Verslag van een schriftelijk overleg : Verslag van een schriftelijk overleg over het akkoord tussen EU en VS over aanpassing Memorandum of Understanding over rundvlees van hoge kwaliteit
21 501-32 Landbouw- en Visserijraad
Nr. 1225 VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
Vastgesteld 29 januari 2020
De algemene commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking heeft
een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd aan de Minister voor Buitenlandse Handel
en Ontwikkelingssamenwerking over de brief van 10 juli 2019 over het akkoord tussen
EU en de VS over aanpassing van het Memorandum of Understanding over rundvlees van
hoge kwaliteit (Kamerstuk 21 501-32, nr. 1194).
De vragen en opmerkingen zijn op 2 oktober 2019 aan de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking voorgelegd. Bij brief van 28 januari 2020 zijn
de vragen beantwoord.
De voorzitter van de commissie, De Roon
De adjunct-griffier van de commissie, Meijers
Inbreng van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie hebben met tevredenheid kennisgenomen van het overeengekomen
Memorandum of Understanding ten aanzien van de import van rundvlees.
De leden van de VVD-fractie zijn verheugd dat de Europese Unie en de Verenigde Staten
een akkoord hebben kunnen sluiten. Het kabinet stelt terecht dat Nederland grote agrarische
exportbelangen heeft en bij uitstek Nederland – en de Nederlandse landbouwsector –
was het slachtoffer geweest van het uitblijven van een oplossing. Tevens toont het
Memorandum of Understanding (MoU) de kracht van de economische multilaterale orde aan. In de context van de handelsrelatie
tussen de EU en de Verenigde Staten is dat verheugend nieuws.
De leden van de VVD-fractie zijn benieuwd of de Minister inzage kan geven in de hoogte
van de voor de Nederlandse agrarische sector meest relevante Amerikaanse importtarieven
op Europese agrarische producten enerzijds, en de Europese importtarieven op Amerikaanse
agrarische producten anderzijds. Kan de Minister deze tarieven inzichtelijk maken?
De leden van de VVD-fractie hebben geen verdere vragen.
Antwoord
Graag breng ik de Market Access Database van de Europese Commissie onder uw aandacht. In deze database wordt schematisch,
op productniveau, weergegeven wat de toepasselijke tarieven en quota op zowel import
als export zijn. Hier is ook informatie terug te vinden over (agrarische) handel met
de Verenigde Staten.1
Inbreng van de CDA-fractie
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister nogmaals duidelijk aan te geven in
hoeverre deze overeenkomst ertoe leidt dat hormoonvlees op de Nederlandse markt terecht
komt. De leden van de CDA-fractie vragen tevens wanneer voor het laatst is geconstateerd
dat Amerikaans hormoonvlees op de Nederlandse markt is beland. Tevens vragen deze
leden de Minister om aan te geven op welke manier deze import van rundvlees van hoge
kwaliteit wordt gecontroleerd. De leden van de CDA-fractie vragen de Minister welke
landen naast de Verenigde Staten aanspraak maken op het tariefvrij WTO-importquotum
(tariff rate quota, TRQ) en voor hoeveel ton rundvlees van hoge kwaliteit dat dan is.
Antwoord
Het Memorandum of Understanding (MoU) leidt er niet toe dat rundvlees behandeld met
groeihormonen afkomstig uit de Verenigde Staten op de Nederlandse markt terecht komt,
noch is er eerder geconstateerd dat rundvlees behandeld met groeihormonen afkomstig
uit de Verenigde Staten op de Nederlandse markt is aangetroffen. De huidige afspraken
betreffen juist een werkbare oplossing om de VS op een eerlijke manier te compenseren
voor het feit dat de EU geen hormoonvlees toelaat op de EU-markt. De import van rundvlees
van hoge kwaliteit wordt gecontroleerd via een certificeringsschema, om uit te sluiten
dat rundvlees behandeld met groeihormonen afkomstig uit de Verenigde Staten op de
Europese markt gebracht wordt.2 In het Memorandum of Understanding is afgesproken dat 35.000 van de 45.000 ton van
het tariefvrije quotum wordt gereserveerd voor de VS, opgebouwd in een periode van
zeven jaar. Op de overige ruimte binnen het quotum kan aanspraak worden gemaakt door
gekwalificeerde producenten uit andere derde landen. Aanvragen voor gebruik van dit
quotum door marktpartijen waren volgens de Europese Commissie in 2018 hoofdzakelijk
afkomstig uit Australië, Argentinië en Uruguay.
