Schriftelijke vragen : De berichten dat Ryanair passagiers toch een schadevergoeding moet betalen
Vragen van de leden Paternotte (D66) en Lacin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de berichten dat Ryanair passagiers toch een schadevergoeding moet betalen (ingezonden 30 januari 2020).
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van de berichten «Ryanair moet van rechter passagiers toch schadevergoeding
betalen»1, «Luchtvaartinspectie ontloopt verantwoordelijkheid in zaak Ryanair»2, «Ryanair rejects almost 100% of compensation claims»3 en «Ryanair moet Belgische passagiers financieel compenseren na staking (al zit er
mogelijk nog addertje onder het gras)»?4
Vraag 2
Deelt u de stelling dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in Nederland
verantwoordelijk is voor de handhaving van verordening 261/2004? Zo nee, welke instantie
– zoals bedoeld in art. 16, eerste lid, van verordening 261/2004 – is de geëigende
partij om de structurele bescherming van passagiersrechten in Nederland te waarborgen?
Vraag 3
Kunt u gedetailleerd aangeven hoe de ILT c.q. de door u aangewezen instantie ter bescherming
van de passagiersrechten zoals bedoeld in art. 16, eerste lid, van de verordening
261/2004 invulling geeft aan haar verantwoordelijkheid? Kunt u voorts aangeven wat
deze inspanningen tot nog toe hebben opgeleverd in het beschermen van passagiersrechten?
Vraag 4
Is het de verantwoordelijkheid van de ILT om te onderzoeken en (zelfstandig) een oordeel
te geven over de vraag of een luchtvaartmaatschappij zich in voorkomende gevallen
schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de verordening 261/2004 door stelselmatig
ten onrechte te weigeren het uit de artikelen 5, eerste lid, onder c, en 7 van de
verordening voortvloeiende recht op compensatie te honoreren?
Vraag 5
Voorziet de wet Luchtvaart in een algemene grondslag voor de ILT om in het in vraag
4 bedoelde geval van stelselmatige overtreding van de verordening gebruik te maken
van de bevoegdheid om handhavend op te treden?
Vraag 6
In welk percentage van de gevallen betwist Ryanair compensatieclaims van Nederlandse
passagiers? In hoeveel gevallen worden deze passagiers na een procedure alsnog in
het gelijk gesteld?
Vraag 7
Deelt u de indruk dat Ryanair veel in het werk stelt om compensatie te voorkomen en
consumenten te ontmoedigen aanvragen in te dienen, ook als zij daar alle recht op
zouden hebben? Zo ja, hoe beoordeelt u dat? Zo nee, hoe verklaart u de data zoals
AirHelp die presenteren waarbij Ryanair kampioen afwijzen van compensatievragen is?
Vraag 8
Bent u bereid om bij bemiddelaars voor compensatie onder verordening 261/2004, zoals
EUClaim, Claimingo, Vlucht-vertraagd.nl en eventuele andere bemiddelaars op te vragen
welke luchtvaartmaatschappijen opvallend vaak compensatieverzoeken afwijzen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 9
Welke luchtvaartmaatschappijen op Schiphol bezorgen reizigers relatief de meeste vertraging?
Kunt u dit afzetten tegen de gemiddelde vertraging in minuten per vlucht?
Vraag 10
Bent u bereid met de ILT het gesprek te voeren over een grotere inspanning om terechte
compensatieverzoeken van reizigers zonder tussenkomst van rechters toegewezen te krijgen,
zodat passagiers niet langer hoeven te kiezen tussen het opgeven van hun claim en
eindeloze procedures?
Vraag 11
Kunt u bovenstaande vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
Jan Paternotte, Kamerlid -
Medeindiener
C. Laçin, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.