Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Oijk en Snels over de ‘Asian Infrastructure Investment Bank’
Vragen van de leden Van Ojik (GroenLinks) en Snels (GroenLinks) aan de Ministers van Financiën en van Buitenlandse Zaken over de Asian Infrastructure Investment Bank (ingezonden 8 juli 2019).
Antwoord van Minister Hoekstra (Financiën), mede namens de Minister van Buitenlandse
            Zaken (ontvangen 9 september 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019,
            nr. 3697.
         
Vraag 1
            
Hoe kijkt u terug op uw eerste drie jaar als aandeelhouder van de Asian Infrastructure
               Investment Bank (AIIB)? In hoeverre heeft u de discussie over mensenrechten en milieustandaarden
               binnen de AIIB op de agenda kunnen zetten? Welk resultaat heeft u hiermee bereikt?
            
Antwoord 1
            
In 2015 heeft Nederland besloten om toe te treden tot de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB)1. De voornaamste beweegredenen hiertoe waren het bevorderen van duurzame economische
               ontwikkeling en betere infrastructuur in Azië, gezien het groot tekort aan financiering
               voor infrastructuurprojecten in deze regio, en om in de oprichtingsjaren direct invloed
               te hebben op de vormgeving van het beleid van de AIIB.
            
De AIIB heeft sinds de operationele start meer dan 40 projecten met een totale waarde
               van USD circa 8 miljard goedgekeurd2. Het grootste deel van deze projecten is in Azië en ter bevordering van betere infrastructuur.
               Vanaf het begin heeft de AIIB samengewerkt met andere Internationale Financiële Instellingen
               (IFIs), waaronder de Wereldbank en de European Bank for Reconstruction and Development (EBRD). Deze samenwerking was cruciaal, en maakte het mogelijk voor de AIIB om lering
               te trekken uit de werkwijze en best practices bij andere IFIs. De drie kredietbeoordelaars hebben onlangs hun hoogste kredietrating
               bevestigd voor de AIIB met als reden het solide risicomanagement- en liquiditeitsbeleid,
               de kapitaaltoereikendheid en de sterke steun van de brede aandeelhoudersbasis. De
               AIIB heeft daarnaast recent succesvol een eerste obligatie uitgegeven in USD, met
               veel vraag van internationale institutionele beleggers. Nederland heeft een aandeel
               van 1.07% in de AIIB3
Op het gebied van de institutionele opbouw heeft de AIIB ook goede stappen gezet.
               De governance is vormgegeven, sectorale strategieën zijn nader uitgewerkt en het personeels-
               en ledenbestand is uitgebreid. Het vastgestelde Environmental and Social Framework4 (ESF) – het overkoepelende raamwerk van de AIIB voor safeguards op onder meer klimaat,
               arbeidsvoorwaarden, gender en mensenrechten – vormt de basis voor het beschermen van
               mens en milieu bij de operaties van de AIIB. Nederland heeft in deze discussie, samen
               met andere landen en via de eurozonekiesgroep in de Raad van Bewindvoerders (RvB),
               actief ingezet op verschillende onderdelen die toezien op mensenrechten en milieustandaarden.
               Dit heeft ertoe geleid dat in het ESF onder andere de ILO-arbeidsstandaarden ten aanzien
               van uitsluiten van alle vormen van kinderarbeid, de doelen van het Akkoord van Parijs,
               de bescherming van kwetsbare groepen en inheemse volkeren en het belang van gendergelijkheid
               en inclusiviteit zijn vastgelegd.
            
In het ESF wordt daarnaast sterk aandacht gevestigd op duurzaamheid en operaties ten
               behoeve van klimaatmitigatie- en adaptatie. Nederland vraagt extra aandacht van de
               AIIB om te zorgen dat de ambities en standaarden die zijn vastgelegd in het ESF daadwerkelijk
               worden geïmplementeerd en in de operaties toegepast.
            
De eerste operationele jaren illustreren dat de AIIB financieel gezond is en in de
               operaties en werkwijze waarde hecht aan hoge internationale standaarden. Het is tegelijkertijd
               van belang dat de AIIB de komende jaren in de transitie van startup naar een volwaardig
               operationele IFI laat zien dat efficiency en naleving van standaarden elkaar niet
               uitsluiten. Op dit moment is het te vroeg daarover te oordelen. De interne evaluatiecommissie
               van de AIIB is inmiddels opgericht, Nederland zal het werk van deze commissie blijven
               volgen.
            
