Mededeling (uitstel antwoord) : Uitstel beantwoording vragen van de leden Den Boer en Schonis over het bericht Teel meer ongevallen, veel minder politie op snelweg'
Vragen van de leden Den Boer en Schonis (beiden D66) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Veel meer ongevallen, veel minder politie op snelweg» (ingezonden 16 oktober 2019).
Mededeling van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Minister
            van Infrastructuur en Waterstaat (ontvangen 7 november 2019).
         
Vraag 1
            
Bent u bekend met het artikel «Veel meer ongevallen, veel minder politie op snelweg»?1
Vraag 2
            
Deelt u de conclusie van het rapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek voor
               Verkeersveiligheid (SWOV) dat het wegvallen van politietoezicht de mogelijk belangrijkste
               oorzaak is van de verslechterde verkeersveiligheid in ons land? Zo nee, welke oorzaken
               herkent u dan?
            
Vraag 3
            
Vindt u het onacceptabel dat de verkeersveiligheid achteruit gaat?
Vraag 4
            
Hoe verklaart u de stijging aan aantal kop-staartbotsingen en eenzijdige bermongevallen?
Vraag 5
            
Welke consequenties verbindt u aan de stijgende verkeersongevallen en het Strategisch
               Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) waarin een ambitie is opgenomen om het aantal verkeersslachtoffers
               naar nul terug te brengen?
            
Vraag 6
            
Bent u bereid om de conclusies en resultaten van het SWOV-rapport te verwerken en
               te vertalen in het SPV? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 7
            
Bent u bekend met het bericht «Effectievere radarcontroles en surveillance maken snelweg
               veiliger»?2
Vraag 8
            
Was u voor de verschijning van dit bericht op de hoogte van de negatieve wederkerige
               relatie tussen verkeerscontroles en de veiligheid op de snelwegen?
            
Vraag 9
            
Kunt u toelichten hoe de situatie zich heeft kunnen ontwikkelen dat het overgrote
               deel van de selectie van radarsnelheidslocaties gekozen blijkt te zijn op grond van
               algemene criminaliteitsopsporing in plaats van verkeershandhaving?
            
Vraag 10
            
Kunt u aantonen welke positieve resultaten met betrekking tot opsporingsdoeleinden
               de onevenwichtige selectie van radarsnelheidslocaties heeft opgeleverd? Bent u tevreden
               met de resultaten en de gemaakte afweging om opsporingsdoeleinden de overhand te geven
               op verkeersveiligheidsdoeleinden?
            
Vraag 11
            
Hoe staat u tegenover het in gebruik nemen en doorontwikkelen van het door de stuurgroep
               gecreëerde data-instrument, de Analysetool Handhaving, om radarsnelheidslocaties gerichter
               te selecteren? Welke partijen bent u van plan hierbij te betrekken?
            
Vraag 12
            
Bent u bekend met het fenomeen van stoorzenders, zoals voorinformatie via apps als
               Flitsmeister, die de subjectieve pakkans, en hiermee de verkeersveiligheid, negatief
               beïnvloeden?
            
Vraag 13
            
Kunt u toelichten wat uw standpunt ten aanzien van dergelijke stoorzenders is? Ziet
               u dit als een goede of slechte ontwikkeling en ziet u voor het kabinet dan ook een
               rol om het gebruik van dergelijke apps overeenkomstig met deze kwalificatie te promoten
               of te beteugelen? Waarom wel? Waarom niet?
            
Vraag 14
            
Hoe staat u tegenover de aanbeveling om een apart beleidsplan op te stellen voor verkeershandhaving
               op autosnelwegen? Indien positief, bent u bereid om per aanbeveling aan te geven hoe
               u gehoor geeft aan de conclusies uit dit onderzoeksrapport?
            
Vraag 15
            
Bent u van mening dat handhaving ook extra dient te worden toegespitst op het dragen
               van verkeersgordels? Hoe kwalificeert u in het licht van de onderzoeksresultaten de
               uitspraak van de Minister van Economische Zaken en Klimaat dat hij zelf af en toe
               «een beetje stout is» en kiest zijn verkeersgordel niet te gebruiken?3 Welk beeld geeft de Minister-President af door de Minister van Economische Zaken
               en Klimaat hierin bij te vallen?
            
Vraag 16
            
Hoe bent u van plan de tekortschietende samenwerking van het Team Elektronisch Verkeerstoezicht
               (EVT) en de landelijke eenheid van de politie samen met de verkeerspolitie te verbeteren?
            
Vraag 17
            
Ziet u heil in het intensiveren van trajectcontroles om de positieve effecten van
               snelheidscontroles over een langere afstanden te continueren? Zo ja, hoe bent u van
               plan dit aan te pakken?
            
Mededeling
            
Hierbij bericht ik u, mede namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat dat
               de schriftelijke vragen van de leden Den Boer en Schonis (beiden D66) over het bericht
               Teel meer ongevallen, veel minder politie op snelweg» (ingezonden 16 oktober 2019)
               niet binnen de gebruikelijke termijn kunnen worden beantwoord, aangezien nog niet
               alle benodigde informatie ontvangen is.
            
Ik streef ernaar de vragen zo spoedig mogelijk to beantwoorden.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede namens
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.