Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Moorlag en Gijs van Dijk over de verbetering van de spoorlijn naar Zandvoort
Vragen van de leden Moorlag en Gijs vanDijk (beiden PvdA) aan de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de verbetering van de spoorlijn naar Zandvoort (ingezonden 13 september 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Van Veldhoven-Van der Meer (Infrastructuur en Waterstaat)
(ontvangen 15 oktober 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Overheid betaalt tóch miljoenen mee aan Formule 1 Zandvoort»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Zou de treinverbinding tussen Haarlem en Zandvoort ook worden verbeterd indien er
geen Formule 1 race in Zandvoort zou worden georganiseerd? Zo ja, op welk moment is
besloten dat het Rijk financieel aan deze verbetering zou bijdragen? Zo nee, hoe verhoudt
zich dat tot de eerdere uitspraak van andere bewindspersonen dat er geen rijksgeld
voor de Grand Prix zou worden uitgetrokken?
Antwoord 2
De Tweede Kamer heeft in juni van dit jaar de motie Von Martels c.s. (Kamerstukken
II 2018/19, 35 000A, nr. 108) aangenomen waarin het kabinet wordt opgeroepen te kijken hoe de bereikbaarheid van
Zandvoort structureel kan worden verbeterd. Met het besluit om samen met de regio
in totaal € 7 mln (incl. BTW) te investeren in het spoor naar Zandvoort wordt invulling
gegeven aan deze Kamermotie. De organisatie van de Grand Prix zal daarbij zorgdragen
voor evenement-specifieke maatregelen.
In de zomermaanden is de vraag naar capaciteit op het spoor rondom Zandvoort structureel
knellend. In het voorjaar van 2018, voordat sprake was van een mogelijke Formule 1
race in Zandvoort, heeft NS bij ProRail aangegeven op zomerse dagen de treinfrequentie
te willen verhogen naar 6 treinen per uur. Het grote aantal extra reizigers door de
Dutch Grand Prix (DGP) maakt de kosten-baten-analyse om te investeren in dit traject
positiever. Ook heeft de komst van de DGP de urgentie vergroot om samen met de regio
in gesprek te gaan over realisatie en cofinanciering daarvan.
Vraag 3, 4, 5
In hoeverre is al verkend hoe de voorgenomen verbetering van het spoortraject zich
verhoudt tot de uitspraak over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) van de Raad van
State? Wat was de uitkomst van die verkenning?
Is er overwogen om de uitstoot van stikstof in- of extern te salderen of is geprobeerd
toestemming voor de spoorverbetering te krijgen via een ADC-toets?
Acht u het mogelijk dat de verbetering van het spoortraject geen doorgang kan vinden
vanwege de stikstofuitstoot die er mee gepaard gaat? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 3, 4, 5
De realisatie van de aanpassingen draagt bij aan een betere spoorse bereikbaarheid
van de kust op zomerse dagen en een duurzamere wijze van vervoer van bezoekers aan
het evenement; door meer treinen te laten rijden, rijden er naar verwachting minder
auto’s en bussen naar het evenement.
Stikstofdepositie komt bij spoor vooral voor bij de aanleg van een project, zoals
door aanvoerend vrachtverkeer. Bij de uitwerking van de aanpassingen aan het spoor
zal worden bekeken of, en in welke mate, sprake is van stikstofdepositie die schade
veroorzaakt in Natura 2000-gebieden. Als blijkt dat dit het geval is, wordt bezien
op welke wijze toestemmingverlening eventueel plaats kan vinden. De keuze tussen in-
of extern salderen of een ADC-toets is pas aan de orde als blijkt dat toestemmingverlening
nodig is.
Op vrijdag 4 oktober jl. heeft de Minister van LNV uw Kamer namens het kabinet geïnformeerd
over de vormgeving van de aanpak van het stikstofprobleem2. Nu moet een aanvraag voor toestemming worden gedaan. Op basis daarvan kan het bevoegde
gezag beoordelen of de toestemming verleend kan worden. Daar kan ik niet op vooruitlopen.
Vraag 6
In hoeverre worden de zorgen vanwege de extra treinen, zoals toename van geluidsoverlast
en spoorwegovergangen die continu dicht zitten, van omwonenden meegenomen? Worden
er bijvoorbeeld extra geluidsschermen geplaatst?
Antwoord 6
Er wordt rekening gehouden met omwonenden en de omgeving. Zo worden voor de overwegen
maatregelen genomen om deze veiliger te maken. Hiervoor is een bedrag gereserveerd
binnen de investering. Op evenementdagen waar het aantal treinen hoger ligt dan zes
treinen per uur worden specifieke maatregelen genomen. ProRail geeft aan dat de toename
van het aantal treinen en bijbehorend geluid binnen het huidige geluidsproductieplafond
blijft.
Vraag 7
Is er bij dit voorgenomen besluit overwogen om de organisatie van de Formule 1 race
te belasten met de extra kosten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
De organisatie van de Formule 1 race draagt, zoals gebruikelijk, de kosten die direct
toe te schrijven zijn aan het evenement. De structurele kosten voor de verbetering
van deze lijn, en daarmee de bereikbaarheid van de regio, worden, zoals gebruikelijk,
gedragen door de overheden.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S. van Veldhoven-van der Meer, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.