Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van het lid Hijink over het bericht 'NZa draait patiëntenstop Parnassia terug'
Vragen van het lid Hijink (SP) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het bericht «NZa draait patiëntenstop Parnassia terug» (ingezonden 12 december 2019).
Mededeling van Staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) (ontvangen
20 december 2019).
Vraag 1
Wat is uw reactie op het feit dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) moest ingrijpen
na de aangekondigde patiëntenstop waarmee het miljoenenconflict tussen ggz-instelling
Parnassia en zorgverzekeraar VGZ honderden verzekerden zou raken?1 Wat vindt u ervan dat een dergelijk conflict wordt uitgevochten over de rug van patiënten?
Vraag 2
Deelde u de zorgen van de Nederlandse Zorgautoriteit over de continuïteit van ggz-zorg
en de mogelijke onrust en verwarring die bij patiënten ontstaat?
Vraag 3
Hoe vaak heeft de Nederlandse Zorgautoriteit al een zorgverlener en een zorgorganisatie
bij zich geroepen om deze of vergelijkbare redenen?
Vraag 4
Hoe verhoudt de zorgplicht van VGZ zich tot het feit dat er bij vele instellingen
in de geestelijke gezondheidzorg (ggz) wachtlijsten zijn?
Vraag 5
Hoeveel mensen wachten op psychische zorg van Parnassia? Hoe lang is de wachttijd
voor psychische zorg bij Parnassia op de verschillende locaties?
Vraag 6
Wat vindt u van het feit dat VGZ tegen Parnassia zou hebben gezegd dat zij volgend
jaar nog maar 2000 nieuwe VGZ-verzekerden per maand als patiënt mag aannemen terwijl
er zo’n 3300 VGZ-verzekerden op een wachtlijst bij Parnassia staan? Wat vindt u ervan
dat de wachttijd voor deze groep daardoor nog langer zou worden?
Vraag 7
Wat gaat u ondernemen om ervoor te zorgen dat mensen die psychische zorg nodig hebben,
deze zorg ook (tijdig) krijgen? Kunt u dit toelichten?
Vraag 8
Hoe kunnen ggz-instellingen zich voorbereiden op 2020 nu ze nog steeds niet weten
of ze wel een contract krijgen dan wel wat voor contract ze krijgen?2
Vraag 9
Bent u het ermee eens dat verzekerden er weinig aan hebben dat een verzekeraar sinds
dit jaar verplicht is om op de website te zetten met welke instellingen ze een plafond
hebben afgesproken?
Vraag 10
Hoe reageert u op de zorg van de directeur van GGZ-Nederland dat zij zich voor de
forensische zorg echt zorgen maakt of de zorg en veiligheid van het personeel en de
cliënten wel geborgd kunnen worden?
Vraag 11
Hoe wordt voorkomen dat het inkoopproces voor de ggz uitmondt in allerlei juridische
gevechten?
Vraag 12
Klopt het dat ondanks de patiëntenstop en de wachtlijsten Parnassia nog steeds reclame
maakt om meer potentiële patiënten te lokken? Zo ja, wat vindt u daarvan?
Vraag 13
Kunt u aangeven hoeveel budget Parnassia beschikbaar heeft voor reclame en marketing?
Vraag 14
Kunt u een overzicht geven van de marketings- en reclamebudgetten van de 10 grootste
ggz-instellingen?
Mededeling
De vragen van het Kamerlid Hijink (SP) over het bericht «NZa draait patiëntenstop
Parnassia terug». (2019Z25029) kunnen tot mijn spijt niet binnen de gebruikelijke termijn worden beantwoord.
De reden van het uitstel is dat het inwinnen van informatie ten behoeve van de beantwoording
van de vragen meer tijd kost.
Ik zal u zo spoedig mogelijk de antwoorden op de Kamervragen doen toekomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
P. Blokhuis, staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.