Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Moorlag over het verdwijnen van XS4ALL
Vragen van het lid Moorlag (PvdA) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over het verdwijnen van XS4all (ingezonden 25 september 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 15 oktober
2019).
Vraag 1
Kent u de berichten «Brandbrief aan KPN»?1 en «Open brief aan aanstaand KPN CEO Dominique Leroy»?2
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2 en 3
Kunt u zich voorstellen dat klanten van XS4ALL die het bedrijf roemen vanwege de «hoge
technische kwaliteit die zij levert, de passie en expertise van de helpdesk en om
haar rol in het maatschappelijk debat als verdediger van de digitale rechten en vrijheden
van haar klanten» zich zorgen maken dat dit soort dienstverlening in de toekomst niet
meer vanzelfsprekend is? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Wat kunnen klanten van XS4ALL doen om ervoor te zorgen dat de bovengenoemde dienstverlening
bij KPN wel gewaarborgd blijft?
Antwoord 2 en 3
Ik kan me in het algemeen voorstellen dat klanten die zich geplaatst zien voor een
wijziging van een dienstenleverancier of zelfs het compleet verdwijnen daarvan, zich
daarover zorgen maken. Ik heb er tegelijkertijd vertrouwen in dat marktkrachten, dus
ook van vragers, druk uitoefenen op dienstenleveranciers om specifieke dienstverlening
te borgen. Zo ook de klanten van XS4all.
Vraag 4
Wat kunt u doen om ervoor te zorgen dat de bovengenoemde dienstverlening bij KPN wel
gewaarborgd blijft?
Antwoord 4
Mij ontbreekt het wettelijk instrumentarium om telecompartijen te dwingen specifieke
dienstverlening te continueren. Ik kan marktpartijen niet dwingen om hun (differentiatie
in) dienstenpakketten specifiek in te richten. Het wettelijk kader van de Telecommunicatiewet
is gericht op het waarborgen van concurrentie en keuzevrijheid. Binnen deze wettelijke
kaders legt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) regulering op als dit nodig is
om de concurrentie en keuzevrijheid te waarborgen. De ACM heeft eind vorig jaar toegangsverplichtingen
opgelegd aan zowel KPN als VodafoneZiggo.3 Ik juich dit besluit van de ACM toe.
Vraag 5 en 6
Deelt u de mening dat als klanten van internetaanbieder willen wisselen hun internetaanbieder,
naar analogie van het wisselen van een bankrekening en incasso’s, voor tenminste een
half jaar de e-mails naar een nieuw e-mailadres doorgestuurd moeten krijgen? Zo, waarom?
Zo nee, waarom niet?
Wat kunt u doen om er voor te zorgen dat klanten gemakkelijker naar een andere internetaanbieder
kunnen overstappen, bijvoorbeeld dat zijn hun e-mailadres naar een andere provider
kunnen meenemen of gedurende langere tijd hun e-mail doorgestuurd krijgen?
Antwoord 5 en 6
Voor veel consumenten vormt het e-mailadres van de internetprovider dat zij gebruiken
een overstapdrempel.4 Ik heb de telecomaanbieders daarom verzocht om zelfreguleringsafspraken te maken
over een langere periode voor toegang tot de mailbox of het doorsturen van e-mails.
De sector heeft dit verzoek opgepakt en ik verwacht dat de telecomaanbieders hierover
op korte termijn afspraken maken. Verder is er reeds een zogenoemde overstapservice
om het overstappen te vergemakkelijken. Dit houdt in dat de nieuwe aanbieder de overstap
voor de consument regelt met de oude aanbieder. Met het wetsvoorstel overstappen dat
ik in voorbereiding heb zet ik mij in voor het verder verlagen van overstapdrempels
in de telecommarkt.5
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.