Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Schonis en Sienot over de uitspraak van minister-president na afloop van de ministerraad op 29 november 2019 ‘de treinen rijden op steenkool, en ik ga dan vliegen’
Vragen van de leden Schonis en Sienot (beiden D66) aan de Minister-President en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de uitspraak van de Minister-President na afloop van de ministerraad op 29 november 2019 «de treinen rijden op steenkool, en ik ga dan vliegen» (ingezonden 6 december 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat), mede
namens Minister-President (ontvangen 19 december 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitspraak van de Minister-President na afloop van de ministerraad
op 29 november 2019 «de treinen rijden op steenkool, en ik ga dan vliegen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u inzichtelijk maken op wat voor type elektriciteit de trein zal rijden van Den
Haag naar Madrid, uitgesplitst per land: Nederland, België, Frankrijk en Spanje?
Antwoord 2
Op welk type elektriciteit de treinen rijden is niet eenduidig te zeggen, dat kan
bijvoorbeeld verschillen per vervoerder en van de route die gekozen wordt. Wel is
van ieder land inzichtelijk hoe de elektriciteit wordt opgewekt; Eurostat publiceert
ieder jaar de energiemix van alle landen in de Europese Unie. In augustus 2019 zijn
de cijfers over 2017 gepubliceerd2. Hierin is voor de betreffende landen de volgende energiemix opgenomen, waarbij afgeronde
cijfers worden gebruikt:
– België (nucleaire energie 49%, gas 29,5%, hernieuwbare energie en biobrandstoffen
20%, afvalverbranding 1,5%).
– Frankrijk (nucleaire energie 71%, hernieuwbare energie 17,5%, olie en gas 9%, en kolen
2,5%).
– Spanje (hernieuwbare energie en biobrandstoffen 33%, olie en gas 29%, nucleaire energie
21%, kolen 16%).
Dit zijn de cijfers van de gehele energiemix in de betreffende landen. Bij sommige
vervoerders is het aandeel groene energie van het treinvervoer mogelijk groter, wanneer
zij ervoor kiezen om net zoals NS stroom groen in te kopen. In Nederland rijden treinen
– waaronder treinen op de HSL-zuid richting Brussel en verder – op groene stroom afkomstig
van windmolens.
Vraag 3
Bent u het ermee eens dat de uitspraak van de Minister-President dat de trein naar
Madrid op steenkool zou rijden feitelijk onjuist is?
Antwoord 3
De treinen voor personenvervoer rijden op de meeste plaatsen in Europa op elektriciteit.
Deze elektriciteit wordt op verschillende manieren opgewekt. In Nederland rijden de
treinen op groene stroom afkomstig van windmolens, maar het is waarschijnlijk dat
de elektriciteit waar de treinen op rijden in de andere landen voor een deel met kolen
wordt opgewekt.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het Europees netwerk aan hogesnelheidslijnen in Europa beter
op elkaar dient aan te sluiten? Op welke wijze zet u zich hiervoor in?
Antwoord 4
Het is van belang dat goed gekeken wordt hoe het huidige netwerk van hogesnelheidslijnen
en conventioneel spoor verbeterd kan worden. Er is in de Europese Unie immers al een
aanzienlijk netwerk van hogesnelheidslijnen aangelegd. Een aantrekkelijk Europees
spoornetwerk berust niet louter op hogesnelheidslijnen. Frequente en betrouwbare verbindingen
op het conventionele spoor zijn net zo belangrijk. Denk hierbij aan het beter op elkaar
laten aansluiten van dienstregelingen, het opheffen van infrastructurele bottlenecks
en goed kijken wat de ontbrekende schakels zijn in het netwerk.
Voor de infrastructuurontwikkeling vormt het TEN-T netwerk dat in 2013 is vastgesteld
in de Europese Unie als basis. Het internationaal personenvervoer per spoor kan echter
pas significant verbeteren als de infrastructuur en de relatie met de vervoersdiensten
internationaal gecoördineerd wordt aangepakt. Op Europees vlak zet ik me daarom in,
om samen met gelijkgezinde lidstaten, de internationale trein hoger op de agenda van
de nieuwe Europese Commissie en de verschillende lidstaten te krijgen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede namens
M. (Mark) Rutte, minister-president
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.