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister of dit rundvlees aan Europese en Nederlandse
productiestandaarden (dierenwelzijn, milieuaspecten) en vleesverwerkingsstandaarden
moet voldoen en in welke mate of op welke wijze de Verenigde Staten en de andere landen
worden aangespoord toe te werken naar deze standaarden.
Antwoord
Al het geïmporteerde rundvlees – dus ook het rundvlees onder het quotum – moet voldoen
aan alle door de EU gestelde eisen ten aanzien van plant- en diergezondheid, voedselveiligheid
en etikettering. Wat betreft het quotum dient ook nader voldaan te worden aan de specifieke
voorwaarden gesteld aan het quotum zoals weergegeven in bijlage II van Verordening
(EU) 481/2012.3 In de EU geïmporteerde producten hoeven in het algemeen niet te voldoen aan productie-eisen
van de EU, als houderijsystemen en dierenwelzijnsstandaarden, tenzij er met derde
landen afspraken over zijn gemaakt. Het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
heeft de ambitie de internationale voortrekkersrol te versterken binnen de Codex Alimentaris,
de Wereldorganisatie voor diergezondheid (OIE) en de International Plant Protection Convention om de formulering en aanpassing van dierenwelzijnsstandaarden van de OIE zoveel mogelijk
op te trekken naar het niveau van de EU. Waar mogelijk zal hierbij ook worden samengewerkt
met landen buiten de EU met een hoog dierenwelzijnsniveau.
De leden van de CDA-fractie vragen de Minister welke correctieve middelen Nederland
heeft wanneer geconstateerd wordt dat er niet aan de afgesproken eisen wordt voldaan.
Kunnen de afspraken dan bijvoorbeeld opgeschort worden? De leden van de CDA-fractie
vragen de Minister wanneer deze nieuwe overeenkomst van kracht zal zijn.
Antwoord
De NVWA voert in samenwerking met de douane controles uit op de import van rundvlees
uit derde landen bij binnenkomst via grensinspectieposten in Nederland. Als geconstateerd
wordt dat rundvlees uit de VS niet voldoet aan de EU-eisen ten aanzien van voedselveiligheid
en diergezondheid, weigert de NVWA deze producten voor invoer in de EU. Op 5 december
2019 is de nieuwe overeenkomst tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten van
Amerika gesloten over de landenspecifieke toewijzing van het bij Verordening (EU)
nr. 617/2009 vastgestelde tariefcontingent voor rundvlees van hoge kwaliteit. De uitvoering
van de overeenkomst treedt met de wijziging van uitvoeringsverordening (EG) 481/2012
op 1 januari 2020 in werking4.
Inbreng van de D66-fractie
De leden van de D66-fractie hebben met veel interesse kennisgenomen van het tot stand
gekomen akkoord tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten met betrekking tot
allocatie van een bestaand quotum voor rundvlees van hoge kwaliteit. Zij ondersteunen
de inzet van het kabinet om in te stemmen met het akkoord. De aan het woord zijnde
leden zijn het volmondig eens dat het instellen van tarieven door de Verenigde Staten
zeer nadelig zou zijn en voorkomen dient te worden, zeker met het oog op de voortdurende
dreiging vanuit de Verenigde Staten om te komen tot importheffingen. Tegen de achtergrond
van toenemende mondiale handelsconflicten is het van groot belang dat de EU en de
Verenigde Staten laten zien tot een gezamenlijke oplossing te kunnen komen en hun
handelsrelatie versterken. Voorts zijn de aan het woord zijnde leden positief over
het gegeven dat met onderhavig geschil het belang van de Wereldhandelsorganisatie
(WTO) nogmaals is benadrukt. Wat hen betreft blijft deze instantie zijn belangrijke
rol in de multilaterale wereldorde behouden om internationale handel te reguleren.
