Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Paternotte en Bruins over het bericht ‘Qatar Airways operates 9-minute flights between Maastricht and Liège’
Vragen van de leden Paternotte (D66) en Bruins (ChristenUnie) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Qatar Airways operates 9-minute flights between Maastricht and Liège» (ingezonden 7 november 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
            9 december 2019).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het bericht «Qatar Airways operates 9-minute flights between Maastricht
               and Liège», dat gaat over reguliere vrachtvluchten om de 38 kilometer tussen de vliegvelden
               van Maastricht en Luik te overbruggen?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Weet u hoeveel tijd Eliad Kipchoge nodig had om in Wenen op 12 oktober 2019 lopend
               de grens van 38 kilometer te passeren?
            
Antwoord 2
            
Ja.
Vraag 3
            
Wie zou volgens u sneller deze afstand overbruggen: Tom Dumoulin op de fiets, of deze
               Qatar Airways-vlucht inclusief veiligheidscontrole, boarden van de flight crew en
               taxiën?
            
Antwoord 3
            
Dit hangt van allerlei omstandigheden af. Bijvoorbeeld, is Tom Dumoulin hersteld van
               zijn peesblessure, past een tochtje Maastricht-Luik in de voorbereiding op de grote
               rondes in 2020 en welke fiets gebruikt hij?
            
Vraag 4
            
Wat vindt u geschikte vervoersmiddelen voor het overbruggen van een afstand van 38
               kilometer?
            
Antwoord 4
            
De geschiktheid van het vervoersmiddel is afhankelijk van hetgeen dat vervoerd moet
               worden en de bredere context waarbinnen het vervoer plaatsvindt.
            
Vraag 5
            
Heeft Nederland ooit eerder groothandelsverkeer gekend dat regulier opstijgt voor
               vluchten van 9 minuten?
            
Antwoord 5
            
Qatar Airways heeft aangegeven dat het drie herpositioneringsvluchten heeft uitgevoerd
               in de periode september–november op de route Maastricht–Luik. Ik ken geen andere voorbeelden
               van groothandelsverkeer dat op reguliere basis opstijgt voor vluchten van 9 minuten
               binnen of vanuit Nederland.
            
Vraag 6
            
Zijn er volgens u redenen die het absoluut noodzakelijk maken om vracht separaat te
               lossen in Maastricht en Luik, in plaats van op één van beide bestemmingen?
            
Antwoord 6
            
Bij vrachtvluchten op charterbasis wordt de keuze van de bestemmingen bepaald door
               particuliere bedrijven en/of vrachtbrokers. Hier ligt een commerciële afweging aan
               ten grondslag.
            
Vraag 7
            
Deelt u de mening van de vragenstellers dat groothandelsvliegverkeer dat minder dan
               100 km over uitstekend begaanbaar land overbrugt onwenselijk en onzinnig is?
            
Antwoord 7
            
Vanuit het oogpunt van milieu vind ik dergelijke korte cargovluchten niet wenselijk
               wanneer er goede alternatieven voorhanden zijn. Een instrumentarium voor een verbod
               op dergelijke vluchten ontbreekt echter.
            
Vraag 8
            
Bent u bereid de mogelijkheden te verkennen om een verbod in te stellen voor groothandelsvliegverkeer
               en grootpassagiervliegverkeer voor afstanden kleiner dan 100 kilometer, wanneer daar
               uitstekende alternatieven voor zijn?
            
Antwoord 8
            
Intracommunautair en in luchtvaartrelaties met derde landen geldt over het algemeen
               een liberaal regiem waarbinnen thans geen sprake is van mogelijkheden een dergelijk
               verbod toe te passen. Het Kabinet zet zich in om het gebruik van grondvervoer als
               alternatief voor luchtvaart te stimuleren op routes waarvoor dat reëel is.
            
Toelichting:
            
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Amhaouch (CDA),
               ingezonden 7 november 2019 (Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 981).
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.
