Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Amhaouch en De Pater-Postma over de beruchte spoorwegovergang in Castricum
Vragen van de leden Amhaouch en De Pater-Postma (beiden CDA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat over de beruchte spoorwegovergang in Castricum (ingezonden 7 oktober 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
            (ontvangen 31 oktober 2019).
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Smart in de penarie op beruchte spoorwegovergang in Castricum»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Kunt u aangeven hoe vaak het bij de spoorwegovergang op de Beverwijkerstraatweg in
               Castricum en in zijn algemeen voorkomt dat de spoorweg niet vrij is terwijl de spoorbomen
               gesloten zijn en een trein langsrijdt?
            
Antwoord 2
            
Sinds 1975 is het op de Beverwijkerstraatweg in Castricum zes keer voorgekomen dat
               er personen of wegverkeer op de overweg waren terwijl de overwegbomen gesloten waren
               en een trein naderde.
            
In hoeverre dit in zijn algemeenheid voorkomt betrekt ProRail in haar analyse van
               de beschikbare data m.b.t. overwegen. Ik kom hier in mijn brief over spoorveiligheid
               later dit najaar op terug.
            
Vraag 3
            
Kunt u aangeven wat de oorzaak hiervan is en in hoeveel van de gevallen het hierbij
               goed afliep en in hoeveel van de gevallen dit niet het geval was?
            
Antwoord 3
            
In vijf van de zes gevallen was er geen sprake van een aanrijding, omdat de trein
               op tijd stopte of het voertuig of de persoon niet in aanraking kwam met de trein (dat
               laatste was o.a. dit keer het geval in Castricum). In 1997 heeft wel een aanrijding
               tussen een auto en een trein plaatsgevonden. Deze auto werd door achteroprijdend verkeer
               de overweg op gedrukt.
            
Vraag 4
            
Kunt u aangeven welke vorderingen er zijn te melden qua het realiseren van beter beveiligde
               spoorwegovergangen?
            
Antwoord 4
            
Via het Landelijke Verbeterprogramma Overwegen (LVO) wordt gewerkt aan het verbeteren
               van de veiligheid en doorstroming van beveiligde overwegen. In totaal worden er op
               dit moment 25 overwegen aangepakt door middel van maatwerkoplossingen. De doorlooptijden
               hiervan variëren tussen enkele maanden en enkele jaren. In 2019 zijn overwegen aangepakt
               in Putten, Oisterwijk, Borne, Deurne, Halderberge en Hurdegaryp. In het kader van
               het NABO (niet actief beveiligde overwegen)-programma heb ik aangegeven dat het mijn
               ambitie is om circa 180 openbaar en openbaar toegankelijke NABO’s op het reizigersnet
               voor eind 2023 versneld te hebben aangepakt (zie ook mijn antwoord op vraag 6).
            
Specifiek voor de overweg aan de Beverwijkerstraatweg in Castricum geldt dat deze
               in beeld is bij het LVO en dat deze ligt op een corridor uit het Programma Hoogfrequent
               Spoor (PHS). ProRail is in gesprek met de gemeente Castricum over mogelijkheden om
               de veiligheid en de doorstroming te verbeteren. Hiervoor wordt momenteel een studie
               naar mogelijke weg- en spoorse maatregelen uitgevoerd. Daarbij speelt draagvlak bij
               de omwonenden uiteraard een rol. De resultaten en het eventuele vervolg worden besproken
               met de gemeente.
            
Vraag 5
            
Bent u bereid om alle betrokkenen aan te sporen om zo spoedig mogelijk tot een veilige
               oplossing te komen?
            
Antwoord 5
            
Ja. Overwegveiligheid is voor mij een prioriteit. Zoals aangegeven in mijn reactie
               op het OvV rapport «Overwegveiligheid, een risicovolle kruising van belangen» is mijn
               ambitie nul dodelijke slachtoffers op overwegen.2 Het verbeteren van veiligheid en doorstroming is daarbij een gezamenlijke verantwoordelijkheid
               van de infrastructuurbeheerder en de wegbeheerder. Samenwerking is cruciaal om te
               komen tot integrale oplossingen die bijdragen aan een veilige en vlotte doorstroming
               van weg- en treinverkeer. Via het LVO- en NABO-programma wordt hier hard aan gewerkt.
            
Vraag 6
            
Kunt u aangeven hoeveel onbeveiligde spoorwegovergangen er op dit moment nog zijn
               en wanneer de verwachting is dat deze beveiligd zijn of zijn verdwenen?
            
Antwoord 6
            
Volgens de gegevens van ProRail zijn er op het reizigersnet (310) en het goederennet
               (450) samen circa 760 NABO’s. In de bovengenoemde reactie op het OvV-rapport heb ik
               aangegeven dat ik via het NABO-programma uiterlijk in 2023 de circa 180 openbare en
               openbaar toegankelijke NABO’s op het reizigersnet wil hebben aangepakt. Dit zijn de
               meest risicovolle overwegen en niet meer van deze tijd. Volgens ProRail zijn hiervan
               inmiddels 36 NABO’s (dus 20%) aangepakt.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.