Vraag 2
            
Herinnert u zich de motie5 waarin de regering wordt verzocht om zich ervoor in te spannen dat het safeguardsbeleid
               van de AIIB minimaal op het niveau wordt gebracht van vergelijkbare multilaterale
               banken? Is dit gelukt? Hoe heeft u zich hiervoor ingespannen?
            
Antwoord 2
            
Zoals in antwoord 1 aangegeven vormt het ESF het overkoepelende raamwerk van de AIIB
               voor safeguards. Het ESF is qua inhoud, reikwijdte en diepgang vergelijkbaar met dat
               van andere IFIs (o.a. de Aziatische Ontwikkelingsbank).
            
Nederland heeft zich bij de vorming van het ESF actief ingezet voor goede afspraken
               onder dit raamwerk dat de standaarden zet op het gebied van milieu- en sociale impact.
               Nederland heeft zich daarbij, samen met andere gelijkgezinde landen, onder andere
               specifiek gericht op specifieke bepalingen voor effecten op milieu en maatschappij
               en onvrijwillige verhuizing en inheemse volkeren.
            
Nederland heeft erop aangedrongen dat tijdige consultatie met stakeholders goed verweven
               is in de processen van de AIIB. In het ESF is betrokkenheid van stakeholder (stakeholder engagement) nu als belangrijk principe vastgelegd. Bij de projecten van de AIIB zijn cliënten
               gebonden aan het houden van consultaties met stakeholders zoals de lokale bevolking,
               maatschappelijk middenveld en andere belanghebbenden zowel tijdens de voorbereidings-
               als implementatiefase.
            
Cliënten moeten daarnaast bij projecten met omvangrijke milieu- en sociale impact
               een project-gerelateerd klachtenmechanisme instellen. Stakeholders kunnen bij een
               dergelijk klachtenmechanisme klachten en bezwaren indienen omtrent de sociale- en
               milieugevolgen van projecten. De AIIB heeft daarnaast ook een klachtenmechanisme opgezet
               dat klachten ten opzichte van de AIIB in behandeling neemt. Het beleid voor het klachtenmechanisme
               van de AIIB is vastgelegd in het zogenaamde Project-affected People’s Mechanism6 (PPM).
            
Het beleid en governance van de AIIB worden gevormd op basis van consensus tussen
               de verschillende aandeelhouders. Dit was ook het geval bij de totstandkoming van het
               ESF. Een groot aantal punten, waarvoor Nederland zich, samen met gelijkgestemde landen
               heeft ingezet, is uiteindelijk vastgelegd in het beleid. Op andere onderdelen, zoals
               het expliciet benoemen van bepaalde kwetsbare groepen (waaronder LGBTI) en tijdgebonden
               regels ten aanzien van vrijgeven van informatie over milieu- en sociale impact bij
               projecten, had Nederland graag verdere versterking en detailniveau gezien. Het ESF
               wordt later dit jaar herzien. Dit biedt gelegenheid om het raamwerk te evalueren en
               waar nodig in te zetten op versterking in het beleid en de uitvoering in de praktijk.
            
Implementatie en toepassing van het beleid vergt strikte monitoring, het is daarom
               des te belangrijker dat de AIIB leert van de ervaring van de implementatie van het
               beleid in de eerste jaren. De betrokkenheid van stakeholders, gelet op de ervaringen
               die zij tot dusver hebben met de implementatie van het ESF, is daarom bij het proces
               van herziening van het ESF van essentieel belang.
            
Vraag 3
            
Klopt het dat in de China notitie «een nieuwe balans» staat vermeld dat Nederland
               de bestaande samenwerking met China wil aangrijpen om de discussie aan te gaan over
               voorwaarden voor financiering en standaarden van investeringen? Deelt u de opvatting
               dat het Nederlandse aandeelhouderschap van de AIIB mogelijkheden biedt voor deze discussie?
            
Antwoord 3
            
Het klopt dat het kabinet in de China notitie «Een nieuwe balans» heeft aangegeven
               dat Nederland bestaande samenwerking met China wil aangrijpen om de discussie aan
               te gaan over (een verschillende kijk op) voorwaarden voor financiering en standaarden.
            
