Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Tielen en Nijkerken-de Haan over de artikelen ‘Data arbeidsbeperkte werkzoekenden ontbreken massaal bij UWV’ en ‘UWV-manager Astrid Hendriks legt uit hoe de onlinekaartenbak mislukte’
Vragen van de leden Tielen en Nijkerken-de Haan (beiden VVD) aan de Minister en Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de artikelen «Data arbeidsbeperkte werkzoekenden ontbreken massaal bij UWV» en «UWV-manager Astrid Hendriks legt uit hoe de onlinekaartenbak mislukte» (ingezonden 2 oktober 2019).
Antwoord van Minister Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) en van Staatssecretaris
Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) (ontvangen 6 december 2019). Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 962.
Vraag 1
Bent u bekend met bovengenoemde artikelen over de kandidatenverkenner van het UWV?1 en 2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Herinnert u zich de verschillende momenten vanaf 2016 waarin aandacht is gevraagd
voor de vindbaarheid van kandidaten uit de doelgroep en de werking van de kandidatenverkenner?
Antwoord 2
Ja, en tot en met 25 oktober 2017 werd dit regelmatig onder de aandacht gebracht door
ambtsvoorganger Klijnsma. Zij heeft ook diverse malen met uw Kamer over dit onderwerp
van gedachten gewisseld en maatregelen genomen, mede naar aanleiding van de motie
Heerma-Schouten3.
Vraag 3
Deelt u de mening dat de kandidatenverkenner, met als doel transparant en toegankelijk
weergeven welke potentiële werknemers behoren tot de doelgroep Banenafspraak, als
waardevol startpunt moet dienen voor een match tussen werkgever en potentiële kandidaat?
Antwoord 3
Ja. Meer inzicht in het aanbod van UWV en gemeenten helpt om werkzoekenden naar werk
te begeleiden. De kandidatenverkenner kan één van de kanalen en een extra hulpmiddel
zijn voor de doelgroep banenafspraak. Voor sommige werkgevers kan de kandidatenverkenner
een startpunt/ingang zijn, andere werkgevers geven er de voorkeur aan om het (eerste)
contact direct met een medewerker van het werkgeversservicepunt (WSP) te laten lopen.
Om een match tussen werkgever en werkzoekende tot stand te brengen is persoonlijk
contact van groot belang. De regionale werkgeversservicepunten (WSP’s) van UWV en
gemeenten hebben hier een belangrijke rol in. Om deze reden richt het breed offensief
zich op het verbeteren van de werkgeverdienstverlening en het matchen.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt van belang
is dat zij in ieder geval gevonden kunnen worden door werkgevers en dat het daarbij
van belang is dat een profiel zo compleet mogelijk is ingevuld?
Antwoord 4
Voor zowel werkgever als potentiële werknemer is het belangrijk dat ze elkaar kunnen
vinden. Profielen moeten daarom de informatie bevatten die ervoor zorgt dat er een
gesprek tot stand gebracht kan worden. Van belang is dat werkgevers de weg naar het
WSP weten te vinden en dat UWV en gemeenten hun kandidaten goed kennen en weten wat
de vraag van werkgevers is. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt biedt
de Doe agenda Perspectief op Werk in 2019 en 2020 een extra impuls aan de arbeidstoeleiding
van mensen die willen en kunnen werken, maar niet zelfstandig de weg naar werk vinden.
Het kabinet heeft hiervoor in totaal 70 mln. beschikbaar gesteld voor 2019 en 2020.
Vraag 5
Hoe beoordeelt u in dat licht de incompleetheid van de gegevens van deze kandidaten
in de kandidatenverkenner en Werk.nl? Wat gaat u eraan doen om het aantal complete
profielen van mensen die tot de doelgroep behoren te verhogen?
Antwoord 5
Complete en actuele profielen is door de aard van de doelgroep vanaf de start een
uitdaging. Een goed verwachtingsmanagement ten aanzien van de toepassingsmogelijkheden
van de kandidatenverkenner vindt de Inspectie SZW van belang4. Een voorbeeld uit het onderzoek van inspectie SZW: «Een jongere die vandaag bemiddelbaar
is, hoeft dat morgen niet meer te zijn. Dat kan het selectieproces belemmeren. Ook
blijkt soms pas op een werkplek of de jongere echt klaar is om aan het werk te gaan».
UWV en gemeenten zetten zich dagelijks in om hun klanten beter te kennen. De periodieke
UWV publicatie Transparantie van klantprofielen banenafspraak geeft inzicht in de
ontwikkeling van het aantal (anonieme) klantprofielen dat gemeenten en UWV hebben
opgesteld voor mensen die behoren tot de doelgroep van de banenafspraak. Deze laat
over de afgelopen twee jaar een stijgende lijn zien.
