Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raak over “exorbitante salarissen aan de top van overheidsbedrijven op Curaçao”
Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over exorbitante salarissen aan de top van overheidsbedrijven op Curaçao (ingezonden 5 augustus 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
24 september 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 3702.
Vraag 1, 2 en 4
Klopt het dat salarissen aan de top van overheidsbedrijven op Curaçao heel veel hoger
zijn dan het inkomen van de Minister-President?1
Waarom zijn de inkomens van de top van deze overheidsnv’s, die overwegend publieke
taken uitvoeren en betaald worden met publiek geld, niet openbaar?
Bent u op de hoogte van de topinkomens bij de overheidsnv’s op Curaçao en Sint Maarten?
Antwoord 1, 2 en 4
Volgens de Code Corporate Governance Curaçao moet in het jaarverslag worden gerapporteerd
over de bezoldiging per bestuurder. Naleving van deze code is belegd bij de Stichting
Bureau Toezicht en Normering Overheidsentiteiten (SBTNO). Ook Sint Maarten heeft een
Code Corporate Governance. Naleving van die code is belegd bij de Corporate Governance
Council.
De bezoldiging van bestuurders van overheids-nv’s op Curaçao en Sint Maarten en het
toezicht daarop is een aangelegenheid van de desbetreffende landen. Niettemin ben
ik van mening dat als een land stevige maatregelen moet treffen om de overheidsfinanciën
op orde te krijgen en daarbij assistentie vraagt van Nederland, daarbij ook gekeken
moet worden naar de bezoldiging van bestuurders van overheids-nv’s. Ik heb de Minister-President
van Curaçao hier al eerder op aangesproken.
Vraag 3
Heeft de financieel toezichthouder Cft ondertussen inzicht in de financiën van de
overheidsnv’s op Curaçao en Sint Maarten?
Antwoord 3
Toezicht op overheidsentiteiten is niet mogelijk op grond van de Rijkswet financieel
toezicht (Rft). Echter, overheidsentiteiten vervullen vaak een belangrijke maatschappelijke
functie. Het functioneren daarvan kan verstrekkende gevolgen hebben voor de landsbegroting.
Financiële verplichtingen via rechtspersonen die behoren tot een land kunnen immers
van veel belang zijn voor de financiële positie van het land. Bij het financieel toezicht
op die landsbegroting wordt derhalve de gehele collectieve sector in de beschouwing
betrokken. Het Cft verzoekt de besturen van de landen regelmatig om inlichtingen over
de collectieve sector die het voor de uitoefening van zijn taken nodig acht.
Vraag 5
Deelt u de opvatting dat mensen die een publieke functie hebben nooit meer zouden
mogen verdienen dan de Minister-President?
Antwoord 5
In Nederland hebben we hiervoor de Balkenendenorm afgesproken. Ik begrijp uit een
reactie in de media dat de Minister-President van Curaçao vindt dat normen moeten
worden vastgesteld en dat er transparantie moet zijn over de vergoeding die overheidsdirecteuren
genieten. De manier waarop Curaçao dit wil implementeren is een autonome aangelegenheid
van het land Curaçao. Ik moedig de regering van Curaçao aan dit voortvarend op te
pakken.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.