Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Baudet over het brandveiligheidsrisico van elektrische auto’s
Vragen van het lid Baudet (FvD) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het brandveiligheidsrisico van elektrische auto’s (ingezonden 6 september 2019),
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en van Minister van Veldhoven-Van
der Meer (Milieu en Wonen) (ontvangen 6 december 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2019–2020, nr. 119.
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Elektrische auto's zijn moeilijk te blussen»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Erkent u dat de toename van het aantal elektrische auto's een extra brandveiligheidsrisico
met zich meebrengt, omdat het blussen van een brand in een elektrische auto gecompliceerder
is dan het blussen van een brand in een niet-elektrische auto? Zo ja, hoe beoordeelt
u dit risico?
Antwoord 2
Er zijn vooralsnog geen extra brandveiligheidsrisico’s bekend. Elektrische auto’s
moeten voldoen aan de toelatingseisen en veiligheidseisen vanuit de VN en de EU. Fabrikanten
van elektrische en hybride elektrische voertuigen besteden juist extra veel aandacht
aan de brandveiligheid van hun voertuigen en ze testen deze daar vóór productie uitvoerig
op. Ook na de productie bewaken ze dat zorgvuldig. Met betrekking tot de brandveiligheid
hebben uitgevoerde brandtesten daarbij uitgewezen dat elektrische en hybride elektrische
voertuigen met een lithium-ion accu bij brand minstens zo veilig zijn als voertuigen
met verbrandingsmotoren en conventionele accu’s. De vlammen en rookontwikkeling bij
brandende accu’s bleken zelfs significant minder te zijn dan bij diesel en benzine.
De rook van zo’n accubrand kan wel giftig zijn, waardoor het gevaar daarvan vergelijkbaar
is met die van een brand met een conventioneel voertuig concludeert TNO. Het onderzoek
van TNO wordt in de komende tijd geactualiseerd met alle partijen, waaronder de veiligheidsregio’s,
om ook de recente praktijkervaringen van o.a. blussen van voertuigen mee te nemen.
Vraag 3
Heeft u onderzoek gedaan naar de brandveiligheid van elektrische auto’s voordat werd
besloten de verkoop en het gebruik van zulke auto’s van overheidswege te stimuleren?
Zo ja, wat waren de uitkomsten van dat onderzoek en wat is daarmee gebeurd?
Antwoord 3
Elke elektrische auto die in Nederland wordt toegelaten voldoet aan de internationale
en Europese toelatings- en veiligheidseisen van voertuigen en inmiddels stimuleert
elk land de aanschaf en het gebruik van deze voertuigen. Daarnaast heeft de Staatssecretaris
van Infrastructuur en Waterstaat extra aan TNO gevraagd de veiligheid van deze auto’s
in kaart te brengen (zie TNO factsheet feitenmateriaal Elektrische voertuigen en veiligheid,
oktober 2014). De uitkomsten daarvan waren positief (zie ook vraag 2). Op het ogenblik
wordt het onderzoek geactualiseerd en de resultaten komen in 2020 gereed.
Vraag 4
Heeft u gegevens over de extra hoeveelheid tijd en middelen die branden in elektrische
auto’s hebben gekost, vergeleken met branden in niet-elektrische auto’s?
Antwoord 4
Deskundigen van het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) melden ons namens de veiligheidsregio’s
dat er geen algemene gegevens bekend zijn over de extra hoeveelheid tijd en middelen
die branden in elektrische auto’s hebben gekost, vergeleken met branden in niet-elektrische
auto’s. Zij geven wel aan dat het over het algemeen langer duurt voordat een elektrische
auto is geblust (van enkele uren tot dagen) en dat de hoeveelheid bluswater en eventuele
opvang van verontreinigd bluswater groter is.
Vraag 5 en 11
Treft u speciale maatregelen teneinde de brandweer in staat te stellen branden in
elektrische auto's adequaat te blussen? Zo ja, hoeveel geld heeft dit tot nu toe gekost?
Zo nee, op basis waarvan veronderstelt u dat de huidige bluscapaciteit toereikend
is?
Hebt u gevolg gegeven aan de aanbeveling meer onderzoek te doen en duidelijke protocollen,
richtlijnen en trainingen over calamiteiten met betrekking tot elektrische auto’s
voor hulpdiensten op te stellen? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5 en 11
Het Instituut Fysieke Veiligheid is ingesteld voor onder meer het ontwikkelen en in
stand houden van kennis op het gebied van de brandweerzorg. Het IFV ontvangt hiervoor
jaarlijks een bijdrage van het Rijk. Het IFV voert sinds enkele jaren onderzoek uit
naar de risico’s van moderne voertuigen, zoals elektrische auto’s. De onderzoeken
van het IFV bieden praktische handvatten voor brandweermensen voor het blussen van
moderne voertuigen.