Hoewel de AIIB in 2015 op initiatief van China is opgericht en gevestigd is in Beijing,
               is het een multilaterale financiële instelling waarbij de internationale governance
               structuur is vastgelegd in de statuten (Articles of Agreement). Het aandeelhouderschap van de AIIB biedt mogelijkheden voor een discussie over voorwaarden
               voor financiering en standaarden in multilateraal verband. Zo zet Nederland zich in
               voor de hoogste standaarden en toepassing daarvan in alle door de AIIB gefinancierde
               projecten of initiatieven, conform Nederlandse inzet bij andere Internationale Financiële
               Instellingen (IFI’s). Specifiek heeft Nederland recentelijk, via de eurozonekiesgroep,
               de AIIB opgeroepen tot een versteviging van het beleid ten aanzien van schuldhoudbaarheid.
               Voor wat betreft de financiering van de AIIB zijn alle partijen, waaronder ook eventuele
               Chinese aannemers of financiers, die samenwerken met AIIB gebonden aan voorwaarden
               en de standaarden die de AIIB hanteert.
            
In de toekomst zal Nederland zowel bilaterale contactmomenten als overleg binnen kiesgroepen
               van IFI’s aangrijpen om de dialoog met China over schuldhoudbaarheid, duurzaamheid,
               sociale- en bestuurlijke standaarden te voeren.
            
Vraag 4
            
In hoeverre kijkt u kritisch mee bij investeringsbesluiten die door de AIIB worden
               genomen? Heeft u genoeg capaciteit om kritisch mee te kijken naar de naleving van
               internationale afspraken over milieu en mensenrechten?
            
Antwoord 4
            
Alle investeringsbesluiten worden voorzien van een standpunt waarin eventuele zorgen
               of aandachtspunten worden meegenomen. Hierin trekt Nederland samen op met de andere
               landen in de eurozonekiesgroep. Deze standpunten worden ingebracht in de Raad van
               Bewindvoerders.
            
Naast de ex-ante beoordeling van investeringsbesluiten zal Nederland eventuele zorgen
               over signalen over tekortkomingen of afwijkingen van het AIIB beleid in de implementatie,
               o.a. op het gebied van milieu en mensenrechten, onder de aandacht van de AIIB brengen.
            
Vraag 5
            
Klopt het dat burgers die schade ondervinden van projecten van de AIIB maar beperkt
               in gesprek kunnen met een projectverantwoordelijke manager? Hoe beoordeelt u het klachtenmechanisme
               van de AIIB? Klopt het dat indieners van klachten eerst aan onredelijke voorwaarden
               moeten voldoen? Heeft de klachtenafdeling binnen de AIIB een onafhankelijke positie
               of kan het voorkomen dat een operationeel manager tegelijkertijd verantwoordelijk
               is voor de beoordeling van klachten en de evaluatie van projecten?
            
Antwoord 5
            
De AIIB heeft een organisatiestructuur zonder regionale kantoren. Het is echter belangrijk
               dat (lokale) partijen, wanneer nodig, de AIIB kunnen benaderen.
            
Een goed functionerend, onafhankelijk en toegankelijk klachtenmechanisme voor projecten
               met omvangrijke milieu- en sociale impact is daarbij essentieel voor elke IFI. Dit
               is een blijvend aandachtspunt en waar signalen worden opgevangen dat de toegankelijkheid
               mogelijk tekort schiet zet Nederland zich sterk in dat het principe van transparantie
               en stakeholder engagement wordt toegepast.
            
De Compliance, Evaluation, Integrity Unit (CEIU) binnen de AIIB is verantwoordelijk voor het goed functioneren van het klachtenmechanisme
               van de AIIB. De managing director CEIU rapporteert direct aan de Raad van Bewindvoerders.
            
Een operationeel manager kan niet een klacht in behandeling nemen en hetzelfde project
               evalueren. Nederland ziet, samen met gelijkgestemde landen, toe op de onafhankelijkheid
               van het klachtensysteem en zal dat ook in de toekomst doen.
            
Vraag 6
            
Wat zijn uw ambities en mogelijkheden voor het bereiken van verbeterd toezicht en
               transparantere besluitvorming binnen de AIIB? Hoe gaat u zich opstellen in deze discussie
               bij de jaarvergadering van de AIIB komende maand (12 & 13 juli 2019)?
            
