Schriftelijke vragen : Het toevoegen van klimaatlessen aan het onderwijscurriculum in Nieuw-Zeeland
Vragen van de leden Van Raan en Van Esch (beiden PvdD) aan de ministers van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het toevoegen van klimaatlessen aan het onderwijscurriculum in Nieuw-Zeeland (ingezonden 16 januari 2020).
Vraag 1
Kent u het bericht «New Zealand schools to teach students about climate crisis, activism
and «eco anxiety»; Changes to the curriculum will put the country at the forefront
of climate crisis education worldwide»?1
Vraag 2
Kunt u een inhoudelijk overzicht verschaffen van de Nieuw-Zeelandse plannen om lesmateriaal
aan te bieden over de klimaatcrisis, activisme, duurzaamheid en psychologische effecten
van de klimaatcrisis?
Vraag 3
Wat vindt u van de Nieuw-Zeelandse plannen om lesmateriaal aan te bieden over de klimaatcrisis,
activisme, duurzaamheid en psychologische effecten van de klimaatcrisis?
Vraag 4
Welke onderdelen van de Nieuw-Zeelandse plannen om lesmateriaal aan te bieden over
de klimaatcrisis, activisme, duurzaamheid en psychologische effecten van de klimaatcrisis
acht u geschikt om over te nemen en te vertalen naar het Nederlands? Zo nee, waarom
niet?
Vraag 5
Bent u bereid om de Nieuw-Zeelandse lesmaterialen op te vragen en ter beschikking
te stellen aan het Nederlandse onderwijsveld? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Kunt u meer informatie verschaffen over de pilot op een school in Christchurch die
mede ten grondslag ligt aan de Nieuw-Zeelandse plannen?2
Vraag 7
Kunt u een overzicht verschaffen van vergelijkbare Nederlandse ervaringen met dergelijke
pilots en initiatieven op het gebied van lesmateriaal over de klimaatcrisis, activisme,
duurzaamheid en psychologische effecten van de klimaatcrisis?
Vraag 8
Welke kansen ziet u om een dergelijke pilot ook in Nederland te laten uitvoeren?
Vraag 9
Hoe verhouden de toevoegingen aan het Nieuw-Zeelandse curriculum zich tot de inhoud
van het huidige Nederlandse curriculum en het curriculum zoals dat vorm krijgt bij
de curriculumherziening?
Vraag 10
Welk deel van de voorgenomen inhoud van de Nieuw-Zeelandse klimaatlessen zou nieuw
zijn voor het Nederlandse onderwijs?
Vraag 11
Hoe verhouden deze toevoegingen aan het Nieuw-Zeelandse curriculum zich tot de Italiaanse
plannen voor het integraal verwerken van klimaatlessen in het Italiaanse onderwijs?3
Vraag 12
Bent u van mening dat – met het oog op een leefbare planeet nu, later, hier en elders
– Nederland het voorbeeld van Italië4
5 en Nieuw-Zeeland6 zou moeten volgen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 13
Erkent u dat als gevolg van de klimaatcrisis de psychologische effecten van de klimaatcrisis
in de toekomst mogelijk nog verder zullen toenemen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 14
Erkent u dat de psychologische effecten van de klimaatcrisis in het algemeen meer
aandacht verdienen? Zo nee, waarom niet?
Vraag 15
Welke stappen gaat u ondernemen om de psychologische effecten van de klimaatcrisis
meer aandacht te geven?
Vraag 16
Erkent u dat de lakse houding van o.a. de Nederlandse regering ten opzichte van de
klimaatcrisis, sterk bijdraagt aan de psychologische effecten van de klimaatcrisis?
Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport -
Gericht aan
I.K. van Engelshoven, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
E.M. van Esch, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.