Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Futselaar over de integratie van XS4ALL door KPN en de gevolgen voor de keuzevrijheid
Vragen van het lid Futselaar (SP) aan de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat over de integratie van XS4ALL door KPN en de gevolgen voor de keuzevrijheid (ingezonden 20 september 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) (ontvangen 15 oktober
2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat KPN de organisatie XS4ALL volledig laat verdwijnen,
ondanks een negatief advies van de ondernemingsraad (OR) en mogelijk negatieve bedrijfseconomische
gevolgen?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u aangeven welke gevolgen het verdwijnen van het merk XS4ALL heeft voor de keuzevrijheid
en of er internetaanbieders zijn die dezelfde kwaliteit dienstverlening aanbieden?
Bent u bereid de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te vragen hiernaar een marktanalyse
uit te voeren?
Antwoord 2
Het staat marktpartijen in Nederland vrij om specifieke dienstverlening te ontwikkelen
en in de markt te zetten. Zij kunnen zich voor de levering daarvan wenden tot de infrastructuur
aanbieders om toegang tot hun netwerken te verkrijgen. Die toegang wordt gereguleerd
en zoals u weet is mijn beleid erop gericht om die gereguleerde toegangsmogelijkheden
te verruimen. Ik heb vanzelfsprekend geen oordeel over de onderscheidende kwalitatieve
kenmerken van specifieke dienstverlening. Het oordeel daarover is aan de consument.
Vraag 3 en 4
Deelt u de mening dat het negatieve advies van de OR slechts een formaliteit is en
geen invloed zal hebben op de beslissing van de besturen van XS4ALL en KPN? Zo nee,
kunt u voorbeelden noemen waarin een negatief advies van werknemers heeft geleid tot
een ander besluit in de bestuurskamers?
Hoe vaak heeft een OR met succes beroep aangetekend bij de rechter en hiermee een
strategische beslissing van deze aard tegengehouden?
Antwoord 3 en 4
Ik heb geen mening over hoe de besturen van XS4ALL en KPN het advies van de Ondernemingsraad
wegen; dat is besluitvorming die in de betreffende bestuurskamers ligt. Daarbij heb
ik er het volste vertrouwen in dat de wijze waarop we in Nederland deze ondernemingsrechtelijke
bevoegdheden hebben belegd, bij de uiteindelijke besluitvorming adequaat worden meegewogen.
Overigens blijkt uit recent onderzoek dat in ruim vier op de tien gevallen (42,6%)
de Ondernemingskamer in het voordeel van de personeelsvertegenwoordiging oordeelt.2
Vraag 5
Welke mogelijkheden hebben huidige abonnees van XS4ALL om hetzelfde niveau van dienstverlening
en privacybescherming te krijgen? Bestaan er wettelijke belemmeringen, bijvoorbeeld
op het gebied van niet-concurrentiële bedingen, voor werknemers en abonnees van XS4ALL
om een nieuwe provider op te richten die hetzelfde niveau biedt?
Antwoord 5
Als consumenten behoefte hebben aan specifieke dienstverlening, dan geeft dat kansen
aan marktpartijen om bij het verdwijnen daarvan in het gat te springen. Er bestaan
(gereguleerde) toegangsmogelijkheden voor nieuwe marktpartijen die diensten leveren
via de telecomnetwerken. In hoeverre eventuele niet-concurrentiële bedingen van werknemers
dat in de weg staan, kan ik in deze niet beoordelen. Deze arbeidscontractuele bepalingen
zijn, binnen algemene wettelijke regels, een nadrukkelijke verantwoordelijkheid van
werkgever en werknemer.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.C.G. Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.