Schriftelijke vragen : Het bezoek van de minister van Infrastructuur en Waterstaat aan Maastricht Aachen Airport
Vragen van het lid Van Raan (PvdD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bezoek van de Minister van Infrastructuur en Waterstaat aan Maastricht Aachen Airport (ingezonden 21 augustus 2019).
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Minister van Nieuwenhuizen bezocht Maastricht Aachen Airport»?1
Vraag 2
            
Op welke wijze worden uw toekomstige beleidskeuzes in het luchtvaartdossier beïnvloed
               door uw bezoek aan Maastricht Aachen Airport?
            
Vraag 3
            
Klopt het dat recent de gebouwen van Maastricht Aachen Airport op royale wijze gerenoveerd
               zijn?
            
Vraag 4
            
Wat zijn de kosten geweest van deze renovaties?
Vraag 5
            
Kunt u deze kosten specificeren?
Vraag 6
            
Kunt u een jaarlijks overzicht verschaffen van alle publieke middelen die er door
               de jaren heen door de overheid in Maastricht Aachen Airport zijn gepompt?
            
Vraag 7
            
Is het waar dat de vergadering van de Commissie Regionaal Overleg (CRO) Maastricht
               Aachen Airport op 20 juni 2019 op het laatste moment niet is doorgegaan?
            
Vraag 8
            
Wat was de aanleiding voor het annuleren van deze vergadering?
Vraag 9
            
Wat stond er op de agenda van deze vergadering?
Vraag 10
            
Wanneer staat de volgende vergadering van de CRO gepland?
Vraag 11
            
Erkent u dat er juist nu alle reden is voor de CRO om bij elkaar te komen? Zo nee,
               waarom niet?
            
Vraag 12
            
Is het waar dat vanwege overbelasting geen rapportages worden gemaakt van de klachten
               die binnenkomen bij het Klachten Informatie Centrum Limburg (KICL)? Zo nee, hoe zit
               het dan?
            
Vraag 13
            
Erkent u dat een klachtenlijn geen enkele zin heeft als er niets gedaan kan worden
               met deze klachten?
            
Vraag 14
            
Wat is uw inzet om deze onwenselijke situatie zo snel mogelijk op te lossen?
Vraag 15
            
Is het waar dat zowel het vliegveld als de klachtenlijn eigendom zijn van de provincie
               Limburg?
            
Vraag 16
            
In hoeverre is deze dubbele eigendomssituatie van invloed op het negeren van de binnengekomen
               klachten?
            
Vraag 17
            
Waarom gaf u eerder geen inhoudelijk antwoord op onze vraag naar het waterbedscenario
               dat tot extra overlast kan leiden bij regionale luchthavens, hetgeen tot grote maatschappelijke
               zorgen heeft geleid bij omwonenden van deze luchthavens?2
Vraag 18
            
Erkent u dat deze maatschappelijke zorgen over het waterbedeffect daadwerkelijk bestaan
               bij de omwonenden van deze luchthavens? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 19
            
Bent u bereid om door een onafhankelijk bureau serieus onderzoek te laten verrichten
               naar het waterbedeffect van verplaatsingen in vliegbewegingen als gevolg van verschillende
               beleidskeuzes in het Nederlandse luchtvaartbeleid? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 20
            
Waarom gaf u eerder geen inhoudelijk antwoord op onze vraag of u erkent dat met de
               voorgestelde openingstijden van Maastricht Aachen Airport de nachtrust van omwonenden
               ernstig wordt verstoord?3
Vraag 21
            
Erkent u dat met dergelijke openingstijden de nachtrust van omwonenden ernstig wordt
               verstoord? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 22
            
Waarom gaf u eerder geen inhoudelijk antwoord op onze vraag of u erkent dat met dergelijke
               openingstijden de leefomgeving van mens en dier verder wordt aangetast?4
Vraag 23
            