Zij hebben verder geen vragen.
Inbreng van de GroenLinks-fractie
De leden van de GroenLinks-fractie hebben kennisgenomen van de brief van de zijde
van het kabinet over de aanpassing van het Memorandum of Understanding tussen de EU
en de VS over het tariefvrije quotum voor rundvlees. Deze leden hebben hier vragen
over.
Het Beroepslichaam van de WTO (Appellate Body) bepaalde in 1998 dat het EU-invoerverbod
op hormoonvlees in strijd was met artikel 5, lid 1, van de WTO-overeenkomst inzake
sanitaire en fytosanitaire (SPS) maatregelen. De leden van de GroenLinks-fractie vinden
het bevreemdend dat WTO-regels geen ruimte laten voor het weren van vlees van met
hormonen behandelde dieren. Deze leden vragen of deze regels sinds 1998 zijn aangepast,
en zo nee, of de regering bereid is zich voor een wijziging op dit punt in te zetten.
Antwoord
De EU-positie ten aanzien van hormoonvlees is gebaseerd op het voorzorgsprincipe zoals
vastgelegd in het verdrag ten aanzien van het functioneren van de EU. In de door u
aangehaalde uitspraak van het Appellate Body stelt de WTO vast dat het weren van vlees
van dieren die behandeld zijn met bepaalde groeibevorderende hormonen niet in lijn
is met WTO-regels. De reden hiervoor is dat het Appellate Body van de WTO heeft geoordeeld
dat de toepassing van het voorzorgsprincipe niet in lijn is gebleken met de vereiste
om een risicoanalyse beschikbaar te stellen die redelijkerwijs de maatregelen ondersteunt,
zoals is aangegeven in overweging 208 van de betreffende zaak.5
De WTO-regels bieden voorts slechts zeer beperkt ruimte voor het afwijkend behandelen
van gelijke producten die op basis van verschillende manieren geproduceerd zijn. Deze
regels zijn niet veranderd sinds 1998, noch wordt binnen de WTO naar verandering gestreefd.
In de context van de WTO wordt vlees dat geproduceerd wordt met hulp van groeihormonen
gezien als gelijk aan vlees dat geproduceerd wordt zonder groeihormonen. De reden
is dat de behandeling met hormonen betrekking heeft op de manier waarop een product
geproduceerd is en geen invloed heeft op het eindproduct.
De leden van de GroenLinks-fractie constateren dat het Memorandum of Understanding
betrekking heeft op «rundvlees van hoge kwaliteit». Deze leden vragen aan welke criteria
dit vlees concreet dient te voldoen, naast het criterium dat geen hormonen mogen zijn
toegediend, om aan het predicaat «hoge kwaliteit» in het kader van dit quotum te kunnen
voldoen. Deze leden vragen of standaarden worden gesteld aan dierenwelzijn en de emissie
van voor het milieu schadelijke stoffen bij de productie van dit vlees, en zo nee,
waarom niet.
