Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Özütok, Diks en Van Ojik over Venezolaans conflictgoud dat via Curaçao en Aruba wordt verhandeld
Vragen van de leden Özütok, Diks en Van Ojik (allen GroenLinks) aan de Ministers van Buitenlandse Zaken, voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenleving en de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over Venezolaans conflictgoud dat via Curaçao en Aruba wordt verhandeld (ingezonden 5 juli 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Knops (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties), mede
            namens de Ministers van Buitenlandse Zaken en voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
            en de Staatssecretaris van Financiën (ontvangen 11 september 2019). Zie ook Aanhangsel
            Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 3531.
         
Vraag 1
            
Kent u de berichten dat goud uit Venezuela nog steeds via Curaçao (ondanks een verbod)
               en Aruba wordt verhandeld?1 Zo ja, kloppen deze berichten?
            
Antwoord 1
            
De berichten zijn mij bekend. Van de autoriteiten van Curaçao heb ik vernomen dat
               de invoer, uitvoer en doorvoer van goud uit Venezuela bij ministeriële regeling per
               21 juni 2019 met onmiddellijke ingang is verboden. Ook Aruba heeft middels een ministeriële
               regeling, d.d. 25 juli 2019, besloten alle invoer, uitvoer en doorvoer van goud direct
               en indirect afkomstig uit Venezuela te verbieden. Deze ministeriële regeling is op
               26 juli 2019 in werking getreden.
            
Vraag 2
            
Heeft u zicht op de aard en omvang van de handel in goud in Caribisch Nederland en
               op Sint Maarten?
            
Antwoord 2
            
Van de aard en omvang van de handel in goud op Sint Maarten zijn mij, ondanks navraag
               bij de regering van Sint Maarten, op dit moment geen cijfers bekend. Waar het gaat
               om de handel in goud in Caribisch Nederland, geldt dat goud zowel bij invoer als uitvoer
               via de normale aangifteprocedure dient te worden aangegeven. Het Ministerie van Financiën
               heeft laten weten dat in de laatste 5 jaar in Caribisch Nederland geen aangifte van
               invoer van goud heeft plaatsgevonden vanuit Venezuela.
            
Vraag 3
            
Kunt u verklaren hoe het mogelijk is dat Curaçao de afgelopen vijf jaar ten minste
               respectievelijk 130.000 kg exporteerde en Aruba in de afgelopen twee jaar bijna 30.000
               kg verhandelde, terwijl Curaçao noch Aruba over goudmijnen beschikken?
            
Antwoord 3
            
De autoriteiten van Aruba en Curaçao hebben bij de beantwoording van de Kamervragen
               van het lid Van Raak (SP) d.d. 8 februari 20182 en 9 april 20183 eerder laten weten dat het niet gaat om de export van goud, maar om doorvoer van
               goud. De handel in goud is in principe ook niet verboden, mits het goud beschikt over
               de juiste certificaten en documenten en wordt voldaan aan de nationale douanewet-
               en regelgeving.
            
Vraag 4
            
Is de legale herkomst van deze grote hoeveelheden goud vastgesteld en is gegarandeerd
               dat dit goud niet via de landen wordt witgewassen? Zo nee, welke maatregelen zijn
               hiertegen getroffen?
            
Antwoord 4
            
In het kader van bestrijding van witwassen is het van belang dat edelmetalen beschikken
               over betrouwbare certificaten en de juiste (uitvoer)documenten en dat deze voldoen
               aan de douanewet- en regelgeving van het betreffende deel van het Koninkrijk. Nadat
               het Recherche Samenwerking Team (RST) in 2018 een partij goud in beslag heeft genomen
               op Aruba, heeft Aruba het beleid met het oog op de bestrijding van witwassen omtrent
               in-, uit-, en doorvoer van edelmetalen per april 2018 aangepast. Zo moet het Openbaar
               Ministerie sindsdien worden ingelicht bij transporten van edelmetalen van 1 kilo of
               meer. Na die tijd zijn er nog vier zendingen geregistreerd die via Aruba zijn doorgevoerd.
               De Arubaanse autoriteiten hebben laten weten dat alle vier de zendingen voldeden aan
               de nodige douaneformaliteiten voor doorvoer. Omdat desondanks nog altijd de nodige
               zorg en aandacht bestond over de herkomst van Venezolaans goud, hebben Aruba en Curaçao
               zoals vermeld in het antwoord op vraag 1 de invoer, uitvoer en doorvoer van goud uit
               Venezuela inmiddels helemaal verboden.
            
Vraag 5
            
Hoe verhoudt het via Curaçao en Aruba en mogelijk andere Caribische delen van het
               Koninkrijk verhandelen van Venezolaans conflictgoud zich tot de Nederlandse erkenning
               van de heer Guaidó als Venezolaanse president en het door Nederland in 2017 opgestelde
               Goudconvenant, waarin wordt beloofd dat de ondertekenaars zich zullen houden aan de
               richtlijnen voor multinationale ondernemingen van de Organisatie voor Economische
               Samenwerking en Ontwikkeling (OESO-richtlijnen) en VN Guiding Principles for Business
               and Human Rights voor maatschappelijk verantwoord ondernemen?
            
