Schriftelijke vragen : Het ontsporen van de Hoekse Lijn
Vragen van het lid Laçin (SP) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het ontsporen van de Hoekse Lijn (ingezonden 27 januari 2020).
Vraag 1
            
Wat is uw reactie op de reconstructie van het onderzoekscollectief Spit in opdracht
               van Vers Beton, OPEN Rotterdam, WOS Media en SCHIE over het proces rondom de ombouw
               van de Hoekse Lijn?1
Vraag 2
            
Kunt u inzichtelijk maken op welke momenten – vanaf de start van het project – gekozen
               volksvertegenwoordigers, zowel lokaal, provinciaal als landelijk, de mogelijkheid
               hebben gehad om daadwerkelijk in dit project in te grijpen, bij te sturen of het te
               stoppen?
            
Vraag 3
            
Bent u van mening dat dit project voldoende beïnvloed kon worden door gekozen volksvertegenwoordigers
               en dat daarmee de democratische legitimiteit van dit project voldoende gewaarborgd
               is geweest? Kunt u uw antwoord toelichten, ook in het kader van de enorme kostenoverschrijding?
            
Vraag 4
            
Ziet u overeenkomsten in het (besluitvormings)proces rondom de Hoekse Lijn en andere
               regionale infrastructurele megaprojecten met forse kostenoverschrijdingen zoals de
               Noord-Zuidlijn en de Uithoflijn? Zo ja, welke overeenkomsten ziet u en wat zou daaraan
               voor de toekomst volgens u aan moeten veranderen? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 5
            
Kunt u een compleet overzicht maken van alle kosten, zowel in de voorbereidings-,
               de uitvoerings- als de opleveringsfase, inclusief de aanschaf van materieel en schadevergoedingen,
               die gemoeid zijn met de ombouw van de Hoekse Lijn? Kunt u daarbij het totaalbedrag
               uitsplitsen per bestuurslaag en organisatie, en op welk moment (democratische) besluitvorming
               over de bedragen heeft plaatsgevonden?
            
Vraag 6
            
Zijn er afspraken met Koninklijke Vopak N.V. gemaakt omtrent schadevergoedingen bij
               vertragingen die zijn opgetreden bij het ombouwen van de Hoekse Lijn? Zo ja, welke
               afspraken zijn dat, waar zijn deze afspraken vastgelegd, hoe zijn deze afspraken tot
               stand gekomen, om welke bedragen gaat het, door wie worden deze bedragen betaald,
               hoe is dat bedrag tot stand gekomen en zijn er nog andere bedrijven die een soortgelijke
               afspraak hebben rondom de Hoekse lijn, de Noord-Zuidlijn of de Uithoflijn? Zo nee,
               waarom wordt er dan een schadevergoeding betaald aan Koninklijke Vopak N.V.?
            
Vraag 7
            
Wat is er precies gebeurd naar aanleiding van de auditrapporten over 2016, 2017 en
               2018 die in de reconstructie worden genoemd en een onthutsend beeld schetsen over
               de voortgang van het project en de kosten die daarmee gepaard gaan?
            
Vraag 8
            
Kunt u alle auditrapporten die zijn opgesteld rondom het proces van de ombouw van
               de Hoekse Lijn inzichtelijk maken? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 9
            
Waarom is er bij de levering van materiaal niet gekozen voor een leverancier die bewezen
               technologie kon leveren, ook gelet op de ervaringen die zijn opgedaan met het debacle
               met de Fyra?
            
Vraag 10
            
Waarom is de ombouwplanning van vijf maanden nooit aangepast naar aanleiding van de
               kritiek die aannemers hebben geuit over de haalbaarheid van deze termijn nog voor
               het daadwerkelijk ombouwen was begonnen?
            
Vraag 11
            
Wat is de aangewezen rekenkamer om zaken die op stadsregio- ofwel metropoolregioniveau
               spelen te onderzoeken? Heeft een rekenkamer een verslag uitgebracht over de gang van
               zaken rondom de Hoekse Lijn? Zo ja, kunt u dat verslag delen met de Kamer? Zo nee,
               waarom niet?
            
Vraag 12
            
Welke andere openbaar vervoerprojecten hebben geen doorgang kunnen plaatsvinden door
               de enorme kostenoverschrijding van de Hoekse Lijn? Welke bezuinigingen op openbaar
               vervoer hebben plaatsgevonden als gevolg van de kostenoverschrijdingen?
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C. Laçin, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