Antwoord
In Uitvoeringsverordening (EU) 481/2012 zijn criteria opgenomen voor het gebruik van
het bij Verordening (EU) 617/2009 vastgestelde tariefcontingent voor rundvlees van
hoge kwaliteit. In bijlage II van Verordening (EU) 481/2012 zijn, naast de voorwaarde
dat de dieren niet behandeld zijn met hormonen, onder andere ook voorwaarden voor
voeding en de classificatie van de runderkarkassen opgenomen. Als de karkassen gelabeld
worden in het slachthuis dan dient dat te gebeuren conform artikel 13 van Verordening
(EU) 1760/2000.6 Daarnaast moet vlees dat vanuit derde landen geïmporteerd wordt, voldoen aan de EU-standaarden
voor voedselveiligheid en etikettering. Het quotum bevat geen productievoorwaarden
voor dierenwelzijn of milieuemissies. Het opnemen van dergelijke eisen is in strijd
met de WTO-regels. Er is internationaal geen overeenstemming over standaarden voor
productie zoals de door u genoemde, noch is er de mogelijkheid om hierop bij import
te selecteren. Ieder land bepaalt zelf op welke manier geproduceerd moet worden op
het eigen grondgebied. Het streven naar afspraken over de wijze van productie in het
algemeen strandt op de inzet van landen om het eigen juridisch kader via handelsakkoorden
in de handelspartner van toepassing te laten verklaren. Nederland zet zich samen met
gelijkgestemde landen en de Europese Commissie in om de formulering en aanpassing
van dierenwelzijnsstandaarden van de OIE zoveel mogelijk op te trekken naar het niveau
van de EU.7
De leden van de GroenLinks-fractie vinden het verbazend dat andere landen die gebruik
maken van het tariefvrije quotum van de EU akkoord zijn gegaan met de wijziging van
het MoU, gelet op de economische belangen van deze landen. Deze leden vragen de regering
of de instemming van Uruguay, Argentinië en Australië te maken heeft met lopende onderhandelingen
over handelsakkoorden tussen de EU en deze landen en specifiek afspraken over de tariefvrije
quota voor rundvlees in deze akkoorden. De leden van de GroenLinks-fractie vragen
of in de context van het verwerven van instemming van deze landen met het MoU toezeggingen
of beloften zijn gedaan aangaande deze lopende onderhandelingen over handelsakkoorden,
en zo ja, welke.
Antwoord
De instemming van Uruguay, Argentinië en Australië met het MoU dient los te worden
gezien van de lopende onderhandelingen over handelsakkoorden tussen de EU en deze
landen en eventuele toezeggingen in deze onderhandelingen. Er zijn, voor zover mij
bekend, geen toezeggingen gedaan of afspraken gemaakt met deze landen die direct verband
houden met het MoU.
De leden van de GroenLinks-fractie zijn bezorgd over het toenemen van uit het buitenland
geïmporteerd vlees, dat geproduceerd kan worden tegen lagere normen voor milieu en
dierenwelzijn, waarmee de positie van Nederlandse boeren onder druk komt te staan.
Deze leden vragen de regering hoeveel ton rundvlees de EU nu jaarlijks tariefvrij
toelaat op de interne markt. Daarnaast vragen deze leden hoe de regering bij het verlenen
van haar steun aan het MoU het effect van grotere tariefvrije import van rundvlees
op Nederlandse boeren heeft gewogen.
Antwoord
Het voorliggende besluit betreft geen verruiming van het quotum, en heeft dus geen
grotere tariefvrije import van rundvlees tot gevolg. Er is slechts een andere landenspecifieke
toewijzing van de import onder het quotum overeengekomen. Er zijn meerdere quota voor
rundvlees voor de markttoegang tot de Europese Unie. De beschikbare hoeveelheid loopt
voor sommige quota jaarlijks op als gevolg van de afgesproken uitfasering in een aantal
handelsakkoorden. De Europese Commissie publiceert overzichten van de beschikbare
quota en het gebruik ervan8. Voor de invoerperiode 2018/2019 kan maximaal 45.000 ton rundvlees van hoge kwaliteit
en 42.830 ton rundvlees met andere kenmerken tariefvrij op de EU-markt worden toegelaten.
Naast heffingsvrije quota voor rundvlees zijn er ook rundvleesquota met een verlaagde
heffing. Niet alle quota worden volledig benut.
