Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Buitenweg en Bromet over het advies van de AIVD over de nationale veiligheid en veiling 5G
Vragen van de leden Buitenweg en Bromet (beiden GroenLinks) aan de Ministers van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over het advies van de AIVD over de nationale veiligheid en veiling 5G (ingezonden 16 juli 2019).
Antwoord van Minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid), mede namens de Ministers
            van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en van Defensie (ontvangen 18 september
            2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 3559.
         
Vraag 1 en 2
            
Wat is de reden dat de brief van de AIVD over nationale veiligheid en 5G, van 4 februari
               2019, niet al in februari is doorgestuurd naar de Tweede Kamer?
            
Wat is de reden dat de brief van de AIVD niet werd toegezonden als bijlage bij uw
               brief aan de Tweede Kamer van 1 juli 2019 over maatregelen ter bescherming van telecomnetwerken
               en 5G?1
Antwoord 1 en 2
            
De brief van de AIVD en de MIVD betreft een eerste duiding ten aanzien van de veiligheidsvraagstukken
               rond de 5G telecominfrastructuur. De brief is meegenomen en meegewogen bij de nadere
               analyses die zijn uitgevoerd in het kader van de risicoanalyse van de Taskforce. Op
               basis van deze risicoanalyse is de Taskforce tot haar advies gekomen dat mede door
               de AIVD en de MIVD, als leden van de Taskforce, is opgesteld.
            
Omdat de brief van de AIVD en de MIVD één onderdeel is van het analyseproces van de
               Taskforce is er voor gekozen de brief niet los en buiten de context van de rapportage
               aan de Kamer te sturen. Begin juli 2019 is de brief van de AIVD en de MIVD als bijlage
               toegevoegd aan de rapportage van de Taskforce en onderdeel geweest van de vertrouwelijke
               briefing aan uw Kamer. Voorafgaand aan de briefing en het plenair debat over 5G is
               leden van de vaste Kamercommissie van Justitie en Veiligheid en van Economische Zaken
               en Klimaat de mogelijkheid geboden de rapportage van de Taskforce en de brief vertrouwelijk
               in te zien. Op 8 juli jl. is de brief, naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant,
               (ditmaal separaat) aan uw Kamer aangeboden.2
Vraag 3
            
Wat is het beleid met betrekking tot het doorgeleiden van AIVD-adviezen? Wie neemt
               de beslissing een advies al dan niet aan de Tweede Kamer toe te zenden?
            
Antwoord 3
            
Bij de grondwetswijziging in 1983 is door de regering betoogd dat bewindspersonen
               het parlement uit eigen beweging moeten informeren wanneer «dat in het belang van
               een goede en democratische bestuursvoering wenselijk is».3 De bewindspersonen die het advies hebben ontvangen hebben in dit geval besloten dat
               het wenselijk is uw Kamer te informeren. Hoe en in welke context de Kamer geïnformeerd
               is over de brief van de AIVD en MIVD leest u terug onder de beantwoording van vraag
               1 en 2.
            
Vraag 4
            
Herinnert u zich de brief Beveiliging nieuwe infrastructuur mobiele communicatie (C2000)
               (Kamerstuk 25 124, nr. 96)? Deelt u de constatering dat deze brief expliciet ingaat op de adviezen van de AIVD
               inzake C2000, zoals verwoord in de brief van de AIVD van 17 januari 2019?4
Antwoord 4
            
Ja deze brief herinner ik mij. In de brief wordt expliciet verwezen naar de adviezen
               van de AIVD inzake C2000 zoals verwoord in de bijlage ««Beantwoording adviesopdracht
               C2000»»5 van de AIVD van 17 januari 2019.
            
Vraag 5
            
Waarom gaat de brief van 1 juli over 5G niet expliciet in op de aanbevelingen van
               de AIVD zoals verwoord in de brief van 4 februari 2019?
            
Antwoord 5
            
De Taskforce heeft een eigenstandige risicoanalyse uitgevoerd waarbij alle deelnemers
               betrokken zijn geweest en hun expertise hebben geleverd. Er is daarbij rekening gehouden
               met zowel veiligheids- als economische belangen. De brief van de AIVD en de MIVD is
               meegenomen en meegewogen bij de risicoanalyse van de Taskforce. De Taskforce heeft
               een eigenstandig advies opgesteld. De AIVD en de MIVD zijn deelnemers van de Taskforce
               en onderschrijven, net als de andere taskforce-leden, de voorgestelde aanpak.
            
