Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht 'Onderzoek: omrijden taxi en te veel rekenen is schering en inslag'
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Onderzoek: omrijden taxi en te veel rekenen is schering en inslag» (ingezonden 25 november 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
19 december 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de resultaten uit de Taximonitor 2018 van de Amsterdamse taximarkt?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe verhouden de resultaten zich tot de landelijke kwaliteit van de taxibranche, opgesplitst
in opstap- en bestelmarkt?
Antwoord 2
Er zijn op landelijk niveau geen vergelijkbare cijfers beschikbaar over de kwaliteit
van het taxivervoer. Vanwege de sterke lokale verschillen op de straattaximarkt zouden
resultaten van een landelijk panel- en mystery guest-onderzoek niet tot betekenisvolle landelijke cijfers leiden.
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat het onacceptabel is dat er in bijna 40% van de ritten, gemaakt
door een mysteryguest, sprake is van grote overtredingen?
Antwoord 3
De gemeente Amsterdam heeft mij laten weten dat de ritten met mystery guestsvooral zijn gereden vanaf standplaatsen waarover bij de gemeente klachten zijn ingediend.
De bevindingen zijn daarmee niet representatief voor de Amsterdamse opstapmarkt, laat
staan de gehele taximarkt. Dit laat onverlet dat overtredingen nooit acceptabel zijn.
Vraag 4
Deelt u de conclusie dat de problemen zich vooral in de opstapmarkt voordoen? Wat
is volgens u hier de oorzaak?
Antwoord 4
De ritten met mystery guests zijn uitsluitend uitgevoerd vanaf standplaatsen en dus op de opstapmarkt. Om die
reden kan uit de resultaten van die ritten niet geconcludeerd worden dat de problemen
zich vooral op dat deel van de markt voordoen.
Vraag 5
Deelt u de conclusie van het rapport dat de kwaliteit van de taximarkt structureel
onder druk staat?
Antwoord 5
De resultaten van de ruim 200 ritten met mystery guests op de opstapmarkt in de gemeente Amsterdam laten zich niet zonder meer vertalen naar
een landelijk beeld op de gehele taximarkt (zie ook het antwoord op vraag 3). Dit
temeer gelet op het unieke karakter van de Amsterdamse taximarkt. Dat laat onverlet
dat op landelijk en lokaal niveau – maar vooral vanuit de branche zelf – blijvende
aandacht nodig is voor de kwaliteit van het taxivervoer.
Vraag 6
Wat is er volgens u nodig om de kwaliteit van de taxibranche weer naar een acceptabel
niveau te krijgen?
Antwoord 6
Daar gelaten welke conclusies uit de Taximonitor 2018 van de gemeente Amsterdam kunnen
worden getrokken, is het in eerste instantie aan de branche zelf om taxivervoer van
goede kwaliteit aan te bieden, afgedwongen door de tucht van de markt. De landelijke
regels borgen daarbij de basiskwaliteit voor de reiziger. Ik vind het van belang dat
vervolgens op lokaal niveau en afhankelijk van de specifieke lokale problematiek gerichte
maatregelen worden getroffen. Op de opstapmarkt kan primair worden ingezet op het
vergroten van de prikkels voor aanbieders om zich in positieve zin te onderscheiden
van concurrenten. Om gemeenten hierbij te ondersteunen, breng ik op dit moment met
de gemeenten in kaart welke gemeentelijke bevoegdheden en best practices ingezet kunnen worden. Ook zie ik samen met gemeenten een meerwaarde in versterking
van de handhaving op de taximarkt door enerzijds betere samenwerking tussen lokale
en landelijke handhavingsinstanties en anderzijds betere uitwisseling van gegevens
die voor de handhaving relevant zijn tussen deze instanties. Zoals de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat in haar brief van 19 september 2019 (Kamerstuk 31 521, nr. 116) heeft aangegeven, wordt uw Kamer in de eerste helft van 2020 over de voortgang hiervan
geïnformeerd.
Vraag 7
Bent u het ermee eens dat het niet langer van deze tijd is dat de toegelaten taxi
organisatie (TTO) voorrang krijgt op andere taxi’s, aangezien de andere taxi’s dus
beter scoren op alle punten uit dit onderzoek?
Antwoord 7
Er is geen sprake van voorrang van TTO-taxi’s ten opzichte van andere taxi’s. Voor
al het taxivervoer gelden dezelfde landelijke regels. Gemeenten kunnen – gelet op
de kwaliteitsproblemen die samenhangen met de specifieke kenmerken van dat deel van
de markt – aanvullende kwaliteitseisen stellen aan het taxivervoer op de opstapmarkt.
Vier gemeenten hebben daarbij groepsvorming met TTO’s verplicht gesteld. Alleen aanbieders
die aan de aanvullende kwaliteitseisen voldoen, mogen taxivervoer aanbieden op de
opstapmarkt en dus klanten oppikken op een standplaats of na aanhouding op straat.
Juist omdat de aanvullende kwaliteitseisen niet gelden op de bestelmarkt worden aanbieders
gestimuleerd om diensten aan te (gaan) bieden op dat deel van de markt. Zoals de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat in haar brief van 30 augustus 2018 (Kamerstuk 31 521, nr. 105) heeft aangegeven, is de transitie naar de bestelmarkt vanuit reizigersperspectief
een wenselijke ontwikkeling.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.