Lijst van vragen : Lijst van vragen over de initiatiefnota van het lid Kröger: Luchtvaart op de rails (Kamerstuk 35266-2)
2019D43541 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft een aantal vragen voorgelegd
aan de initiatiefnemer, het lid Kröger (GroenLinks), over haar Initiatiefnota Luchtvaart
op de rails (Kamerstuk 35 266, nr. 2).
De voorzitter van de commissie, Agnes Mulder
De adjunct-griffier van de commissie, Koerselman
Nr
Vraag
1
Wat bedoelt u met de woorden «de luchtvaart onderdeel te maken van de Europese CO2-reductieverplichtingen»? Hoe is dat anders dan het Emissions Trading System (ETS)?
2
Kunt u per voorstel uiteenzetten hoe dit verschilt met de huidige inzet van het kabinet,
toezeggingen van de Minister en aangenomen moties?
3
Heeft u overwogen om een vliegtaks voor te stellen die variabel is en oploopt naarmate
men vaker vliegt?
4
Wat maakt Schiphol het twee-na-grootste vliegveld?
5
Waaruit blijkt dat Schiphol de op twee-na-grootste luchthaven van Europa is? Is dat
nog actueel? Welke zijn de andere en hoe zijn die verbonden met de rest van de wereld?
6
Met hoeveel klachten per jaar zijn de klachten over de verschillende Nederlandse vliegvelden
toegenomen? Kunt u dit per vliegveld uiteenzetten?
7
Kunt u inzicht geven in het aantal klachten en het aantal klagers? Klopt het dat vaak
weinig klagers goed zijn voor heel veel klachten?
8
Voor hoeveel extra vervuiling zorgt de hubfunctie van Schiphol?
9
Kunt u, gegeven het feit dat reizen ons verbindt met de wereld, bronnen aangeven voor
de wijze waarop Nederland verbonden is met de rest van de wereld? Met welke werelddelen
en met welke landen is Nederland verbonden? Kunt u dit per categorie aangeven en via
welke modaliteit?
10
Waarom wordt vliegen steeds goedkoper? Waar blijkt dat uit? Kunt u enkele internationale
of nationale onderzoeken noemen waarin dit staat? Hoe verhoudt zich dat tot reizen
per trein?
11
Met hoeveel procent is de CO2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart per jaar in de afgelopen vijf jaar gestegen?
12
Waarop baseert u uw uitspraak dat elektrisch vliegen misschien vanaf 2030 commercieel
mogelijk is?
13
Welke slimme oplossingen ziet u voor zich en waarom bieden die geen oplossing? In
welke mate zouden de genoemde technologische oplossingen wel kunnen bijdragen aan
een schonere of innovatieve luchtvaart?
14
Waaruit blijkt het mantra «groei, groei, groei»? Staat Schiphol niet al jaren op slot
wat betreft het aantal vliegbewegingen en is de groei niet juist afkomstig van grotere
toestellen? Kunt u inzicht geven in de cijfers van recente jaren en ook voor lokale
vliegvelden?
15
Wat zijn de genoemde grenzen van het klimaat? In hoeverre zijn die onafhankelijk vast
te stellen en dan specifiek voor de luchtvaart? In hoeverre moeten die in Nederland
apart gelden, terwijl luchtvaart een mondiale sector is? Welke getallen en onderbouwing
kunt u hiervoor geven?
16
Waaruit blijkt dat de luchtvaart tegen ons werkt, als u eerder de internationale verbindingen
waarde toekent?
17
Hoe gaat u andere landen meekrijgen om te investeren in internationale treinen? Wiens
rol is dat? Welke rol dicht u de EU toe? Hoe gaat het met verbindingen buiten Europa?
18
Waarom wilt u treinen onder de grond? Welke financiële onderbouwing heeft u hiervoor?
Denkt u dat dat overal gaat lukken?
19
Hoeveel mensen hebben last van vliegtuighinder? Waar blijkt dat uit? Kunt u bronnen
aangeven?
20
Hoeveel mensen hebben last van treinhinder? Waar blijkt dat uit? Kunt u bronnen aangeven?