De leden van de GroenLinks-fractie constateren dat de gewijzigde MoU inmiddels is
getekend, maar hebben het document desondanks nog niet in het openbaar kunnen aantreffen.
Deze leden vragen of het kabinet het document aan de Kamer wil sturen.
Antwoord
Het herziene MoU is online beschikbaar.9
Inbreng van de fractie van de Partij voor de Dieren
De leden van de fractie van de Partij voor de Dieren maken zich grote zorgen over
de wereldwijde race naar de bodem die er in de landbouwsector plaatsvindt. Deze race
naar de bodem is desastreus voor het welzijn van mensen en dieren, is catastrofaal
voor (oer)bossen en maakt het een stuk moeilijker om effectief klimaatbeleid te voeren.
Een van de belangrijkste drijvende krachten hierachter zijn de vrijhandelsverdragen
die de Europese Commissie namens de lidstaten afsluit met landen als Brazilië, Canada,
Argentinië en Oekraïne, maar ook deze specifieke rundvleesdeal, waarin wordt geregeld
dat de Verenigde Staten rundvlees van zogenaamde «hoge kwaliteit» naar de EU mogen
exporteren, draagt bij aan deze race naar de bodem.
Deze vrijhandelsverdragen en andere vleesdeals dwingen de Nederlandse boeren om de
concurrentie met de wereldmarkt aan te gaan, waardoor zowel het inkomen van boeren
als de Nederlandse natuur op onacceptabele wijze onder druk worden gezet. De leden
van de fractie van de Partij voor de Dieren begrijpen dan ook goed dat Nederlandse
boeren, maar ook Franse, Ierse en Belgische boeren, in opstand zijn gekomen tegen
deze vrijhandelsverdragen.
De leden van de fractie van de Partij voor de Dieren hebben naar aanleiding van de
brief van de Minister over deze rundvleesdeal nog enkele vragen en opmerkingen.
De leden van de fractie van de Partij voor de Dieren vinden de uitleg in de Kamerbrief
over de redenen dat Uruguay, Argentinië, Australië en mogelijkerwijze andere landen
hebben besloten om hun aandeel in het quotum op te geven veel te summier. Klopt het
dat deze landen de komende jaren een lagere hoeveelheid rundvlees naar de EU zullen
exporteren dan in 2018? Kan de Minister aangeven welke landen in 2018 gebruik maakten
van dit specifieke rundvleesquotum, welk aandeel ze in 2018 hadden en welke aandelen
ze in het quotum de komende acht jaar, jaar voor jaar, zullen krijgen? Kunnen deze
landen binnen afzienbare tijd gebruik maken van een ander quotum? Welke compensatie
is deze landen geboden, zodat ze hebben kunnen instemmen met een verlaging van hun
aandeel in het quotum? Van welk quotum maakt Brazilië momenteel gebruik om rundvlees
naar de EU uit te voeren? Heeft Brazilië ook een deel van het aandeel van een rundvleesquotum
moeten inleveren? Kan het kabinet een overzicht geven van de vleesquota die momenteel
voor WTO-leden beschikbaar zijn en welke aandelen daarbij beschikbaar zijn gesteld
aan Brazilië en de Verenigde Staten?
Antwoord
Zoals ik in mijn brief aan uw Kamer van 10 juli jl.10 heb aangegeven, houdt het hernieuwde Memorandum of Understanding in dat een aangepaste verdeling over de exporterende landen is overeengekomen voor
het bestaande tariefvrije quotum van 45.000 ton rundvlees van hoge kwaliteit. Zoals
ik eerder ook heb aangegeven betreft het voorliggende besluit geen verruiming van
het quotum voor rundvlees van hoge kwaliteit onder Verordening (EU) 617/2009,11 maar slechts een andere allocatie van de import onder het bestaande quotum. Dit betekent
dat de door u genoemde landen onder dit quotum minder mogen importeren. Hiermee is
niet gezegd dat deze landen niet buiten dit quotum kunnen en/of zullen exporteren
naar de Europese Unie.
