Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Ploumen over de extra wachttijd voor VGZ- verzekerden bij Zuyderland
Vragen van het lid Ploumen (PvdA) aan de Minister voor Medische Zorg over de extra wachttijd voor VGZ-verzekerden bij Zuyderland (ingezonden 13 augustus 2019).
Antwoord van Minister Bruins (Medische Zorg) (ontvangen 4 september 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Extra wachttijd voor VGZ-verzekerden bij Zuyderland»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat betekent dit voor de patiënten van het Zuyderland ziekenhuis die verzekerd zijn
bij VGZ?
Antwoord 2
VGZ heeft in gezamenlijkheid met Zuyderland voor 2019 afspraken gemaakt over het maximaal
door Zuyderland aan zorg voor VGZ-verzekerden te besteden bedrag. Dit afgesproken
bedrag wordt in 2019 naar verwachting overschreden. VGZ heeft om die reden samen met
Zuyderland afgesproken om een extra wachttijd van 8 weken in te stellen voor een beperkt
aantal planbare zorgvragen.
Als iemand al patiënt is bij het Zuyderland ziekenhuis, dan heeft dit geen gevolgen.
Het heeft alleen gevolgen voor nieuwe VGZ-patiënten die vanaf 9 augustus worden doorverwezen
naar het Zuyderland voor een beperkt aantal planbare behandelingen. Deze zorgvragen
zijn: staar, heup- of een knievervanging, liesbreuk en enkele planbare KNO-aandoeningen.
Patiënten krijgen te maken met een extra wachttijd. Het is aan de patiënt om deze
extra wachttijd te accepteren of met VGZ op zoek te gaan naar een andere zorgaanbieder.
Hiertoe wordt de patiënt in het eerste telefonische contact met Zuyderland gewezen
op de mogelijkheden van zorgbemiddeling door de afdeling Zorgadvies en bemiddeling
van VGZ. De zorgadviseurs van VGZ bekijken samen met de patiënt naar de persoonlijke
situatie, geven persoonlijk advies en begeleiden waar nodig. Er zijn in de buurt van
het Zuyderland een beperkt aantal ziekenhuizen beschikbaar. Maar VGZ geeft aan dat
er in de regio ruim voldoende kwalitatieve, hoogwaardige zorg beschikbaar is, waar
patiënten naar doorverwezen kunnen worden. Volgens het oordeel van de NZa is er inderdaad
voldoende alternatief zorgaanbod. Bij eventuele knelpunten die in de komende periode
zouden ontstaan in de zorgplicht, zal de NZa bezien of nadere actie nodig is.
Vraag 3
Vindt u het ook onwenselijk dat voor patiënten die verzekerd zijn bij VGZ een extra
wachttijd wordt gehanteerd voor een aantal planbare operaties? Kunt u een toelichting
geven?
Antwoord 3
Ik vind het vervelend als mensen langer moeten wachten. Dit is het gevolg van afspraken
tussen het ziekenhuis en de zorgverzekeraar.
VGZ-verzekerden kunnen zich voor zorgbemiddeling melden bij de afdeling Zorgadvies
van VGZ. Een zorgadviseur informeert de verzekerde vervolgens over de wachttijd bij
andere zorgaanbieders in de regio en kan doorverwijzen naar andere hulpverleners in
de regio als de patiënt niet kan of wil wachten. De zorgadviseur houdt hierbij zoveel
mogelijk rekening met de persoonlijke omstandigheden en voorkeuren van de verzekerden.
Eventuele extra kosten, zoals reis- en parkeerkosten worden door VGZ vergoed.
Vraag 4
Vindt u het ook oneerlijk dat deze wachttijd alleen geldt voor patiënten die verzekerd
zijn bij VGZ? Kunt u een toelichting geven?