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid heeft aanvullend de risico’s van de energietransitie
en de effecten daarvan op de voorbereiding van de hulpdiensten aangedragen als nieuw
onderwerp voor de internationale onderzoeksagenda van de Europese Commissie: HorizonEurope.
In relatie tot de beschikbare capaciteit kunnen wij u melden dat het bestuur van een
veiligheidsregio de afweging maakt over nieuwe risico’s en de te nemen maatregelen.
Een veiligheidsregio is een vorm van verlengd lokaal bestuur. Het bestuur wordt gevormd
door de burgemeesters van de inliggende gemeenten. De keuzes van het bestuur worden
onder meer vastgelegd in het risicoprofiel en het beleidsplan. Het bestuur legt verantwoording
af aan de gemeenteraden van gemeenten die samen een veiligheidsregio vormen.
Vraag 6
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Brandweer waarschuwt: Brandveiligheid bij hoogbouw
in het gedrang»?2
Antwoord 6
Ja.
Vraag 7 en 8
Bent u bereid, gezien het hogere brandveiligheidsrisico, richtlijnen op te stellen
waaraan parkeervoorzieningen voor elektrische auto's moeten voldoen, analoog aan de
richtlijnen voor lpg-auto's?
Bent u bereid hierbij in het bijzonder aandacht te besteden aan de bouwvoorschriften
voor parkeergarages in hoogbouwwoningen, teneinde een rampzalige brand als die in
de Grenfelltoren in Londen te voorkomen?
Antwoord 7 en 8
Namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties melden wij dat het
Bouwbesluit 2012 voorschriften geeft voor de brandveiligheid van parkeergarages. Voor
de verdere invulling van deze voorschriften wordt door het Nederlandse Normalisatie
Instituut op verzoek van het Ministerie van Binnenlandse Zaken gewerkt aan een nieuwe
NEN-norm voor de integrale brandveiligheid van parkeergarages. In het kader hiervan
onderzoekt TNO hoe in de bouwregelgeving van andere landen (wereldwijd) rekening wordt
gehouden met elektrische voertuigen in parkeergarages. De nieuwe NEN-norm zal onderdeel
worden van de landelijke bouwregelgeving.
Over de lessen die Nederland kan trekken uit de brand in de Londense Grenfell Tower
heeft de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties eerder aan uw Kamer
gemeld dat zij advies zal vragen aan de Adviescommissie toepassing en gelijkwaardigheid
bouwvoorschriften (ATGB)3. Bij deze brand was overigens geen sprake van een parkeergarage.
Vraag 9
Bent u bekend met het «Factsheet Feitenmateriaal Elektrische Voertuigen en Veiligheid»
van de rijksoverheid en TNO uit 2014?4
Antwoord 9
Ja.
Vraag 10
Is er inmiddels meer duidelijkheid over de ernst en gevolgen van installatie- c.q.
accubeschadigingen of autobranden bij elektrische auto’s? Zo ja, is er op basis hiervan
aanleiding om het beleid op het gebied van de stalling van elektrische auto’s te wijzigen?
Antwoord 10
Tot nu toe zijn er geen aanwijzingen voor structurele problemen (zie antwoorden 2,
3). Wel zal het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de factsheet actualiseren
met betrokken partijen. De actualisatie zal in de loop van 2020 beschikbaar komen.
Vraag 12
Hoe verklaart u dat in het factsheet uit 2014 wordt gesteld dat «brandweerkorpsen
niet meer terughoudend [hoeven] te zijn met het verlenen van vergunningen voor laadpalen
in parkeergarages», maar dat de landelijk portefeuillehouder incidentenbestrijding
van de brandweer in het hiervoor aangehaalde AD-artikel nu in 2019 stelt dat er in
parkeergarages meer brandveiligheidsmaatregelen moeten worden getroffen vanwege de
toename van het aantal elektrische auto’s? Is dit voor u aanleiding het beleid te
wijzigen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 12
Zoals eerder bij de antwoorden op vraag 2 en 3 aangegeven zijn elektrische auto’s
minstens zo veilig als voertuigen met verbrandingsmotoren en conventionele accu’s.
Het is wel zo dat aan het blussen van brandende elektrische voertuigen andere eisen
gesteld worden dan bij conventionele auto’s. In de actualisatie van de factsheet van
TNO wordt dat meegenomen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.