De toewijzing van 35.000 ton van het voornoemde quotum van 45.000 ton aan export vanuit
de Verenigde Staten zal geleidelijk plaatsvinden tot en met 2026. De Europese Commissie
heeft 13 december 2019 een besluit genomen over de wijziging van uitvoeringsverordening
(EU) 481/2012 met de afgesproken uitfasering naar aanvraagperiode.12 De wijziging trad op 1 januari 2020 in werking. In jaar 1 van inwerkingtreding is
er voor de export vanuit andere landen dan de VS 26.500 ton beschikbaar van het quotum.
Dit loopt in zevenjaarlijkse aanvraagperioden af tot er nog 10.000 ton beschikbaar
is voor export vanuit andere derde landen. Het is aan marktpartijen cq. importeurs
om te besluiten of men de komende jaren een aanvraag voor gebruik van het quotum zal
indienen.
Door de aangepaste allocatie zal minder rundvlees onder dit specifieke quotum uit
andere landen kunnen worden uitgevoerd naar de Europese Unie. Het gebruik van dit
quotum wordt, samen met het gebruik van andere quota, door de Europese Commissie gepubliceerd
op haar website. Hier is een overzicht terug te vinden van de verschillende rundvleesquota
beschikbaar voor WTO-leden.13 De Europese Commissie heeft lidstaten geïnformeerd dat Uruguay, Australië en Argentinië
naast de Verenigde Staten, de andere leverende landen waren van waaruit in 2018 binnen
het quotum onder uitvoeringsverordening (EU) 418/2012 werd geïmporteerd. Er zijn,
voor zover mij bekend, geen toezeggingen gedaan of afspraken gemaakt met deze landen
die direct verband houden met het MoU. Marktpartijen die nu gebruik maken van de import
via het voorliggende quotum voor rundvlees van hoge kwaliteit via andere landen dan
de VS kunnen gebruik maken van andere quota die openstaan voor deze landen of buiten
het quotum naar de EU exporteren, zoals nu ook plaatsvindt.
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO) heeft op haar website een overzicht
van de verschillende rundvleesquota die beschikbaar zijn voor WTO-leden.14 Hierbij is ook aangegeven welke landenspecifieke contingenten beschikbaar zijn. Een
overzicht van alle vleesquota en de landenspecifieke toewijzing, waaronder voor Brazilië
en de Verenigde Staten, is te vinden op de website van de Europese Unie.15 Voor import vanuit Brazilië is 10.000 ton markttoegang voor rundvlees beschikbaar
in het zogenoemde Hilton Beef Quotum onder Verordening 593/2013. Hiervoor geldt een
verlaagde invoerheffing. Hiervan is voor de aanvraagperiode 2017/2018 voor 50,57 procent
gebruik gemaakt (5.057,27 ton).16 Er zijn andere rundvleesquota waar marktpartijen gebruik van kunnen maken om vanuit
Brazilië naar de EU te exporteren: de quota die openstaan voor alle WTO-leden (zogenaamde
erga omnes-quota). Verder kunnen marktpartijen ook buiten quota om rundvlees vanuit Brazilië
naar de EU exporteren. Quota houden namelijk een tariefvoordeel in ten opzichte van
het normale buitentarief, wat betekent dat bij uitputting van het quotum dit buitentarief
geldt. Aan handel buiten het quotum tegen het geldende buitentarief is geen limiet
gesteld.
Kan de Minister aangeven hoe de onderhandelingen over het verlagen van het aandeel
in het onderhavige rundvleesquotum ten gunste van het aandeel van de Verenigde Staten
onderdeel zijn geweest van onderhandelingen over de vrijhandelsverdragen met de Mercosur-landen,
met Australië en eventueel met andere landen?