Erkent u dat met dergelijke openingstijden de leefomgeving van mens en dier verder
               wordt aangetast? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 24
            
Erkent u dat uw wel heel erg korte antwoord «ik heb hiervan kennisgenomen» in reactie
               op onze vraag over de bezwaren bij verruimde openingstijden van Maastricht Aachen
               Airport, niet bepaald de geruststelling biedt aan omwonenden dat hen die extra nachtvluchten
               bespaard zullen blijven? Zo nee, waarom niet?5
Vraag 25
            
Gaat u de brede waaier aan effecten van mogelijk verlengde openingstijden eerst nog
               laten onderzoeken? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 26
            
Kunt u specifiek uiteenzetten hoe de reacties van belanghebbenden worden betrokken
               bij de weging van belangen in de PlanMER en de Luchtvaartnota?
            
Vraag 27
            
Welk gewicht geeft u de belangen van klimaat, veiligheid en leefomgeving van mens
               en dier in het volledige afwegingskader?
            
Vraag 28
            
Kunt u bevestigen dat de door u aangekondigde nieuwe Nederlandse werkwijze, waarin
               het luchtvaartbeleid zich voortaan binnen een brede set aan grenswaarden op het gebied
               van klimaat, leefomgeving en veiligheid van mens en dier moet afspelen, zal gelden
               voor heel Nederland?6 Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 29
            
Wat zijn momenteel de concrete instrumenten waarmee de aan Maastricht Aachen Airport
               gerelateerde geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen worden gemeten en
               berekend?
            
Vraag 30
            
Welke organisatie of overheid beheert deze meetapparatuur en programma’s?
Vraag 31
            
Erkent u dat het gebruiken van een baanlengte van 2.750 meter zal leiden tot meer
               overlast in Zuid-Limburg? Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 32
            
Erkent u dat uw uitspraak dat het een beleidsoptie is om tot een baangebruik van 2.750
               meter te komen in tegenspraak is met uw stelling dat reacties van belanghebbenden
               op serieuze wijze zullen worden betrokken bij de weging van de uiteindelijke beleidskeuzes?7 Zo nee, waarom niet?
            
Vraag 33
            
Op welke wijze worden in de PlanMER de effecten van een mogelijk verlengd baangebruik
               in kaart gebracht?
            
Vraag 34
            
Brengt u ook de cumulatieve (gezondheids-)effecten van (inter-)nationale luchtvaart
               in kaart? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe zal dit worden uitgevoerd?
            
Vraag 35
            
Is het waar dat Provincie Limburg de heer Vrehen (ex-gedeputeerde van Provincie Limburg)
               heeft aangesteld om onderzoek te verrichten naar de situatie rond Maastricht Aachen
               Airport? Zo nee, hoe zit het dan?
            
Vraag 36
            
Kunt u een tijdpad verschaffen van alle lopende onderzoeken die gerelateerd zijn aan
               Maastricht Aachen Airport?
            
Vraag 37
            
Is het waar dat de gemeente Beek een vergunning heeft gegeven om plotsklaps een stuk
               weiland te asfalteren voor een parkeerplaats voor circa 400 extra auto’s? Zo nee,
               hoe zit het dan?
            
Vraag 38
            
Hoe beoordeelt u de gevolgde procedures bij het afgeven van deze vergunning door de
               gemeente Beek?
            
Vraag 39
            
Is het waar dat reizigers van Corendon op Maastricht Aachen Airport gratis mogen parkeren?
               Zo nee, hoe zit het dan?
            
Vraag 40
            
Hoe plaatst u deze parkeertarieven of de afwezigheid ervan, binnen de doelstelling
               om de luchtvaart binnen de grenzen van het klimaat te brengen, inclusief de activiteiten
               op de grond?
            
Vraag 41
            
Kunt u deze vragen één voor één beantwoorden?
Indieners
- 
              
                  Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat - 
              
                  Indiener
L. van Raan, Tweede Kamerlid 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.