Schriftelijke vragen : Het brandveiligheidsrisico van elektrische auto’s
Vragen van het lid Baudet (FvD) aan de Minister van Justitie en Veiligheid over het brandveiligheidsrisico van elektrische auto’s (ingezonden 6 september 2019),
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Elektrische auto's zijn moeilijk te blussen»?1
Vraag 2
Erkent u dat de toename van het aantal elektrische auto's een extra brandveiligheidsrisico
met zich meebrengt, omdat het blussen van een brand in een elektrische auto gecompliceerder
is dan het blussen van een brand in een niet-elektrische auto? Zo ja, hoe beoordeelt
u dit risico?
Vraag 3
Heeft u onderzoek gedaan naar de brandveiligheid van elektrische auto’s voordat werd
besloten de verkoop en het gebruik van zulke auto’s van overheidswege te stimuleren?
Zo ja, wat waren de uitkomsten van dat onderzoek en wat is daarmee gebeurd?
Vraag 4
Heeft u gegevens over de extra hoeveelheid tijd en middelen die branden in elektrische
auto’s hebben gekost, vergeleken met branden in niet-elektrische auto’s?
Vraag 5
Treft u speciale maatregelen teneinde de brandweer in staat te stellen branden in
elektrische auto's adequaat te blussen? Zo ja, hoeveel geld heeft dit tot nu toe gekost?
Zo nee, op basis waarvan veronderstelt u dat de huidige bluscapaciteit toereikend
is?
Vraag 6
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Brandweer waarschuwt: Brandveiligheid bij hoogbouw
in het gedrang»?2
Vraag 7
Bent u bereid, gezien het hogere brandveiligheidsrisico, richtlijnen op te stellen
waaraan parkeervoorzieningen voor elektrische auto's moeten voldoen, analoog aan de
richtlijnen voor lpg-auto's?
Vraag 8
Bent u bereid hierbij in het bijzonder aandacht te besteden aan de bouwvoorschriften
voor parkeergarages in hoogbouwwoningen, teneinde een rampzalige brand als die in
de Grenfelltoren in Londen te voorkomen?
Vraag 9
Bent u bekend met het «Factsheet Feitenmateriaal Elektrische Voertuigen en Veiligheid»
van de rijksoverheid en TNO uit 2014?3
Vraag 10
Is er inmiddels meer duidelijkheid over de ernst en gevolgen van installatie- c.q.
accubeschadigingen of autobranden bij elektrische auto’s? Zo ja, is er op basis hiervan
aanleiding om het beleid op het gebied van de stalling van elektrische auto’s te wijzigen?
Vraag 11
Hebt u gevolg gegeven aan de aanbeveling meer onderzoek te doen en duidelijke protocollen,
richtlijnen en trainingen over calamiteiten met betrekking tot elektrische auto’s
voor hulpdiensten op te stellen? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
Vraag 12
Hoe verklaart u dat in het factsheet uit 2014 wordt gesteld dat «brandweerkorpsen
niet meer terughoudend [hoeven] te zijn met het verlenen van vergunningen voor laadpalen
in parkeergarages», maar dat de landelijk portefeuillehouder incidentenbestrijding
van de brandweer in het hiervoor aangehaalde AD-artikel nu in 2019 stelt dat er in
parkeergarages meer brandveiligheidsmaatregelen moeten worden getroffen vanwege de
toename van het aantal elektrische auto’s? Is dit voor u aanleiding het beleid te
wijzigen? Zo nee, waarom niet?
Indieners
-
Gericht aan
F.B.J. Grapperhaus, minister van Justitie en Veiligheid -
Indiener
Thierry Baudet, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.