Veel werkgevers gebruiken bij voorkeur het werkgeversservicepunt in de arbeidsmarktregio
als eerste aanspreekpunt. Indien matching van kandidaten op geschikt werk tekortschiet,
is het zaak dat werkgevers samen met de regionale partners naar een oplossing zoeken.
Perspectief op Werk geeft hieraan een impuls. Zie verder het antwoord bij vraag 2
van de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP).
Vraag 6
Hoe beoordeelt u de gedane uitspraak van de projectleider kandidatenverkenner: «hoeveel
werkgevers er gebruik van maken of hoeveel kandidaten er worden geselecteerd, is geen
doel op zich.»?
Antwoord 6
Om het doel van de banenafspraak – 125.000 extra banen in 2025 – te behalen is het
belangrijk dat de match gemaakt wordt tussen de kandidaten uit de doelgroep en de
banen bij werkgevers. Het daadwerkelijk maken van een match vindt via het werkgeversservicepunt
plaats waar de medewerkers de wensen en mogelijkheden van de werkgever koppelen aan
de wensen en mogelijkheden van de mensen uit de doelgroep. Dat deze match tot stand
komt, dat is het doel, niet het gebruik van de kandidatenverkenner zelf.
Vraag 7
Deelt u de mening dat werkgevers die mensen zoeken serieus moeten worden genomen door
het UWV in hun zoektocht? Op welke manier kunt en wilt u bijdragen aan een klantgerichte
houding van het UWV jegens werkgevers?
Antwoord 7
Ja. In totaal vonden in 2018 ruim 38.000 werkzoekenden een baan via de werkgeversdienstverlening
van UWV. Deze werd door werkgevers beoordeeld met een 6,6. In 2018 heeft UWV verder
geïnvesteerd in haar netwerk met werkgevers, ondernemersverenigingen en brancheorganisaties.
Op jaarbasis (2018) had UWV ruim 70.000 contactmomenten met werkgevers (in 2017: 60.000).
Het draaide primair om het vinden van potentieel interessante werkgevers voor werkzoekende
kandidaten. Daarnaast gaf UWV nazorg, om na te gaan of de bemiddelde kandidaat binnen
het bedrijf tot zijn recht komt. UWV organiseerde grootschalige evenementen zoals
banenmarkten en inspiratiedagen, maar ook kleinschalige ontmoetingen zoals ontbijtsessies
of ondernemersbijeenkomsten. Hiermee heeft UWV duizenden werkzoekenden en werkgevers
met elkaar in contact gebracht. Landelijk zijn ruim tachtig samenwerkingsovereenkomsten
met grote werkgevers afgesloten of verlengd in verschillende sectoren zoals de ICT,
bouw, techniek, zorg en detailhandel. Ook regionaal zijn enkele honderden samenwerkingsafspraken
en/of arrangementen afgesloten (Jaarverslag UWV 2018).
Vraag 8
Is het in het artikel genoemde onderzoeksrapport van Mediatest, waarin de kandidatenverkenner
is geëvalueerd bij u bekend? Zo ja, kunt u de conclusies uit dit rapport met de Kamer
delen?
Antwoord 8
Het rapport is meegezonden als bijlage bij de antwoorden en daarmee gedeeld met de
Kamer. 5
Vraag 9
Welke stappen heeft het UWV gezet om de door Mediatest genoemde ernstige knelpunten,
waaronder het gebrek aan concrete profielen en ondersteuning van werkgevers, weg te
nemen?
Antwoord 9
Het aantal profielen in de kandidatenverkenner en de kwaliteit daarvan kent in de
afgelopen twee jaar een stijgende lijn. Het kennen van de kandidaten, nog los van
de kandidatenverkenner, vraagt blijvend om aandacht van gemeenten en UWV. Hier spanningen
gemeenten en UWV zich voor in. Zie tevens het antwoord op vraag 5 en het antwoord
op vragen 2 en 7 van de vragen van het lid Jasper van Dijk (SP).
Vraag 10
Wat gaat u doen om ervoor te zorgen dat het doel van de kandidatenverkenner binnen
Werk.nl maximaal bijdraagt aan het inzichtelijk maken van de competenties van mensen
uit de doelgroep zodat het systeem ondersteunend is aan het matchen van potentiele
kandidaten en werkgevers?
Antwoord 10
Met breed offensief is een samenhangend pakket aan maatregelen genomen. Onderdeel
hiervan is om zowel op korte termijn via de Doe agenda Perspectief op Werk in 2019
en 2020 als structureel verbeteringen door te voeren in de werking van de regionale
arbeidsmarktregio’s, de dienstverlening aan werkgevers en de standaardisatie van de
uitwisseling van matchingsgegevens. Zie tevens het antwoord op de vragen 7 en 8 van
het lid Jasper van Dijk (SP).
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Jasper van
Dijk (SP), ingezonden 2 oktober 2019 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020,
nr. 966).
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W. Koolmees, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
T. van Ark, staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.