21
Hoe oordeelt u over de verhouding trein- en vliegtuighinder? Hoeveel decibel geeft
een trein of vliegtuig en is dat eenduidig te vergelijken?
22
Welke vervuiling leveren overstappassagiers op? Hoe denkt u dat te verminderen zonder
verbindingen te schrappen? Kunt u dit onderbouwen? Uit welke rapporten blijkt dit?
23
Waarom is de combinatie van de trein met het vliegtuig nog niet normaal? Wat kan de
NS leren vanuit de luchtvaartsector? Kunt u aangeven waarom dat de afgelopen honderd
jaar weinig gelukt lijkt?
24
Waarom wilt u zo veel overheidssturing in type vervoer? Heeft u overwogen dit vrij
aan de markt te laten? Vindt u de vrije keuze van consumenten belangrijk? Hoe denkt
u consumenten te verleiden richting treinen als het uren langer duurt of voorlopig
duurder blijft? Heeft u onderzoek naar de wijze waarop de voorkeuren veranderen?
25
Waarom denkt u dat iedereen vanuit vertrekpunt Amsterdam reist, of het nou per vliegtuig
of per trein is? Waar blijkt dat uit? Welke andere vertrekpunten kennen Nederlandse
reizigers? Wat vindt u ervan als mensen over de grens gaan om daar te vertrekken?
26
Hoeveel tijd en geld kost het om nieuwe technologieën te ontwikkelen?
27
Hoe staat het Nederlandse aandeel in de mondiale schade van de luchtvaart, dat volgens
u 3,2 miljard euro per jaar is, in verhouding tot de landen om ons heen, zoals Frankrijk
en Duitsland? Is dit in verhouding? Hoe doen we het als Nederland?
28
Hoe verhoudt de uitstoot van de luchtvaart zich tot andere sectoren? Hoeveel miljard
milieuschade is er te verhalen op andere sectoren?
29
Hoe bent u op de emissiereductie van 95% in 2050 in een nieuw klimaatverdrag uitgekomen?
Waar baseert u dit percentage op? Hoe acht u dit haalbaar in 2050?
30
Op welke manier dreigen we op palmolie te gaan vliegen?
31
Kunt u nader uiteenzetten waarom en hoe de huidige «offset credits» niet deugen?
32
Wat zijn strengere criteria voor «offset credits»?
33
Kunt u nader uiteenzetten hoe u erop uitkomt dat 85% van de emissierechten gratis
worden weggeven aan de luchtvaartmaatschappijen?
34
Wat is de juiste CO2-prijs in het ETS om verduurzaming wel te stimuleren?
35
Wat voor accijns hebt u in gedachten bij uw voorstel om een kopgroep te beginnen voor
de invoering van een kerosineaccijns op het niveau van de gemiddelde brandstofaccijns
voor het wegverkeer? Wat voor kosten zijn hieraan verbonden? Wat voor effect heeft
dit volgens u op de kosten van de vliegtickets? Voor wiens kosten komen de accijnzen?
36
Welk CO2-plafond, waaraan de nationale luchtvaartsector mag voldoen, heeft u in gedachten?
Waar is dit plafond op gebaseerd?
37
Aan welk CO2-maximum denkt u? Heeft u daar onderzoek naar gedaan?
Wat betekent een tickettaks voor overstappers voor de instandhouding van het huidige
netwerk van Schiphol? Bent u bekend met conclusies van SEO-rapporten over de hubfunctie?
Kunt u deze geven?
38
Wat is radiative forcing?
39
Wordt biokerosine op dit moment niet in lijn gebracht met de eisen van de Renewable
Energy Directive (RED) II voor biobrandstoffen?
40
Wat vindt u van de huidige duurzaamheidscriteria voor biokerosine?
41
Waaruit blijkt dat elektrisch op land de beste aandrijving is? Waarom kiest u een
technologie en laat u dat niet over aan de markt? Ziet u gevaren in het kiezen van
een technologie?
42
Hoeveel stikstof wordt met synthetische kerosine potentieel uitgestoten?
