Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid De Pater-Postma over niet meer kunnen blussen door een vrijwillige brandweerman vanwege extreme wachttijden Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)
Vragen van het lid De Pater-Postma (CDA) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over niet meer kunnen blussen door een vrijwillige brandweerman vanwege extreme wachttijden Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) (ingezonden 30 september 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
30 oktober 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Brandweerman Peter kan niet meer blussen door extreme wachttijden
CBR: «te bizar voor woorden»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Bent u het ermee eens dat het werk van brandweervrijwilligers net zo belangrijk is
als het werk van beroepschauffeurs? En dat het dus van groot belang is dat deze groep
vrijwilligers tijdig hun rijbewijs verlengd krijgen?
Antwoord 2
Voor iedereen die afhankelijk is van zijn rijbewijs is het van groot belang dat het
rijbewijs tijdig kan worden verlengd. Dit geldt ook voor brandweervrijwilligers en
ik betreur het ten zeerste dat zij hinder ondervinden van de problemen bij het CBR.
Vraag 3
Kunt u aangeven of deze groep vrijwilligers net zo snel in de procedure worden geholpen
als beroepschauffeurs? Zo niet, bent u bereid het CBR deze opdracht te geven zodat
dit wel het geval zal zijn?
Antwoord 3
Alle houders van een CDE rijbewijs worden bij het CBR met voorrang behandeld. Bij
het in behandeling nemen van de gezondheidsverklaring houdt het CBR de verloopdatum
van het rijbewijs van deze groep in de gaten. Dat laat onverlet dat in sommige situaties
de houder met een verlopen rijbewijs geconfronteerd wordt, omdat bijvoorbeeld de chauffeur
aan de late kant is begonnen en na doorverwijzing het CBR moet wachten op de uitslag
van een keuring.
Vraag 4
Kunt u aangeven waarom deze brandweerman extra moet betalen voor een spoedprocedure,
terwijl de reden van vertraging bij het CBR ligt en niet bij de brandweerman?
Antwoord 4
Zodra het CBR heeft besloten dat iemand veilig kan blijven rijden, kan deze klant
een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Vijf werkdagen na de aanvraag ligt
dan het nieuwe rijbewijs klaar. Er bestaat ook de mogelijkheid voor een spoedaanvraag.
Dan is het rijbewijs vaak al de volgende werkdag in bezit. De spoedaanvraag kost bij
de gemeente ongeveer 35 euro extra.
Deze kosten voor het met spoed aanvragen van het rijbewijs kunnen worden gedeclareerd
bij het CBR. Daarvoor gelden enkele voorwaarden die op de website van het CBR gepubliceerd
zijn. In de tweede herinneringsbrief van de RDW, die burgers een week voor de verloopdatum
van het rijbewijs ontvangen, wordt gewezen op de mogelijkheid dat het CBR de kosten
voor de spoedaanvraag vergoedt.
Vraag 5
Hoeveel mensen die ruim van tevoren zijn begonnen met de verlengingsaanvraag van hun
rijbewijs krijgen een brief waarin hen wordt gevraagd extra te betalen voor een spoedprocedure?
Antwoord 5
Het CBR rekent geen kosten voor de spoedprocedure, en stuurt hier ook geen brief over.
Nadat het CBR een besluit heeft genomen over de rijgeschiktheid kan een klant kiezen
voor de spoedprocedure bij de gemeente om sneller over het nieuwe rijbewijs te beschikken.
Daarvoor brengt de gemeente kosten in rekening. In bepaalde gevallen komen mensen
in aanmerking voor vergoeding van deze kosten door het CBR (zie ook het antwoord bij
vraag 4).
Vraag 6
Zijn er sinds uw vorige berichtgeving (zomer 2019) over het verwisselen van medische
dossiers bij het CBR nog meer dossiers verwisseld of kwijtgeraakt?
Antwoord 6
Op 29 augustus jl. heb ik u geïnformeerd over de datalekken bij het CBR met medische
dossiers waarbij een document van een bepaalde klant in het (digitale) dossier van
een andere klant raadpleegbaar bleek te zijn. Op 10 september jl. heb ik u gemeld
dat het CBR heeft aangegeven dat bij het scannen van op papier ontvangen formulieren,
het mogelijk is dat er fouten worden gemaakt omdat dit een menselijke handeling betreft.
Daarbij heb ik aangegeven dat het CBR om die reden de raadpleegfunctie van medische
documenten in MijnCBR uit gaat zetten voor documenten die vanaf papier via het scanningproces
in de OPUS-systemen zijn opgenomen. Zoals gemeld kunnen klanten wel digitaal de statusinformatie
raadplegen om te zien hoe het ervoor staat met hun aanvraag. Het CBR heeft mij bericht
dat deze werkwijze sinds 17 september jl. is ingevoerd. Met deze interventie borgt
het CBR dat er geen datalekken meer kunnen ontstaan via het proces van ingescande
papieren documenten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.