkt.
Vraag 3
Deelt u de analyse van Oliver Wyman dat bij financiële producten vooral de verschillen
in verlofperiodes en levensduur te weinig worden meegenomen?
Antwoord 3
Een financiële onderneming die financiële producten aanbiedt dient bij de ontwikkeling
van een financieel product ervoor te zorgen dat het financieel product aansluit bij
de doelstelling en kenmerken van de doelgroep. Als producten met advies worden afgenomen,
moet de financieel adviseur beoordelen of een product geschikt is voor de desbetreffende
klant. In elk adviesgesprek dient een adviseur rekening te houden met de (financiële)
levensloop en levensverwachting van de desbetreffende klant indien dat relevant is
voor het afsluiten van het betreffende financieel product. Als een vrouw advies inwint
over een financieel product dan zal de adviseur (indien relevant) in zijn advies rekening
dienen te houden met mogelijke langere verlofperiodes en de relevante levensverwachting.
Vraag 4 en 5
Hoe beoordeelt u de stelling dat wereldwijd vrouwen 30 procent minder kans hebben
om financiering te krijgen voor hun onderneming?
Herkent u de resultaten van onderzoek in Italië dat vrouwen met een onderneming voor
dezelfde lening een hogere rente betalen, ook als er wordt gecontroleerd voor achtergrondkenmerken?4 Is dit ook het geval in Nederland? En zo ja, kunt u nader ingaan op de oorzaken van
dit verschil in kosten en hier de Autoriteit Financiële Markten (AFM) of de Autoriteit
Consument & Markt (ACM) onderzoek naar laten doen?
Antwoord 4 en 5
Uit eerder onderzoek naar investeringsfondsen voor jonge bedrijven kwamen soortgelijke
signalen over de toegankelijkheid van financiering voor vrouwelijke ondernemers naar
voren. Zo bleek bijvoorbeeld dat slechts 1,6% van de startups die financiering verkrijgen
onder leiding stond van een vrouw.5 Zowel vrouwen als investeerders lopen daardoor kansen mis. In reactie op deze onderzoeksuitkomsten
hebben verschillende investeerders acties ondernomen om de kansen voor vrouwen te
vergroten. In opdracht van de Minister van OCW en Staatssecretaris van EZK deed het
CBS onderzoek naar vrouwen en financiering op basis van de data van de financieringsmonitor.6 Hieruit blijkt onder meer dat vrouwen vaker negatieve verwachtingen hebben over de
kans om financiering te krijgen. Dit terwijl het onderzoek laat zien dat de slaagkans
van vrouwelijke ondernemers hetzelfde is als die van mannelijke ondernemers. Er is
mij geen informatie bekend over een verschil in rentepercentages in Nederland.
Vraag 6
Hoe zou bevorderd kunnen worden dat het financiële advies dat instellingen aan klanten
geven, meer rekening houdt met de verschillen tussen mannen en vrouwen?
Antwoord 6
Een goed financieel advies is afgestemd op de behoeftes en vragen van de klant en
houdt rekening met de verschillen tussen mensen. Het onderzoek van Oliver Wyman laat
zien dat bij een meerderheid van mannelijke medewerkers, er vaak onbedoeld meer uitgegaan
wordt van mannelijke voorkeuren. Ik ga er vanuit dat de uitkomsten van het onderzoek
en de kansen om de omzet te vergroten financiële ondernemingen aansporen om hier verder
mee aan de slag te gaan. Ik zal dit punt ook in het kader van het Actieplan Consumentenkeuzes
adresseren.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.