Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Geschiedenisles over de holocaust op een diverse school: ‘soms lastige vragen’
Vragen van de leden RudmerHeerema en Yesilgöz-Zegerius (beiden VVD) aan de Minister voor Basis- en Voorgezet Onderwijs en Media over het bericht «Geschiedenisles over de holocaust op een diverse school: «soms lastige vragen» (ingezonden 30 januari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met het nieuwsitem «Geschiedenisles over de holocaust op een diverse
school: «soms lastige vragen»?1
Vraag 2
In hoeverre herkent u het beeld van de geïnterviewde leraar Stefan Kras, leraar aan
een islamitisch college in Rotterdam, dat er een verschil is in de reactie op de Jodenvervolging
tussen autochtone en allochtone jongeren? Zo ja, hoe verklaart u dit?
Vraag 3
Wordt er op elke school in het funderend onderwijs lesgegeven over de verplichte lesstof
Jodenvervolging? Zo nee, waarom niet en kunt u een overzicht geven welke scholen niet
in staat zijn les te geven over deze verplichte lesstof? Zo nee, waarom kunt u dit
overzicht niet geven?
Vraag 4
Herkent u het beeld, ook beschreven in de initiatiefnota over een effectievere aanpak
van antisemitisme van de leden Yesilgöz-Zegerius en Segers2, dat docenten beoordelen dat lesgeven over de Jodenvervolging een gevoelig thema
is? Bent u het daarmee eens? Welke ondersteuning krijgen docenten om ervoor te zorgen
dat dit belangrijke thema wel besproken wordt?
Vraag 5
Kent u het onderzoek uit 2015 waaruit blijkt dat 6% van de geschiedenisleraren in
het voortgezet onderwijs antisemitisme nooit bespreken en 12% van de leraren geeft
aan dat ze de holocaust nooit bespreken?3 Is hier de afgelopen vijf jaar verbetering in gekomen? Deelt u de mening dat het
belangrijk is dat de verplichte lesstof over de Jodenvervolging ook daadwerkelijk
wordt gegeven?
Vraag 6
In hoeverre ziet u de verplichte lesstof over Jodenvervolging als onderdeel van de
burgerschapsopdracht? Zorgt het wetsvoorstel inzake de wijziging van een aantal onderwijswetten
in verband met verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend
onderwijs4 ervoor dat er extra aandacht komt voor de verplichte lesstof van Jodenvervolging?
Zo nee, ziet u mogelijkheden om het thema Jodenvervolging binnen deze opdracht aan
scholen in het funderend onderwijs alsnog te onderstrepen?
Indieners
-
Gericht aan
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media -
Indiener
R.J. (Rudmer) Heerema, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Dilan Yeşilgöz-Zegerius, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.