Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Brenk over het artikel 'NS schrapt korting in de avondspits vanaf 2021'
Vragen van het lid Van Brenk (50PLUS) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het artikel «NS schrapt korting in de avondspits vanaf 2021» (ingezonden 13 november 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
9 december 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het artikel «NS schrapt korting in de avondspits vanaf 2021»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Hoe oordeelt u over de aanpassing van abonnementen bij de NS?
Antwoord 2
Op grond van de concessie voor het hoofdrailnet heeft NS de verantwoordelijkheid om
te zorgen voor een abonnementenaanbod dat aansluit bij de wensen van verschillende
reizigersgroepen. NS handelt met deze wijziging van het aanbod binnen de afspraken
die in de concessie voor het hoofdrailnet zijn vastgelegd.
Vraag 3
Bent u het eens met de stelling dat het schrappen van de korting in de middagspits
voor de abonnementhouders van 60 jaar en ouder een grote verslechtering betekent,
met name wat betreft keuzedagen, aangezien zij dan hun terugreis of heel vroeg of
pas na half zeven kunnen aanvangen? Kunt u uw antwoord toelichten? Hoe oordeelt u
over de prijsverhoging, namelijk van € 25,50 voor 7 keuzedagen (in combinatie met
een abonnement, bijvoorbeeld DalVrij, 5€ per maand) in de oude situatie, naar € 39
voor 3 keuzedagen in de nieuwe situatie, waarbij de reisvoorwaarden ook nog eens worden
ingeperkt (keuzedagen zijn dan immers alleen nog maar geldig in de daluren)?
Antwoord 3
Op dit moment kunnen ouderen, in combinatie met een voordeelurenabonnement, kiezen
voor een bijabonnement in de vorm van 7 Keuzedagen. In het nieuwe abonnementenaanbod
van NS zal deze mogelijkheid worden afgeschaft. Keuzedagen blijven wel behouden voor
de huidige groep klanten die hier gebruik van maakt, waarbij zal gelden dat alleen
in de daluren vrij kan worden gereisd.
Voor nieuwe klanten boven de 65 jaar introduceert NS eind 2020 Flexdagen. Flexdagen
werken anders dan keuzedagen. De reiziger koopt, zonder dat hij ook een ander voordeelurenabonnement
hoeft aan te schaffen, voor € 39 drie vrije reisdagen, waarin buiten de spits gereisd
kan worden. De consumentenorganisaties hebben positief geadviseerd over de prijs van
de Flexdagen.
Vraag 4 en 5
Bent u het eens met de stelling dat de rekening voor het meer spreiden van reizigers
nu eenzijdig bij oudere reizigers wordt neergelegd en dat dit oneerlijk is? Kunt u
uw antwoord toelichten?
Bent u het eens met de stelling dat het belangrijk is om het gespreid gebruik van
openbaar vervoer op een zodanige manier te stimuleren dat alle groepen reizigers daar
iets aan bijdragen? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 4 en 5
Het voordeelurenabonnement is niet leeftijdsgebonden. Er is geen sprake van het eenzijdig
neerleggen van een rekening bij oudere reizigers. Met de nieuwe voorwaarden kan nog
steeds met 40% korting in het weekend en op doordeweekse dagen buiten de spitsuren
worden gereisd. Reizigers die in de spits willen reizen, betalen het reguliere tarief.
Hiermee wordt de avondspits ontlast en een bijdrage geleverd aan een betere spreiding
van de reizigers.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.