Antwoord 4
Nee, dat vind ik niet oneerlijk. Dat is inherent aan de mogelijkheid die er is om
te kiezen tussen een natura- en een restitutiepolis. Mensen kunnen kiezen voor een
restitutiepolis, voor een naturapolis waarbij budgetplafonds zijn afgesproken, maar
ook voor een naturapolis waar dergelijke afspraken tussen ziekenhuis en verzekeraar
niet worden gemaakt. Ik verwijs u voor een volledige toelichting op de rechten en
voorwaarden van de verschillende typen verzekeringen naar mijn brief dd 20 december
2018 aan uw Kamer (Kamerstuk 29 689, nr. 956).
Het is voor mij juist een groot goed dat mensen vrijheid in de keuze van een zorgverzekeraar
en type zorgverzekering hebben. Het is hierbij wel van groot belang dat het voor verzekerden
helder is wat de voorwaarden zijn die gelden. VGZ geeft aan dat verzekerden in december
2018 geïnformeerd zijn over de afspraak met Zuyderland (en andere ziekenhuizen) en
de mogelijke consequenties voor verzekerden. Deze informatie is direct na het sluiten
van het contract in december 2018 in de Zorgzoeker opgenomen.
Vraag 5
Wat kunt u voor de gedupeerde patiënten die verzekerd zijn bij VGZ betekenen?
Antwoord 5
Ik zou de term «gedupeerd» niet gebruiken. Waar het mij om gaat is dat mensen die
een dergelijke polis hebben afgesloten, waarbij onderliggend budgetplafonds zijn afgesproken,
op een heldere wijze worden gewezen op de mogelijkheden. Daar let ik, via de NZa,
ook op. Ook kijkt de NZa hoe dit nog verder kan worden verbeterd. De NZa is op dit
moment bezig om de «regeling informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars aan consumenten»
aan te passen om deze meer aan te laten sluiten bij de informatiebehoefte van verzekerden,
hierbij is ook een wijziging voorzien in de informatieverstrekking rondom volumeafspraken
en omzetplafonds.
Vraag 6
Bent u bereid om met het Zuyderland ziekenhuis in gesprek te gaan om op zoek te gaan
naar een andere oplossing waarbij patiënten niet gedupeerd worden? Zo ja, op welke
termijn verwacht u met het ziekenhuis in gesprek te gaan? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 6
Nee, de oplossingen die nu geboden worden, passen bij de afspraken die gemaakt zijn
tussen verzekeraar, ziekenhuis en verzekerde. Zuyderland en VGZ hebben laten weten
dat het zorgaanbod in de regio en de doorgeleiding van VGZ-verzekerden goed geborgd
is. VGZ en Zuyderland werken op deze manier samen
om ook in de toekomst de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden en de gemaakte
afspraken uit het bestuurlijk akkoord medisch-specialistische zorg 2019–2022 na te
komen en dit is ook de rol die ik van hen verwacht.
Vraag 7
Vorige week werd bekend dat ook in het Ikazia ziekenhuis in Rotterdam een patiëntenstop
voor VGZ-verzekerden is afgekondigd; maakt u zich zorgen om patiënten die bij VGZ
verzekerd zijn? Krijgen zij nog de zorg die zij kunnen verwachten?
Antwoord 7
Ik maak mij geen zorgen over patiënten die bij VGZ verzekerd zijn. VGZ heeft, net
zoals andere zorgverzekeraars, hun zorgplicht. Daar zie ik, met behulp van de NZa,
op toe.
Vraag 8
Gaat u hierover met VGZ in gesprek? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord 8
Nee, zie mijn antwoord op vraag 6.
Vraag 9
Welke andere maatregelen bent u van plan te nemen om ervoor te zorgen dat alle patiënten
van het Zuyderland ziekenhuis en het Ikazia ziekenhuis, dus ook patiënten die verzekerd
zijn bij VGZ, zeker kunnen zijn van goede en snelle zorg? Kunt u een toelichting geven?
Antwoord 9
Ik neem geen specifieke maatregelen voor die twee ziekenhuizen. Met de aanpak zoals
beschreven in de beantwoording op voorgaande vragen is goede en toegankelijke zorg
geborgd.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B.J. Bruins, minister voor Medische Zorg
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.