43
Kunt u geluid in relatie zetten tot treinoverlast en geluidsoverlast voor (nachtelijke)
treinen? Wilt u de gegevens van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
(RIVM) over het aantal gehinderden door spoorvervoer aan ons meegeven?
44
Hoe staat de ontwikkeling van accu’s er wereldwijd voor?
45
Wat zijn de ambities van andere landen en de luchtvaartmaatschappijen op het gebied
van elektrisch vliegen?
46
Hoeveel potentiële emissiereductie heeft elektrisch vliegen?
47
Hoeveel milieuwinst heeft de elektrificatie van alle handelingen op Schiphol, zoals
taxiën?
48
Hoeveel mensen wonen langs het spoor in Nederland waar ten minste 48 decibel van toepassing
is op de gevel?
49
Op welke gebieden zijn er kennis en kunde verdwenen bij de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) en wat zijn de gevolgen daarvan?
50
Wat is voldoende kennis en capaciteit bij de ILT, en wanneer is het voldoende?
51
Hoe verwacht u de handhaving op vliegen volgens de afgesproken routes te verscherpen?
Denkt u dat de ILT hier genoeg capaciteit voor heeft? Welke sancties acht u fair voor
het zich niet houden aan de afgesproken routes?
52
Hoeveel ultrafijnstofdeeltjes stoten een A320 en een Boeing 747 per minuut uit tijdens
de «Landing and Take-Off»-cyclus (LTO-cyclus)?
53
Welke onderzoeksresultaten van het RIVM kunnen nu gebruikt worden om een norm voor
ultrafijnstofuitstoot vast te stellen?
54
Welke Nederlandse steden zijn op dit moment niet (direct dan wel indirect) aangesloten
op het internationale spoornetwerk?
55
Hoeveel van de 89.000 vluchten per jaar naar bestemmingen onder de 750 kilometer kunnen
nu ook al per trein bereikt worden?
56
Op welke cijfers is de uitspraak gebaseerd dat de vliegkosten zo laag zijn, omdat
de trein te duur is? In hoeverre verhouden de kosten voor de trein en de kosten voor
het vliegtuig zich met elkaar?
57
Wat betaalt de luchtvaartsector, gezien uw stelling dat de luchtvaartsector vrijwel
niets aan milieubelasting betaalt, momenteel aan milieubelasting? Hoe verhoudt zich
dat tot de uitstoot die de luchtvaartsector veroorzaakt? Is dit vergelijkbaar met
andere Europese landen? Wordt er in andere Europese landen net zo veel of minder milieubelasting
betaald door de luchtvaartsector?
58
Hoeveel milieubelasting wordt er momenteel door de treinaanbieders betaald in Nederland?
59
Om een goede vergelijking te maken tussen het vliegtuig in de trein: van hoeveel uitstoot
is er jaarlijks sprake bij de trein? Hoeveel stoot een hogesnelheidstrein uit? Wordt
hier ook de opwekking van energie in meegenomen? Hoe verhoudt de uitstoot van treinen
in Nederland zich tot de uitstoot van treinen in andere omliggende landen in Europa?
60
hoeveel draagt Schiphol NV per jaar af aan de Nederlandse Staat als aandeelhouder?
Hoeveel draagt NS af aan bijdrage?
61
Hoeveel ontvangt Schiphol en hoeveel ontvangen NS en ProRail? Kunt u de kosten van
modaliteiten op een rij zetten, zowel direct, als indirect en gesplitst in relevante
items?
62
Hoe snel kan een trein maximaal rijden over bestaand spoor in Europa? Hoe snel kan
een vliegtuig een point-to-pointverbinding onderhouden? Kunt u hierbij Schiphol –
Rome als voorbeeld nemen?
63
Welke kosten voor infrastuctuur, aanleg en onderhoud zijn hiermee gemoeid?
64
Hoeveel stikstofdepositie in de Natura 2000-gebieden wordt er door de luchtvaart in
het Nederlandse luchtruim veroorzaakt?
65
Wat zijn offsetkredieten?
66
Wat verstaat u onder bewust gedrag?
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.H. (Agnes) Mulder, voorzitter van de vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
G.B. Koerselman, adjunct-griffier
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.