Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Gerven over het bericht ‘Parkeerkosten bij ziekenhuis rijzen de pan uit’
Vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de Minister voor Medische Zorg over het bericht «Parkeerkosten bij ziekenhuis rijzen de pan uit» (ingezonden 7 november 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 5 december 2019)Zie ook Aanhangsel
Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 873
Vraag 1, 2, 3, 4
Wat is uw reactie op het bericht «Parkeerkosten bij ziekenhuis rijzen de pan uit»?1
Vindt u parkeerkosten oplopende tot 30 euro per dag acceptabel voor een bezoek aan
het ziekenhuis?
Bent u nog steeds van mening dat u geen enkele rol heeft in het feit dat patiënten
flink op kosten worden gejaagd door de hoge parkeerkosten? Hoe beoordeelt u dit in
het kader van de stapeling van kosten waar veel patiënten toch al mee geconfronteerd
worden?2
Hoe gaat u ervoor zorgen dat het voor patiënten duidelijker wordt dat regelmatige
bezoekers bij veel ziekenhuizen kortingstarieven, dagkaarten of abonnementen kunnen
aanvragen? Zouden ziekenhuizen een dergelijke regeling volgens u ook voor niet-regelmatige
bezoekers moeten instellen? Zo ja, hoe gaat u dit stimuleren? Zo nee, waarom niet?3
Antwoord 1, 2, 3, 4
Zoals ik eerder ook aan de Kamer heb laten weten4, moet vooropgesteld worden dat hoge parkeertarieven bij ziekenhuizen voor patiënten
en bezoekers natuurlijk niet prettig zijn. Vooral als men lang of vaak naar het ziekenhuis
moet. Het parkeerbeleid en de tarieven zijn een verantwoordelijkheid van ziekenhuizen
en gemeenten. Het beleid ten aanzien van parkeertarieven is daarbij afhankelijk van
de lokale context.
Ik vind het van belang dat ziekenhuizen hun patiënten goed en actief informeren over
de mogelijkheden die er zijn om bij veelvuldig gebruik en langdurig verblijf de parkeerkosten
te beperken, bijvoorbeeld door te wijzen op de beschikbare kortingsmogelijkheden.
VWS heeft de veldpartijen, via het bestuurlijk overleg MSZ, gewezen op de terugkerende
Kamervragen en het belang dat patiënten en bezoekers goed worden geïnformeerd. Het
is vervolgens aan ziekenhuizen om hier invulling aan te geven, voor zover dit niet
al gebeurt.
Ten aanzien van de stapeling van kosten is relevant dat er op verschillende manieren
voor wordt gezorgd dat de zorguitgaven voor patiënten worden beperkt. Zo is er vanuit
VWS voor het vervoer van en naar het ziekenhuis voor specifieke groepen patiënten
de regeling ziekenvervoer. Alle typen vervoer kunnen vergoed worden: van de eigen
auto, taxi tot openbaar vervoer. In deze regeling is tevens voorzien in een hardheidsclausule
voor patiënten die langdurig lang moeten reizen. Deze regeling is per 2019 uitgebreid.
Het vervoer wordt vanaf 1 januari 2019 niet alleen vergoed bij een behandeling, maar
omvat ook het vervoer naar consulten, onderzoek en controles die als onderdeel van
de behandeling noodzakelijk zijn. Daarnaast wordt vanaf 2020 mogelijk gemaakt dat
patiënten ook een logeervergoeding kunnen krijgen in plaats van een vergoeding voor
vervoerskosten.
Vraag 5
Wat hebben de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de koepels van ziekenhuizen
ondernomen nadat u hen op de terugkerende vragen over parkeertarieven heeft gewezen?5
Antwoord 5
Zoals toegezegd mijn brief aan uw Kamer van 2 september 20196 heeft VWS bij de koepels voor ziekenhuizen (NVZ en NFU) en gemeenten (VNG) aandacht
gevraagd voor de parkeertarieven. Deze partijen zijn in dat kader niet gevraagd om
een formele reactie. Er is ambtelijk navraag gedaan naar relevante informatie en ondernomen
acties.
