Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van der Graaf over de reclameactiviteiten van Toto
Vragen van het lid Van der Graaf (ChristenUnie) aan de Minister voor Rechtsbescherming over de reclameactiviteiten van Toto (ingezonden 4 november 2019).
Antwoord van Minister Dekker (Rechtsbescherming) (ontvangen 28 november 2019). Zie
ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2019–2020, nr. 810.
Vraag 1
Bent u bekend met het feit dat Toto, via de partnermailing van de KNVB, kopers van
kaartjes voor wedstrijden van het Nederlands elftal benadert om te gokken? Bent u
ervan op de hoogte dat bij dergelijke wervingsacties bijvoorbeeld geld wordt toegezegd
wanneer een consument zich inschrijft om te gokken op wedstrijden van het Nederlands
elftal of dat er reclame wordt gemaakt voor een nieuw spel waarbij prijzen tot 2.500
euro te winnen zijn?1
Antwoord 1
Ja, ik ben hiermee bekend. Zoals ik in dit geval heb begrepen is een bonus van 10
euro aangeboden als er een weddenschap op een specifieke wedstrijd zou worden geplaatst.
Vraag 2
Vindt u het wenselijk dat consumenten na aankoop van tickets voor een sportwedstrijd,
door mailing worden aangezet tot deelname aan kansspelen?
Antwoord 2
Het reclamebeleid van de Wet op de kansspelen staat toe dat, bijvoorbeeld via mailings,
consumenten worden geattendeerd op het legale aanbod van sportprijsvragen in Nederland.
Dat draagt bij aan de kanalisatiedoelstelling van het kansspelbeleid.
Vraag 3
Bent u van mening dat de mailings die worden aangeboden door vergunninghouders toegestaan
zijn onder de reclamecode voor kansspelen?2
Antwoord 3
De kansspelautoriteit ziet toe op naleving van de Wet op de Kansspelen en onderliggende
regelgeving. Op grond van de wet- en regelgeving op het gebied van kansspelen is het
kansspelaanbieders niet verboden dergelijke mails te versturen. De reclamecode voor
kansspelen is opgesteld door de Stichting Reclame Code in overleg met verschillende
branche-organisaties. De Reclame Code Commissie ziet toe op naleving van deze code.
Vraag 4
Mag het e-mailbestand van de KNVB gebruikt worden voor het doel van Toto-mailings?
Antwoord 4
Zoals aangegeven in mijn antwoord op vraag 3 is het, op grond van de wet- en regelgeving
op het gebied van kansspelen, kansspelaanbieders niet verboden dergelijke mailings
versturen.
Vraag 5
Is het juist dat mensen niet expliciet toestemming hebben verleend om mailings van
Toto te ontvangen?
Antwoord 5
Dat is niet juist. De KNVB laat weten dat mensen, bijvoorbeeld bij het kopen van een
kaartje, expliciet toestemming verlenen om Partnermailings te ontvangen. Lotto B.V.
is een partner van de KNVB.
Vraag 6
Kunt u bevestigen dat hiermee in strijd wordt gehandeld met wet- en regelgeving? Gaat
u actie ondernemen om hierop te handhaven?
Antwoord 6
Neen. Zie mijn antwoorden op de vragen 4 en 5. Ik zie geen aanleiding om een dergelijke
actie te ondernemen.
Vraag 7 en 8
Deelt u de zorg dat dergelijke reclameactiviteiten gericht op bezoekers van voetbalwedstrijden
van de KNVB niet enkel kanaliserend werken, conform het doel van het aanbieden van
kansspelen door de Nederlandse Loterij, maar ook nieuwe en mogelijk zelfs kwetsbare
mensen aanzetten tot het deelnemen aan kansspelen?
Bent u van mening dat de genoemde reclameactiviteiten niet in overeenstemming zijn
met de doelstellingen van het kansspelbeleid van de Nederlandse Loterij, namelijk
het voorkomen van kansspelverslaving, het beschermen van de consument en het tegengaan
van fraude en criminaliteit?
Antwoord 7en 8
Nee, die zorg deel ik niet. Een reclame- en wervingsactiviteit als het versturen van
een partnermail is toegestaan, zodat spelers kennis kunnen nemen van het legale en
beschermde aanbod van sportprijsvragen in Nederland. Met het oog op de consumentenbescherming
gelden er beperkende maatregelen. Zo mogen reclame- en wervingsactiviteiten niet worden
gericht op maatschappelijk kwetsbare groepen, waaronder minderjarigen. Bovendien geldt
dat reclame niet mag aanzetten tot onmatige deelname. Onder onmatige deelneming wordt
verstaan risicovol spelgedrag dat kan leiden tot kansspelverslaving. Gezien deze maatregelen
ben ik niet van mening dat de genoemde reclameactiviteiten niet in overeenstemming
zijn met de doelstellingen van het kansspelbeleid.