Vraag 6, 7 en 8
            
Hoe beoordeelt u het advies van de AIVD (nummer 3 in de brief) om «een aanpak te formuleren
               voor het uitfaseren van bepaalde hard- en software binnen de kritieke belangen in
               de bestaande telecom infrastructuur (2G, 3G, 4G) afkomstig van dienstverleners uit
               landen met een offensief cyberprogramma»? Bent u van plan deze aanbeveling op te volgen?
            
Hoe beoordeelt u het advies van de AIVD (nummer 4 in de brief) om nieuwe afhankelijkheden
               in de 5G infrastructuur te voorkomen, «door bepaalde hard- en software van dienstverleners
               uit landen met een offensief cyberprogramma selectief te weren»? Hoe verhoudt dit
               advies zich tot uw uitspraken in het plenaire debat over de uitrol van 5G dat u kiest
               voor een landenneutraal uitgangspunt?
            
Klopt het dat u in uw brief van 26 april 2019 over C2000 schrijft dat u het advies
               van de AIVD om zo snel mogelijk over te gaan teneinde te komen tot een oplossing waarbij
               de afhankelijkheid van ICT-systemen uit landen waarvan is vastgesteld dat ze een offensief
               cyberprogramma voeren tegen Nederlandse belangen overneemt? Neemt u alle 8 de adviezen
               van de AIVD over 5G ook over, zo nee, welke niet?
            
Antwoord 6, 7 en 8
            
De brief van de AIVD en de MIVD van februari 2019, is meegenomen en meegewogen bij
               de risicoanalyse van de Taskforce. Op basis van deze risicoanalyse worden verschillende
               maatregelen genomen, zoals ook gemeld aan uw kamer.6  De AIVD en MIVD zijn deelnemers van de Taskforce en onderschrijven, net als de andere
               Taskforce-leden, de voorgestelde aanpak. Deze maatregelen geven een adequaat antwoord
               op de dreiging en zijn van toepassing op de huidige en toekomstige netwerken. De noodzakelijke
               aanscherpingen van de eisen die worden gesteld aan de veiligheid en integriteit van
               de mobiele telecommunicatienetwerken zullen in nadere regelgeving worden vastgelegd
               en zal dit najaar worden gepubliceerd.
            
De aanpak van het kabinet is landenneutraal. Dit betekent dat elke leverancier – ongeacht
               land van herkomst – moet voldoen aan de extra hoge eisen die worden gesteld aan leveranciers
               van diensten en producten in de kritieke onderdelen van de telecomnetwerken.
            
De AIVD adviseert inzake C2000 om parallel aan de migratie te starten met een vervangingstraject
               waarbij de afhankelijkheid van landen met een offensief cyberprogramma gericht tegen
               Nederlandse belangen is geminimaliseerd. Ik neem dit advies over zoals aangegeven
               in mijn brief van 26 april jl.7 en heb onmiddellijk opdracht gegeven tot een verkenning naar een dergelijke oplossing.
               Ik zal uw Kamer hierover na de zomer informeren, dit heb ik tijdens het AO Nationale
               Veiligheid en Crisisbeheersing van 20 juni jl. bevestigd. Hierbij hecht ik er aan
               om uw Kamer er op te wijzen dat de veiligheid van C2000 en 5G andersoortige vraagstukken
               zijn die om andersoortige oplossingen vragen en derhalve is een ander proces doorlopen.8
Vraag 9
            
Hoe beoordeelt u het advies van Professor Bart Jacobs van de Radboud Universiteit
               Nijmegen om met betrekking tot 5G van alle leveranciers open source software te verlangen,
               zoals verwoord in zijn brief van 2 april 2019 over de vernieuwing C2000?9 Bent u van plan dat advies op te volgen?
            
Antwoord 9
            
Professor Bart Jacobs heeft in zijn advies de vrijblijvende suggestie gedaan dat Nederland
               en Europa er goed aan zouden doen om collectief met betrekking tot 5G open source
               software van (alle) leveranciers te verlangen. Een dergelijke oplossingsrichting is
               er een van de lange termijn en zou indien wenselijk vorm moeten krijgen binnen een
               bredere Europese aanpak. Zoals u weet steunt het kabinet een Europese aanpak waar
               risicoanalyses en oplossingsrichtingen tussen lidstaten worden gedeeld. Het Europese
               traject naar aanleiding van de aanbeveling «»Cyberbeveiliging van 5G-netwerken»» moet
               resulteren in een instrumentarium dat maatregelen bevat om (nationaal) geïdentificeerde
               risico’s te kunnen aanpakken. Het instrumentarium wordt momenteel door de Lidstaten
               en de Commissie ontwikkeld.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede namens
A.Th.B. Bijleveld-Schouten, minister van Defensie - 
              
                  Mede namens
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.