Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Schonis over het bericht ‘Tijdens vakantie gekochte e-step kan duur uitpakken, waarschuwen verzekeraars’
Vragen van het lid Schonis (D66) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Tijdens vakantie gekochte e-step kan duur uitpakken, waarschuwen verzekeraars» (ingezonden 13 augustus 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
4 oktober 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 3825.
Vraag 1
Kent u het bericht «Tijdens vakantie gekochte e-step kan duur uitpakken, waarschuwen
verzekeraars»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Is er een verhoogde deelname van elektrische stepjes en skateboards aan het Nederlands
wegverkeer in de afgelopen maanden waargenomen?
Antwoord 2
Deze informatie wordt niet bijgehouden. Exacte uitspraken kunnen hier dan ook niet
over worden gedaan.
Vraag 3
Onderschrijft u de waarschuwing van het Verbond van Verzekeraars dat deze elektrische
voertuigen niet verzekerd kunnen worden en daardoor tot hoge kosten kunnen leiden?
Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Ja, ik begrijp de terechte waarschuwing van het Verbond van Verzekeraars. Deze voertuigen
mogen immers pas worden gebruikt op de weg nadat ze zijn aangewezen als bijzondere
bromfiets dan wel een Europese typegoedkeuring hebben gekregen. Uit het artikel «Tijdens
vakantie gekochte e-step kan duur uitpakken, waarschuwen verzekeraars?» blijkt dat
verzekeraars er om die reden ook geen verzekering voor aanbieden. Bijgevolg is de
bezitter hiervan aansprakelijk voor deze schade, indien het voertuig schade veroorzaakt.
Nu hij hiervoor geen verzekering kan afsluiten, kan dit leiden tot hoge kosten.
Vraag 4
Bent u bekend met onderzoek, bijvoorbeeld in het buitenland, of deze elektrische voertuigen
nu al een reëel en kostenefficiënt alternatief zijn voor ander gemotoriseerd verkeer
in stedelijke centra?
Antwoord 4
Ja, met de opkomst van deze elektrische voertuigen, verschijnen er stilaan ook studies2, die vooralsnog de focus beperken tot het gebruik ervan in een deelconcept. Deze
eerste onderzoeken laten zien dat de kosten in termen van luchtkwaliteit van elektrische
stepjes hoger zijn dan zou mogen worden verwacht. De logistieke handelingen (laden,
groeperen) worden vaak met zware dieselvoertuigen uitgevoerd. Als de stepgebruiker
van het Openbaar Vervoer of de fiets komt, is de milieubalans negatief. Door het vaak
wilde of zelfs vandalistische gebruik van de step is de levensduur bovendien te kort
voor een stepaanbieder om de investeringskosten terug te verdienen, aldus een studie
van McKinsey naar het gebruik van dit soort voertuigen als deelconcept.3 Gelet op de aandacht voor dit soort voertuigen, verwacht ik dat nog wel meer onderzoeken
zullen volgen die ook breder kijken dan alleen maar naar het gebruik in deelconcept.
Vraag 5
Is het correct dat deze voertuigen te zijner tijd worden beoordeeld aan de hand van
het door u aangekondigde Toelatingskader bijzondere bromfietsen?
Antwoord 5
Zoals geantwoord op vraag 3 mogen deze voertuigen pas worden gebruikt op de weg nadat
ze zijn aangewezen als bijzondere bromfiets op basis van de eisen in het Toelatingskader
bijzondere bromfietsen ofwel nadat ze een Europese typegoedkeuring hebben gekregen.
Vraag 6
Wanneer is het door u aangekondigde Toelatingskader voor deze elektrische voertuigen
gereed?
Antwoord 6
Sinds 2 mei 2019 is het gewijzigde Toelatingskader bijzondere bromfietsen, de zogenaamde
Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen, van kracht. Zoals uw Kamer is gemeld4 betreft dit een tussentijds kader en wordt ondertussen ook gewerkt aan een definitief
kader.
Vraag 7
Bent u bereid in overleg te gaan met buurlanden zoals Duitsland op welke wijze en
onder welke voorwaarden deze elektrische voertuigen daar toegelaten worden op de openbare
weg? Zo ja, worden de resultaten van dit overleg meegenomen in het eerder genoemde
Toelatingskader? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Ik heb uw Kamer op 7 juni 2019 geïnformeerd over de regels die andere lidstaten hanteren
bij de toegang van dit soort voertuigen tot de weg.5 Daaruit blijkt dat er grote verschillen in de toelating en het gebruik bestaan tussen
verschillende lidstaten. Dit onderstreept eens te meer de noodzaak om deze regels
op Europees niveau te harmoniseren. Totdat dat gebeurt zal elke lidstaat zelf regels
moeten maken over de toelating en het gebruik van elektrische stepjes. Daarom is Nederland
in Europees verband een actief pleitbezorger voor een geharmoniseerd kader voor dit
soort voertuigen.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.