Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Remco Dijkstra over het bericht ‘IATA, slot op Schiphol kost Nederland banen’
Vragen van het lid RemcoDijkstra (VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «IATA, slot op Schiphol kost Nederland banen» (ingezonden 3 december 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
16 januari 2020).
Vraag 1
Bent u bekend met artikel «IATA: slot op Schiphol kost Nederland banen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Mag de Kamer het onderzoek van de International Air Transport Association (IATA) ontvangen
en kloppen de bevindingen dat het slot op Schiphol de Nederlandse luchtvaart zeker
10.000 banen zal kosten?
Antwoord 2
Het rapport »Netherlands Air Transport Regulatory Competitiveness Indicators» is opgesteld
door IATA zonder verdere betrokkenheid van mijn ministerie. IATA heeft dit rapport
op haar website gepubliceerd, u vindt het bijgevoegd bij deze brief. Voor het effect
op de werkgelegenheid verwijs ik naar antwoord 3.2
Vraag 3, 4, 5
Hoe realistisch is de waarschuwing van econoom Brian Pearce van de IATA dat, als er
niets verandert aan het slot en het kunstmatige plafond op Schiphol met 500.000 vliegbewegingen,
dit de Nederlandse economie in de loop der jaren in totaal 40.000 banen gaat kosten?
Klopt de uitspraak van Pearce dat luchtvaart onderdeel is van de mondiale handel en
dat Nederland als handelsland verbindingen nodig heeft, omdat anders de economie verslechtert?
Herkent u het bedrag dat de IATA noemt als bijdrage van de luchtvaart van 22 miljard
euro aan de Nederlandse economie?
Antwoord 3, 4, 5
In het kader van de Luchtvaartnota heb ik gevraagd studies uit te voeren naar het
economische belang van Schiphol en haar netwerk van verbindingen. Hierbij is verzocht
ook de werkgelegenheid en toegevoegde waarde die samenhangen met Schiphol in beeld
te brengen. Deze studies worden binnenkort aan de Kamer aangeboden.
Vraag 6
Hoe belangrijk is het dat een bedrijf zich kan ontwikkelen? Hoe ziet u de uitspraken
van de zegsman die spreekt namens de KLM dat een bedrijf dat zich niet verder kan
ontwikkelen ten dode is opgeschreven in de huidige mondiale concurrentieverhoudingen?
Deelt het kabinet de zorgen van deze luchtvaartmaatschappij en de IATA?
Antwoord 6
In het artikel geeft de genoemde zegsman aan dat het voor KLM van belang is dat «het
slot van Schiphol gaat». Zoals bekend wordt gewerkt aan besluiten over de verdere
ontwikkeling van Schiphol. Verwezen wordt naar het antwoord op vraag 7.
Vraag 7
Op basis waarvan kan in 2021 groei plaatsvinden op Schiphol? Wanneer geeft u daar
duidelijkheid over en is dat tijdig voor 2021?
Antwoord 7
Op 4 december 20193 heb ik uw Kamer laten weten dat ik u na het uitbrengen van het advies van het Adviescollege
Stikstofproblematiek verder informeer over de uitwerking van het kabinetsbesluit over
Schiphol op de middellange termijn.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.