Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Amhaouch over cargovluchten tussen Maastricht en Luik van 9 minuten
Vragen van het lid Amhaouch (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over cargovluchten tussen Maastricht en Luik van 9 minuten (ingezonden 7 november 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
9 december 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Is dit bizarste vlucht? Qatar Airways voert cargovluchten uit
tussen Maastricht en Luik: 9 minuten vliegen»?1
Antwoord 1
Ja
Vraag 2
Klopt het dat luchtvaartmaatschappij Qatar Airways sinds kort cargovluchten uitvoert
tussen Maastricht en Luik, een vlucht van 9 minuten over 38 km? Zo ja, hoe vaak is
dit voorgekomen en wat is hier de reden van?
Antwoord 2
Qatar Airways voert regelmatig vrachtvluchten op charterbasis uit vanuit Doha naar
Maastricht. In de periode september – november heeft Qatar Airways chartervluchten
op de route Doha – Maastricht gekoppeld aan de bestemmingen Luik – Mexico City. Qatar
Airways geeft aan dat het drie zogeheten herpositioneringsvluchten betrof, waarbij
met een leeg toestel naar een andere luchthaven wordt gevlogen om vracht te laden
voor een volgende bestemming.
Qatar Airways heeft aangegeven bij voorkeur rechtstreeks met een vol toestel vanaf
Maastricht naar Mexico City door te vliegen. Vanwege de baanlengte op Maastricht is
dat echter niet mogelijk en zou het toestel slechts deels gevuld door naar Mexico
City kunnen vliegen. Daarom heeft Qatar Airways ervoor gekozen om de vlucht te herpositioneren
en daarbij gekeken naar lading op andere luchthavens binnen het netwerk van Qatar
Airways in Europa, in dit geval Luik.
Vraag 3, 4 en 5
Hoe kijkt u aan tegen deze situatie van zeer korte cargovluchten?
Hoe kijkt u ertegen aan dat blijkbaar een persoonlijke reden de aanleiding is dat
de vracht in Maastricht wordt afgeleverd, terwijl de startbaan in Maastricht niet
lang genoeg is om het vliegtuig meteen daarna naar Mexico te laten doorvliegen?
Bent u bereid om in gesprek te gaan met de betrokken partijen over de onwenselijkheid
van deze situatie? Zo ja, op welke termijn?
Antwoord 3, 4 en 5
Vanuit het oogpunt van milieu vind ik zeer korte cargovluchten niet wenselijk wanneer
er goede alternatieven voorhanden zijn. Een instrumentarium voor een verbod op dergelijke
vluchten ontbreekt echter.
Daarbij worden deze vrachtvluchten op charterbasis uitgevoerd in opdracht van particuliere
bedrijven en/of vrachtbrokers. Zij bepalen de keuze voor de bestemmingen. Volgens
Qatar Airways heeft de opdrachtgever in dit geval voor de luchthaven Maastricht gekozen.
Hier ligt een commerciële afweging aan ten grondslag.
Qatar Airways heeft inmiddels aan mijn ministerie bevestigd voortaan af te zien van
dergelijke ultrakorte vluchten en zal geen vluchten meer uitvoeren tussen Maastricht
en Luik.
Vraag 6
Kunt u aangeven of dit soort korte vluchten vaker voorkomt? Zo ja, om welke vluchten
gaat het?
Antwoord 6
Het is mij bekend dat luchtvaartmaatschappijen vaker herpositioneringsvluchten uitvoeren
waarbij een toestel leeg naar een andere luchthaven vliegt om vervolgens vracht en/of
passagiers op te nemen voor een volgende bestemming.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.