Vraag 9
Is er bij het benaderen via de KNVB-mailing onderscheid gemaakt tussen minderjarigen
en meerderjarigen?
Antwoord 9
Partnermailings waarbij het aanbod van sportprijsvragen van Lotto B.V. onder de aandacht
wordt gebracht, mogen alleen worden verstuurd naar meerderjarigen die een commerciële
opt-in hebben afgegeven. Hierover zijn tussen Lotto B.V. en de KNVB heldere afspraken
gemaakt.
Het is zeer onfortuinlijk dat in dit geval, naar ik van de KNVB begreep door een menselijke
fout, deze enkele mailing wel aan minderjarigen is gericht.
Vraag 10
Kunt u uitsluiten dat deze wervingsactie minderjarigen heeft bereikt? Zo nee, welke
gevolgen heeft dit?
Antwoord 10
Ik kan niet uitsluiten dat deze wervingsactie ook minderjarigen heeft bereikt. De
KNVB heeft mij evenwel laten weten dat geen enkele minderjarige (via doorklikken)
gebruik heeft gemaakt van het aanbod in de mail.
Naar aanleiding van het incident van 5 september heeft de KNVB een excuusmail gestuurd
naar de desbetreffende groep minderjarigen en daarbij aangegeven dat deelname aan
sportprijsvragen alleen openstaat voor personen van 18 jaar en ouder.
Vraag 11
Is het daarnaast juist dat via de KNVB-app Voetbal.nl ook voor Toto wordt geadverteerd?
Antwoord 11
Ik heb inderdaad vernomen dat binnen Voetbal.nl advertenties van Lotto B.V. voor Toto
te zien zijn.
Vraag 12
Wordt er bij het benaderen via de Voetbal.nl-app onderscheid gemaakt tussen minderjarigen
en meerderjarigen? Zo ja, hoe wordt dit toegepast bij de functie in de applicatie
om eenvoudig van profiel te wisselen?
Antwoord 12
De KNVB laat weten dat alleen gebruikers van 18 jaar en ouder advertenties van Toto
te zien krijgen. Wanneer iemand wisselt naar het profiel van zijn of haar minderjarige
kind, zullen er geen advertenties van Toto meer zichtbaar zijn.
Vraag 13
Bent u bereid met de Kansspelautoriteit, de Nederlandse Loterij en de KNVB in gesprek
te gaan teneinde wervingsacties van Toto via de partnermailing van de KNVB te voorkomen
alsmede advertenties via officiële applicaties van de KNVB?
Antwoord 13
Het is niet ongebruikelijk dat partijen gebruik maken van de ledenlijst van derden
bij het maken van reclame en daar contractueel afspraken over maken. Ook op grond
van de Wet op de Kansspelen en onderliggende regelgeving is het kansspelaanbieders
niet verboden om gebruik te maken van de ledenlijst van derden bij het maken van reclame
voor een kansspelproduct. Daarnaast is het aanbieden van een bonus bij wet- en regelgeving
niet verboden. Wel moet worden voorkomen dat een minderjarige in aanraking komt met
kansspel gerelateerde wervingsacties. Ik zie gezien de achtergrond van dit incident
geen aanleiding om samen met de Kansspelautoriteit in gesprek te gaan met betrokken
partijen inzake dergelijke wervingsacties.
Vraag 14
Gaat u de Kansspelautoriteit oproepen te handhaven op het advertentiebeleid van Toto?
Antwoord 14
Nee, de Kansspelautoriteit is een zelfstandig bestuursorgaan en neemt derhalve zelf
de beslissing om al dan niet over te gaan tot handhaving.
Vraag 15
Wilt u tevens, conform het verzoek van de Kamer van 3 september jl., op korte termijn
reageren op het bericht «Kinderen kunnen moeiteloos online gokken, toezichthouder
greep nog nooit in»?3
Antwoord 15
Zie mijn brief van 15 november 2019.4
Vraag 16
Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het algemeen overleg Kansspelen van
27 november 2019?
Antwoord 16
Ja
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. Dekker, minister voor Rechtsbescherming
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.