Schriftelijke vragen : Het bezoek van de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan Maastricht Aachen Airport
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bezoek van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan Maastricht Aachen Airport (ingezonden 21 augustus 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Minister van Nieuwenhuizen bezocht Maastricht Aachen Airport»?1
Vraag 2
Op welke wijze worden uw toekomstige beleidskeuzes in het luchtvaartdossier beïnvloed
door uw bezoek aan Maastricht Aachen Airport?
Vraag 3
Klopt het dat recent de gebouwen van Maastricht Aachen Airport op royale wijze gerenoveerd
zijn?
Vraag 4
Wat zijn de kosten geweest van deze renovaties?
Vraag 5
Kunt u deze kosten specificeren?
Vraag 6
Kunt u een jaarlijks overzicht verschaffen van alle publieke middelen die er door
de jaren heen door de overheid in Maastricht Aachen Airport zijn gepompt?
Vraag 7
Is het waar dat de vergadering van de Commissie Regionaal Overleg (CRO) Maastricht
Aachen Airport op 20 juni 2019 op het laatste moment niet is doorgegaan?
Vraag 8
Wat was de aanleiding voor het annuleren van deze vergadering?
Vraag 9
Wat stond er op de agenda van deze vergadering?
Vraag 10
Wanneer staat de volgende vergadering van de CRO gepland?
Vraag 11
Erkent u dat er juist nu alle reden is voor de CRO om bij elkaar te komen? Zo nee,
waarom niet?
Vraag 12
Is het waar dat vanwege overbelasting geen rapportages worden gemaakt van de klachten
die binnenkomen bij het Klachten Informatie Centrum Limburg (KICL)? Zo nee, hoe zit
het dan?
Vraag 13
Erkent u dat een klachtenlijn geen enkele zin heeft als er niets gedaan kan worden
met deze klachten?
Vraag 14
Wat is uw inzet om deze onwenselijke situatie zo snel mogelijk op te lossen?
Vraag 15
Is het waar dat zowel het vliegveld als de klachtenlijn eigendom zijn van de provincie
Limburg?
Vraag 16
In hoeverre is deze dubbele eigendomssituatie van invloed op het negeren van de binnengekomen
klachten?
Vraag 17
Waarom gaf u eerder geen inhoudelijk antwoord op onze vraag naar het waterbedscenario
dat tot extra overlast kan leiden bij regionale luchthavens, hetgeen tot grote maatschappelijke
zorgen heeft geleid bij omwonenden van deze luchthavens?2
Vraag 18
Erkent u dat deze maatschappelijke zorgen over het waterbedeffect daadwerkelijk bestaan
bij de omwonenden van deze luchthavens? Zo nee, waarom niet?
Vraag 19
Bent u bereid om door een onafhankelijk bureau serieus onderzoek te laten verrichten
naar het waterbedeffect van verplaatsingen in vliegbewegingen als gevolg van verschillende
beleidskeuzes in het Nederlandse luchtvaartbeleid? Zo nee, waarom niet?
Vraag 20
Waarom gaf u eerder geen inhoudelijk antwoord op onze vraag of u erkent dat met de
voorgestelde openingstijden van Maastricht Aachen Airport de nachtrust van omwonenden
ernstig wordt verstoord?3
Vraag 21
Erkent u dat met dergelijke openingstijden de nachtrust van omwonenden ernstig wordt
verstoord? Zo nee, waarom niet?
Vraag 22
Waarom gaf u eerder geen inhoudelijk antwoord op onze vraag of u erkent dat met dergelijke
openingstijden de leefomgeving van mens en dier verder wordt aangetast?4
Vraag 23
Erkent u dat met dergelijke openingstijden de leefomgeving van mens en dier verder
wordt aangetast? Zo nee, waarom niet?
Vraag 24
Erkent u dat uw wel heel erg korte antwoord «ik heb hiervan kennisgenomen» in reactie
op onze vraag over de bezwaren bij verruimde openingstijden van Maastricht Aachen
Airport, niet bepaald de geruststelling biedt aan omwonenden dat hen die extra nachtvluchten
bespaard zullen blijven? Zo nee, waarom niet?5
Vraag 25
Gaat u de brede waaier aan effecten van mogelijk verlengde openingstijden eerst nog
laten onderzoeken? Zo nee, waarom niet?
Vraag 26
Kunt u specifiek uiteenzetten hoe de reacties van belanghebbenden worden betrokken
bij de weging van belangen in de PlanMER en de Luchtvaartnota?
Vraag 27
Welk gewicht geeft u de belangen van klimaat, veiligheid en leefomgeving van mens
en dier in het volledige afwegingskader?
Vraag 28
Kunt u bevestigen dat de door u aangekondigde nieuwe Nederlandse werkwijze, waarin
het luchtvaartbeleid zich voortaan binnen een brede set aan grenswaarden op het gebied
van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier moet afspelen, zal gelden
voor heel Nederland?6 Zo nee, waarom niet?
Vraag 29
Wat zijn momenteel de concrete instrumenten waarmee de aan Maastricht Aachen Airport
gerelateerde geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen worden gemeten en
berekend?
Vraag 30
Welke organisatie of overheid beheert deze meetapparatuur en programma’s?
Vraag 31
Erkent u dat het gebruiken van een baanlengte van 2.750 meter zal leiden tot meer
overlast in Zuid-Limburg? Zo nee, waarom niet?
Vraag 32
Erkent u dat uw uitspraak dat het een beleidsoptie is om tot een baangebruik van 2.750
meter te komen in tegenspraak is met uw stelling dat reacties van belanghebbenden
op serieuze wijze zullen worden betrokken bij de weging van de uiteindelijke beleidskeuzes?7 Zo nee, waarom niet?
Vraag 33
Op welke wijze worden in de PlanMER de effecten van een mogelijk verlengd baangebruik
in kaart gebracht?
Vraag 34
Brengt u ook de cumulatieve (gezondheids-)effecten van (inter-)nationale luchtvaart
in kaart? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe zal dit worden uitgevoerd?
Vraag 35
Is het waar dat Provincie Limburg de heer Vrehen (ex-gedeputeerde van Provincie Limburg)
heeft aangesteld om onderzoek te verrichten naar de situatie rond Maastricht Aachen
Airport? Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 36
Kunt u een tijdpad verschaffen van alle lopende onderzoeken die gerelateerd zijn aan
Maastricht Aachen Airport?
Vraag 37
Is het waar dat de gemeente Beek een vergunning heeft gegeven om plotsklaps een stuk
weiland te asfalteren voor een parkeerplaats voor circa 400 extra auto’s? Zo nee,
hoe zit het dan?
Vraag 38
Hoe beoordeelt u de gevolgde procedures bij het afgeven van deze vergunning door de
gemeente Beek?
Vraag 39
Is het waar dat reizigers van Corendon op Maastricht Aachen Airport gratis mogen parkeren?
Zo nee, hoe zit het dan?
Vraag 40
Hoe plaatst u deze parkeertarieven of de afwezigheid ervan, binnen de doelstelling
om de luchtvaart binnen de grenzen van het klimaat te brengen, inclusief de activiteiten
op de grond?
Vraag 41
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.