Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Wörsdörfer over de stand van zaken met betrekking tot doorverwijzing bij het bellen van het nummer 1-1-3 naar het nummer 0900–0113
Vragen van het lid Wörsdörfer (VVD) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de stand van zaken met betrekking tot doorverwijzing bij het bellen van het nummer 1-1-3 naar het nummer 0900–0113 (ingezonden 12 december 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
24 januari 2020). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 1191.
Vraag 1
Deelt u de mening dat het bellen van 1-1-3, waarbij een bandje wordt gedraaid met
een doorverwijzing naar het juiste nummer, fatale vertraging kan opleveren ingeval
iemand met suïcidale neigingen hulp zoekt bij 1-1-3?1 Zo nee, waarom niet?
Antwoord 1
Nee, deze mening deel ik niet. Indien sprake is van een acute noodsituatie, moet gebeld
worden met het alarmnummer 1-1-2. Deze aanpak wordt sinds jaar en dag in de praktijk
gehanteerd door 113Zelfmoorpdreventie.
Vraag 2 en 3
Zou het niet te prefereren zijn als het bellen van 1-1-3 resulteert in een directe
doorverbinding met 0900–0113? Waarom gaat u in boven genoemde brief niet in op het
mogelijke doorschakelen, zoals ook als suggestie aan de orde is geweest in het algemeen
overleg Suïcidepreventie van 17 oktober 2019?
Bent u met de mobiele operators in gesprek om te pleiten voor het doorschakelen als
boven genoemd? Zo nee, bent u bereid om zo spoedig mogelijk ook dit gesprek aan te
gaan?
Antwoord 2 en 3
In vervolg op het Algemeen Overleg suïcidepreventie van 17 oktober 2019, is de telecomsector
per ommegaande verzocht om een auditieve melding met doorverwijzing naar het nummer
0900–0113 in hun netwerken te implementeren. Deze tijdelijke oplossing is sinds november
2019 door alle telecomaanbieders geïmplementeerd. De mogelijkheid van een directe
doorverbinding is ook overwogen, maar na overleg met de betrokken departementen en
telecomsector is besloten tot een doorverwijzing met auditieve melding. Daarnaast
is het proces om de structurele oplossing te realiseren, in gang gezet (Kamerstuk
32 793, nr. 468).
Vraag 4, 5 en 6
Bent u bekend met signalen dat 0900–0113 via de telefoon of de chat lastig bereikbaar
is en behoorlijke vertragingen kent? Zo ja, kunt u aangeven wat de wachttijden zijn
en wanneer deze vertragingen optreden?
Wordt u regelmatig op de hoogte gesteld van bereikbaarheid en bereik van de zelfmoordpreventielijn?
Zou u met deze kennis inspanningen kunnen leveren om de bereikbaarheid te verbeteren?
Antwoord 4, 5 en 6
Ik heb over mogelijke lastige bereikbaarheid via de telefoon of chat – behoudens in
incidentele gevallen – eerder geen concrete signalen ontvangen. Ik heb begrepen dat
113Zelfmoordpreventie in de loop van dit jaar een nieuw systeem implementeert waarmee
ze de wachttijden van bellers in beeld kan brengen. We zullen nauw contact hebben
met 113Zelfmoordpreventie over de inzichten met betrekking tot de wachttijden van
bellers en – zo nodig – passende maatregelen nemen om deze terug te brengen.
Vraag 7
Bent u bereid om deze vragen zo snel mogelijk te beantwoorden en mee te nemen in de
bij brief van 4 december aangekondigde nadere informatie die voor het eind van de
maand december naar de Kamer zal worden gestuurd?
Antwoord 7
Ik heb uw Kamer bij brief van 19 december 2019 (Kamerstuk 32 793, nr. 461) om uitstel van de beantwoording van deze Kamervragen verzocht. Het eerder op 4 december
2019 geplande overleg is door uw Kamer verplaatst naar 29 januari 2020.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.