Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Remco Dijkstra en Lodders over het bericht ‘De Ketelbrug stond vast, moet oplossing voor komen’
Vragen van de leden RemcoDijkstra en Lodders (beiden VVD) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «De Ketelbrug stond vast, moet oplossing voor komen» (ingezonden 30 juli 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
26 augustus 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «De Ketelbrug stond vast, moet oplossing voor komen»
van 28 juli 2019 op Omroep Flevoland?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat is de oorzaak van deze storing? Klopt het dat de Ketelbrug in 2013 gerenoveerd
is? Kunt u een overzicht geven hoeveel storingen er sinds die tijd hebben plaatsgevonden,
wat de oorzaken waren en hoe lang de brug bij verschillende storingen buiten bedrijf
is geweest?
Antwoord 2
De storing werd veroorzaakt door de frequentieregelaar (onderdeel van het systeem
voor data-overdracht).
De Ketelbrug is in 2013 gerenoveerd. Sinds 2013 zijn er 16 storingen geweest die hebben
geleid tot hinder voor het scheepvaartverkeer. In totaal was de brug 67 uur en 42
minuten niet beschikbaar voor de hoge scheepvaart.
In dezelfde periode zijn er 7 storingen geweest die hebben geleid tot hinder voor
het wegverkeer. In totaal was de brug voor wegverkeer gedurende 33 uur en 28 minuten
niet beschikbaar.
Ook zijn er sinds 2013 9 storingen geweest die ervoor zorgden dat de brug niet bediend
kon worden. Dit heeft echter niet tot hinder voor gebruikers geleid, omdat dit bijvoorbeeld
buiten de bedientijden heeft plaats gevonden. Dit bedroeg in totaal 55 uur en 12 minuten.
Scheepvaartverkeer
Datum
Oorzaak
Tijd niet beschikbaar
30-9-2013
Storing bedienplek
0:10:00
18-11-2014
Camerabeeld
12:08:00
7-1-2015
Veiligheidsschakelaar
0:01:56
4-3-2015
Camerabeeld
2:03:00
21-10-2015
Camerabeeld
2:32:27
16-2-2016
Landverkeerseinen
5:27:00
14-4-2016
Camerabeeld
1:58:55
14-4-2016
Camerabeeld
1:13:00
9-5-2017
Camerabeeld
1:08:02
11-6-2017
Camerabeeld
1:39:00
30-6-2019
Frequentieregelaar
2:15:00
1-7-2019
Frequentieregelaar
1:50:00
12-7-2019
Frequentieregelaar
1:30:00
25-7-2019
Frequentieregelaar
1:30:00
27-7-2017
Frequentieregelaar
1:15:00
28-7-2019
Frequentieregelaar
31:00:00
Wegverkeer
Datum
Oorzaak
Tijd niet beschikbaar
11-9-2013
Werkzaamheden aan brug
28:26:00
6-12-2014
Besturingssysteem
0:07:33
6-12-2014
Besturingssysteem
1:00:01
9-4-2016
Spanningsdip
0:20:00
19-8-2016
Verstellen schakelaar
0:12:00
11-10-2018
Bedienfout
0:37:00
28-7-2019
Frequentieregelaar
2:45:00
Niet bedienbaar (zonder effect op gebruik)
Datum
Oorzaak
Tijd niet bedienbaar
20-11-2014
Camerabeeld
4:54:21
8-12-2014
Netwerkverbinding
1:10:29
16-6-2015
Onbekend
2:35:00
26-2-2016
Camerabeeld
2:00:00
26-3-2016
Onbekend
4:00:00
9-4-2016
Onbekend
7:02:00
31-8-2016
Afstelling schakelaars
30:50:00
13-1-2017
Noodstroom aggregaat
1:32:00
25-5-2017
Frequentieregelaar
1:07:59
In dit overzicht zijn niet de stremmingen meegenomen als gevolg van het aanrijden
van de slagbomen. Dit wordt niet als een storing gezien.
Vraag 3
Wat zijn de maximale aanrijtijden die door Rijkswaterstaat gehanteerd worden bij dit
soort storingen en calamiteiten? Is aan deze aanrijtijden voldaan? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord 3
Het contract met de onderhoudsaannemer stelt geen eisen t.a.v. maximale aanrijtijden,
maar aan beschikbaarheid van de brug voor het weg- en scheepvaartverkeer. De aannemer
verliest zijn beschikbaarheidsvergoeding en krijgt een boete als er niet wordt voldaan
aan de beschikbaarheidseisen.
De aannemer wordt dus aangestuurd om minimalisatie van niet-beschikbaarheid. Aanrijtijden
voor storingen zijn onderdeel van de niet-beschikbaarheid.
Vraag 4
Hoe wordt de doorgang van noodhulpdiensten gewaarborgd wanneer de brug niet gebruikt
kan worden?
Antwoord 4
Indien er een stremming is van het wegverkeer door storing of schade aan de brug,
dan licht Rijkswaterstaat direct de gemeenschappelijke meldkamer in.
De gemeenschappelijke meldkamer stuurt dan de inzet van hulpdiensten aan vanaf de
overzijde van de brug indien dit voordeel oplevert.
Vraag 5
Wanneer worden er bij een calamiteit verkeersregelaars ingezet om het verkeer dat
tussen de afslag Lelystad Noord en de Ketelbrug staat op een veilige manier om te
leiden? Is deze werkwijze tijdens de recente calamiteit gevolgd? Zo niet, waarom niet?
Antwoord 5
Rijkswaterstaat maakt bij incidenten op de snelweg geen gebruik van externe verkeersregelaars.
Het verkeer wordt geregeld door weginspecteurs van Rijkswaterstaat. Deze werkwijze
is bij het recente incident op de Ketelbrug gevolgd. Het verkeer dat vaststond is
door de politie en door Rijkswaterstaat opgevangen en omgeleid via de N50.
Vraag 6
Klopt het dat de Ketelbrug voorlopig gestremd blijft voor het scheepvaartverkeer?
Wat zijn de gevolgen voor de scheepvaartsector (vooral recreatieve vaarten)?
Antwoord 6
Nee, vanaf 1 augustus wordt de brug weer bediend conform regulier bedieningsregime.
Op het moment dat de Ketelbrug niet voor de scheepvaart kan worden bediend, is er
een stremming voor schepen hoger dan 12,5 m NAP. Deze schepen kunnen indien gewenst
omvaren via de Randmeren en het Markermeer. Alle lagere scheepvaart kan onder de brug
doorvaren.
Vraag 7
Welke maatregelen zijn denkbaar om overlast op korte termijn zoveel mogelijk te voorkomen?
Antwoord 7
Rijkswaterstaat heeft voor op de korte termijn een aantal maatregelen genomen. Er
vindt extra monitoring plaats van de Ketelbrug gedurende de eerste week na de oplossing
van de storing. Indien de monitoring er aanleiding toe geeft, zal er een extra monteur
op de brug worden ingezet zodat de monteur gelijk de brug in dichte stand kan zetten.
Vraag 8
Is er bij de Ketelbrug sprake van achterstallig onderhoud? Zo ja, wat moet er aan
achterstallig onderhoud gedaan worden? Welke prioriteit wordt hieraan gegeven?
Antwoord 8
Zoals vermeld bij antwoord 2, is de Ketelbrug in 2013 gerenoveerd. De brug wordt onderhouden
volgens de reguliere onderhoudscyclus. Er is geen sprake van achterstallig onderhoud.
Vraag 9
Kunt u deze vragen zo snel mogelijk en één voor één beantwoorden?
Antwoord 9
Ja.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.