De leden van de fractie van de Partij voor de Dieren wijzen erop dat de Europese markt
niet voor niks is afgeschermd geweest van Amerikaans rundvlees en vinden het nogal
misleidend dat de Minister spreekt over «hoge kwaliteit».
Antwoord
Ik verwijs u voor het antwoord op uw vraag naar mijn eerdere antwoord over hetzelfde
onderwerp. De term «rundvlees van hoge kwaliteit» wordt gebruikt in de titel van Verordening
(EU) 617/2009.17 Ik neem kennis van uw opmerking over deze kwalificatie.
Kan de regering uitleggen op welke wijze de Amerikaanse regelgeving met betrekking
tot het gebruik van hormonen en antibiotica in de rundveesector afwijkt van de Europese
regelgeving? Is het mogelijk dat een Amerikaanse boer waarvan een deel van de koeien
wel hormonen heeft toegediend gekregen en een deel van de koeien niet, wel voor de
Europese markt rundvlees kan produceren? Kan de regering aangeven op welke andere
wijze de Amerikaanse regelgeving op het gebied van landbouwproducten afwijkt van de
Europese regelgeving?
Antwoord
De wet- en regelgeving in de Verenigde Staten wijkt op het gebied van het gebruik
van hormonen en antibiotica op verschillende punten af van de Europese wet- en regelgeving
op dit terrein. Dit is de reden dat de Europese Commissie voor het toelaten van importen
uit de Verenigde Staten aparte eisen stelt, zoals certificering door de Food Safety Inspection Service van het United States Department of Agriculture. Graag verwijs ik u voor een gedetailleerd overzicht van de eisen voor het verstrekken
van exportcertificering door naar de website van deze certificerende instantie.18 Hierin worden de strikte eisen uiteengezet, waaronder een verplichting tot het scheiden
van dieren die met hormonen zijn behandeld en dieren waarbij dit niet het geval is.
Ten aanzien van uw vraag over het uiteenzetten van andere verschillen tussen Amerikaanse
en Europese wet- en regelgeving ten aanzien van landbouwproducten kan ik aangeven
dat overeenkomsten van betreffende wet- en regelgeving schaars c.q. afwezig zijn,
hier niet ter zake doen en te ver strekken om een volledig overzicht te bieden.
Kan de Minister garanderen dat er geen producten worden geïmporteerd die tot stand
zijn gekomen met gebruik van in de EU verboden hormonen of antibiotica? Zo ja, kan
zij dat toelichten en onderbouwen met een uiteenzetting van het Identificatie & Registratie-systeem
dat de Verenigde Staten hanteren voor de veehouderijsector en de controle daarop?
Zo nee, kan zij het uitsluiten? Kan de Minister bevestigen dat groeihormonen niet
in het vlees traceerbaar zijn indien een maand voor de slacht gestopt wordt met het
toedienen van hormonen? Zo nee, hoe zit het dan?
Antwoord
Zoals aangegeven onder andere in antwoorden op Kamervragen van het lid Van Raan (PvdD)19, moeten alle naar de EU geëxporteerde producten, dus ook het rundvlees uit de Verenigde
Staten, voldoen aan Europese eisen op het gebied van plant- en diergezondheid, voedselveiligheid
en etikettering. De wet- en regelgeving in de Verenigde Staten op het gebied van het
gebruik van hormonen en antibiotica wijkt af van de Europese wet- en regelgeving.
Dit is reden dat de Europese Commissie voor het toelaten van importen uit de Verenigde
Staten aanvullende eisen stelt, zoals certificering. Deze certificering wordt aan
de zijde van de VS uitgevoerd door de Food Safety Inspection Service van het United States Department of Agriculture. Graag verwijs ik u voor een gedetailleerd overzicht van de eisen voor het verstrekken
van exportcertificering door naar de website van deze certificerende instantie.20
Ondertekenaars
-
, -
Eerste ondertekenaar
R. de Roon, voorzitter van de algemene commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking -
Mede ondertekenaar
E.A.M. Meijers, adjunct-griffier