Antwoord 6
            
Nederland heeft zich altijd actief opgesteld in discussies rondom toezicht, transparantie
               en de bredere governance structuur van de AIIB.
            
Nederland heeft daarbij continue gepleit voor een invulling van beleid die conform
               de statuten van de AIIB rust op de principes van transparantie, openheid, onafhankelijkheid
               en accountability en naleving hiervan in de praktijk.
            
Een goed functionerend en beslissingsbevoegde Raad van Bewindvoerders, een onafhankelijk
               opererend en goed functionerend klachtenmechanisme en een continue betrokkenheid van
               stakeholders is cruciaal voor effectief toezicht en transparante besluitvorming binnen
               de AIIB. Deze boodschap is ook tijdens de recente AIIB jaarvergadering in Luxemburg
               overgebracht (zie bijlage voor de Nederlandse gouverneursverklaring)7.
            
Vraag 7
            
Klopt het dat veel informatie waar NGO’s om vragen, zoals milieueffectrapportages,
               projectvoorstellen en kwartaalrapportages niet of nauwelijks beschikbaar zijn op de
               website van de AIIB? Bestaan er tijdgebonden regels voor de openbaarheid van informatie?
               Worden deze nageleefd?
            
Antwoord 7
            
Het overkoepelende beleid voor het openbaar maken van informatie is in 2018 vastgelegd
               (Public Information Policy)8. Voor de totstandkoming van dit beleid heeft Nederland ingezet op maximale transparantie,
               qua inhoud en timing voor het vrijgeven van informatie. Dit heeft vooral betrekking
               op het vrijgeven van algemene informatie over projectvoorstellen voorafgaand aan goedkeuring
               in de Raad van Bewindvoerders en het openbaar maken van milieueffectrapportages bij
               projecten met significante milieu- en sociale impact.
            
Momenteel wordt voor milieu- en sociale impact bij projecten veel verantwoordelijkheid
               bij de cliënten van de AIIB gelegd en erop vertrouwd dat deze informatie tijdig openbaar
               gemaakt wordt. Deze informatie wordt pas laat openbaar gemaakt op de website van de
               AIIB. Bij de geplande herziening van ESF later dit jaar zal Nederland, in lijn met
               eerdere inbreng, de AIIB aansporen om hier strakkere tijdscriteria te hanteren voor
               hun cliënten.
            
Algemene informatie over investeringsbesluiten wordt openbaar gemaakt op de website
               van de AIIB in de vorm van korte samenvattingen, Project Summary Information9. Afhankelijk van het type investering wordt de informatie in de interne projectvoorbereidingscyclus
               van de AIIB openbaar gemaakt. Bij overheidsleningen wordt dit relatief vroeg in de
               projectvoorbereidingscyclus vrijgegeven, bij leningen aan de private sector in een
               later stadium. Bij gebrek aan duidelijke tijdgebonden regels wordt relevante informatie
               soms relatief laat openbaargemaakt. Nederland zal de AIIB blijven verzoeken om het
               principe van transparantie conform de statuten van de AIIB in de praktijk te brengen
               en duidelijke tijdgebonden regels te introduceren.
            
Vraag 8
            
Welke mogelijkheden ziet u om de Kamer regelmatiger te informeren over de voorwaarden
               voor financiering en standaarden van investeringen bij de AIIB?
            
Antwoord 8
            
De Tweede Kamer wordt via de begroting van het Ministerie van Financiën regulier geïnformeerd
               over de AIIB. Ik stel voor om jaarlijks na de bijeenkomst van het hoogste bestuursorgaan,
               de Board of Governors, van de AIIB een verslag met de Tweede Kamer te delen om daarmee de Kamer te voorzien
               van de belangrijkste informatie ten aanzien van relevante ontwikkelingen bij de AIIB.
            
Ten tijde van het afronden van het Verdrag van AIIB10 is daarnaast toegezegd de Kamer te blijven informeren omtrent het beleid van de AIIB,
               met name ten aanzien van de waarborgen op het gebied van milieu- en sociale impact.
               Hier is nadat het ESF was goedgekeurd gevolg aan gegeven11. Bij de geplande herziening van het ESF zal ik de Tweede Kamer opnieuw informeren
               over mogelijke veranderingen in standaarden en voorwaarden voor financieringen.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Financiën - 
              
                  Mede namens
S.A. Blok, minister van Buitenlandse Zaken 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.