Antwoord 5
            
Het Koninkrijk heeft Juan Guaidó erkend als interim-president van Venezuela met als
               doel het organiseren van vrije en eerlijke verkiezingen. Door de huidige politieke
               patstelling blijven verkiezingen vooralsnog uit. Het effectief gezag ligt voor het
               grootste deel bij het Maduro-bewind. Om de druk op het Maduro-bewind op te voeren
               heeft de Europese Unie een sanctieregime ingesteld. Zo is er een wapenembargo en zijn
               er persoonsgerichte sancties ingesteld tegen hooggeplaatste individuen die zich schuldig
               maken aan ondermijning van de democratie en mensenrechtenschendingen. Sectorale sancties
               maken geen deel uit van het EU-sanctieregime.
            
Het doel van de ondertekenaars van het Goudconvenant (de Minister van Buitenlandse
               Handel en Ontwikkelingssamenwerking, bedrijven uit de Nederlandse goudsector en maatschappelijke
               organisaties) is om door middel van gepaste zorgvuldigheid (due diligence) te werken aan een verantwoorde waardeketen voor goud. De afspraken in het convenant
               zijn gebaseerd op de OESO-richtlijnen en de UN Guiding Principles on Business and Human Rights (UNGP’s). Volgens deze richtlijnen moeten bedrijven hun ketenverantwoordelijkheid
               vormgeven door mogelijke risico’s in hun keten te identificeren, voorkomen of mitigeren,
               en daarover rekenschap af te leggen. Uit de rapportages over de twee jaar sinds de
               ondertekening van het goudconvenant is geen verband gebleken met goud uit Venezuela.
               In het kader van het goudconvenant en het bredere beleid op internationaal maatschappelijk
               verantwoord ondernemen brengt de rijksoverheid verantwoorde grondstofwinning internationaal
               onder de aandacht. Zo zet de overheid zich in voor het terugdringen van kwikgebruik
               in goudwinning via het Minamataverdrag. Ook bracht de rijksoverheid het verantwoorde
               grondstofwinning en het goudconvenant het afgelopen jaar onder de aandacht bij de
               conferentie SDGs and Initiatives for Sustainsble Global Value Chains op 30 oktober 2018 en het jaarlijkse OESO-forum voor verantwoorde mineralen in april.
            
Vraag 6
            
Deelt u de mening dat Venezuela zich in geen enkel opzicht houdt aan de vereisten
               voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en dat Venezuela zich schuldig maakt aan
               illegale mijnbouw, onderdrukking en uitbuiting? Zo ja, moet hieruit niet worden afgeleid
               dat Venezolaans goud al sinds 2017 niet verhandeld had mogen worden?
            
Antwoord 6
            
Uit de berichtgeving over goud uit Venezuela en het rapport van de International Crisis Group van februari 20194 leid ik af dat de goudwinning in het zuiden van Venezuela de laatste jaren plaatsvindt
               onder toezicht of controle van gewapende groepen. Daarmee valt dit gebied onder de
               definitie van conflict- en hoogrisicogebieden in lijn met de Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals from Conflict-Affected
                  and High-Risk Areas die op de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen voortbouwt. Dit betekent
               dat bedrijven extra alert moeten zijn bij de import van of handel in goud uit Venezuela.
               Bedrijven die goud uit conflict- en hoog risicogebieden importeren of verhandelen,
               of uit een land waarvan bekend is dat het goud uit dergelijke gebieden doorvoert,
               dienen een risico-beheersplan op te stellen en uit te voeren. Zowel de OESO-richtlijnen
               als de UNGP’s schrijven voor dat bedrijven risico’s in de keten moeten identificeren,
               voorkomen of mitigeren, en zien uitsluiting als laatste optie.
            
Vraag 7 en 8
            
Welke maatregelen neemt u zich voor om, in goed onderling overleg met de Caribische
               delen van het Koninkrijk en Caribisch Nederland, de invoer, doorvoer en handel in
               Venezolaans conflictgoud te bestrijden om te voorkomen dat Nederland de handel in
               conflictmineralen en daarmee indirect samenhangende mensenrechtenschendingen in Venezuela
               mogelijk maakt?
            
Hoe wordt voorkomen dat conflictmineralen uit Venezuela op andere wijze via Nederland
               worden verhandeld?
            
Antwoord 7 en 8
            
Zoals reeds gemeld hebben Aruba en Curaçao de invoer, uitvoer en doorvoer van goud
               uit Venezuela inmiddels helemaal verboden.
            
De Nederlandse overheid heeft de verantwoordelijkheid bedrijven in internationaal
               maatschappelijk verantwoord ondernemen te stimuleren. Die verantwoordelijkheid neemt
               de overheid in de goudsector door afspraken te maken met de Nederlandse bedrijven
               in de sector en door ten uitvoerlegging van de EU-conflictmineralenverordening die
               op 1 januari 2021 in werking treedt voor Nederland. De verordening verplicht importeurs
               van tin, tantaal, wolfraam, en goud uit conflict- en hoogrisicogebieden gepaste zorgvuldigheid
               in de toeleveringsketen toe te passen en daarover jaarlijks te rapporteren. De Inspectie
               voor de Leefomgeving en Transport (ILT) is aangesteld als bevoegde autoriteit om toezicht
               te houden op de naleving van de verordening in Nederland.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
R.W. Knops, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 
              
                  Mede namens
S.A.M. Kaag, minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking - 
              
                  Mede namens
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken - 
              
                  Mede namens
M. Snel, staatssecretaris van Financiën 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.