De NVZ geeft aan dat zij in mei een onderzoek hebben verricht naar de parkeertarieven
van hun leden. De conclusie van het onderzoek was dat er op dat moment bij 13 ziekenhuizen
gratis kon worden geparkeerd. Bij de overige 84 locaties moet parkeergeld worden betaald;
veelal om de exploitatiekosten te kunnen dekken. Uit het eigen onderzoek van de NVZ
kwam daarnaast dat het gemiddelde uurtarief 1,37 euro is, volgens de NVZ is dit vergelijkbaar
met – en vaak goedkoper dan – het uurtarief van andere parkeerterreinen. De NVZ geeft
verder aan dat op alle websites van de ziekenhuizen informatie staat over de hoogte
van de parkeertarieven en mogelijke kortingen. De NVZ heeft de communicatieafdelingen
van de ziekenhuizen gevraagd om de informatie over parkeertarieven op hun website
te checken. Afsluitend heeft de NVZ mij laten weten te onderzoeken of er een manier
is om de parkeertarieven op één plek transparant te maken.
De NFU geeft aan dat de signalen zijn voorgelegd aan de umc’s. Het is vervolgens aan
de umc’s om, indien nodig, maatregelen te treffen. De NFU geeft verder aan dat de
meeste umc’s goed bereikbaar zijn via openbaar vervoer en bovendien zijn gevestigd
op locaties waar sprake is van een forse parkeerdruk. Dat betekent dat als de parkeertarieven
te laag worden, de parkeergelegenheid snel volloopt met publiek dat niet voor het
ziekenhuis komt. Tarieven van de parkeergelegenheden bij de ziekenhuizen moeten daarom
aansluiten bij de tarieven voor de omliggende parkeergelegenheid. Afsluitend geeft
de NFU aan dat umc’s transparant zijn over de tarieven en in de meeste gevallen ook
heldere informatie wordt verschaft over de mogelijkheid voor lagere tarieven voor
patiënten.
De VNG is tevens gewezen op de terugkerende vragen over parkeertarieven en de recente
petitie van KBO-PCOB. Het is aan individuele gemeenten om hier eventueel iets mee
te doen.
Vraag 6, 7
Wilt u nagaan of het ziekenhuis OLVG winst maakt op het parkeren? Kunt u dit toelichten?
Wat vindt u van het principe dat parkeren geen melkkoe mag zijn voor een ziekenhuis,
dus geen winstgevende activiteit? Onderschrijft u dit?
Antwoord 6, 7
Zoals ik aangaf bij mijn antwoorden op de vragen 1 t/m 4 ligt de verantwoordelijkheid
voor parkeertarieven bij ziekenhuizen en gemeenten en moet dit in de lokale context
worden bezien. Ik zie derhalve geen rol voor VWS om na te gaan of het OLVG winst maakt
op parkeren.
Ik ben van mening dat buitensporige winsten bij parkeergelegenheden van ziekenhuizen
onwenselijk zijn. De hoogte van de parkeertarieven kan niet worden losgezien van de
lokale situatie. De hoogste parkeertarieven bij ziekenhuizen zijn met name te zien
in grote steden waar de parkeertarieven al hoog zijn. De hoge grondprijs is hierbij
een van de factoren. De kosten van de grond, alsmede andere kosten die samenhangen
met het exploiteren van een parkeergelegenheid, zullen moeten worden gedekt. Daarnaast
is relevant dat het lager vaststellen van de parkeertarieven bij deze ziekenhuizen
negatieve effecten met zich kan meebrengen. Immers, als de parkeertarieven bij die
ziekenhuizen lager worden dan in het omringende gebied, is de kans immers groot dat
ander publiek de auto bij het ziekenhuis parkeert. Dit kan ten koste gaan van de bereikbaarheid
van het ziekenhuis voor patiënten en bezoekers. Overigens betekent laatstgenoemde
niet dat de parkeertarieven voor patiënten ook hoog moeten zijn. Zoals eerder aangegeven
kunnen ziekenhuizen ervoor kiezen om de parkeerkosten voor patiënten te verminderen,
bijvoorbeeld door het aanbieden van uitrijkaarten of andere kortingsmogelijkheden.
Vraag 8
Bent u bereid met de ziekenhuizen te komen tot een maximering van de tarieven en afspraken
te maken dat op het parkeerbedrijf geen winst mag worden gemaakt?
Antwoord 8
De verantwoordelijkheid voor parkeertarieven ligt bij ziekenhuizen en gemeenten en
moet in lokale context worden bezien. Ik ben derhalve niet voornemens om met de ziekenhuizen
te komen tot maximering van tarieven en/of afspraken te maken over eventuele winst.
Zie ook mijn antwoorden op vragen 1 t/m 7.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.