Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van de leden Van Raan, Laçin en Kröger over de impact van de vernietiging van de PAS door de Raad van State op de besluitvorming omtrent Lelystad Airport
Vragen van de leden Van Raan (PvdD), Laçin (SP) en Kröger (GroenLinks) aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat over de impact van de vernietiging van de PAS door de Raad van State op de besluitvorming omtrent Lelystad Airport (ingezonden 5 juni 2019).
Antwoord van Minister Van Nieuwenhuizen Wijbenga (Infrastructuur en Waterstaat) (ontvangen
8 augustus 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 3208.
Vraag 1
Kent u het bericht «Tegenstanders Lelystad Airport blij met stikstofuitspraak: «Hoop
voor bewoners Veluwe»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat zijn de gevolgen van de Programma Aanpak Stikstof-uitspraak (PAS) van de Raad
van State voor de status van Lelystad Airport als «prioritair project»?
Antwoord 2
De uitspraak van de Raad van State heeft betrekking op het Programma Aanpak Stikstof.
Uit de uitspraak volgt onder meer dat het programma niet als basis voor toestemmingsverlening
en de vrijstelling van de vergunningplicht kan dienen. De reservering van ontwikkelingsruimte
voor prioritaire projecten zoals Lelystad Airport is daarmee komen te vervallen.
Er wordt door de Minister van LNV in brede zin onderzocht op welke wijze er recht
gedaan kan worden aan de bescherming van Natura 2000-gebieden en tegelijkertijd ruimte
geboden kan worden aan economische ontwikkelingen. Ook wordt bezien wat de uitspraak
betekent voor Luchthaven Lelystad. Zodra hierover meer bekend is, zal ik uw Kamer
informeren.
Vraag 3
Kunt u een volledige tijdlijn verschaffen van alle aan stikstof en PAS-gerelateerde
procedures en besluitvorming in het dossier Lelystad Airport tot nu toe en in de toekomst?
Antwoord 3
De stikstofdepositie als gevolg van de uitbreiding van Luchthaven Lelystad is in het
kader van het MER 2014 in beeld gebracht. Voor Lelystad Airport is sinds de inwerkingtreding
van het PAS op 1 juli 2015 ontwikkelingsruimte gereserveerd.
Deze ruimte is gereserveerd in segment 1 (ontwikkelingsruimte voor prioritaire projecten).
In 2016 is door de luchthaven Lelystad een melding ingediend, omdat de depositiebijdrage
als gevolg van het project lager was dan de grenswaarde van 1 mol/ha/j. Nadien kon
het project Lelystad Airport van de prioritaire projectenlijst worden afgevoerd. In
het kader van de actualisatie van het MER in 2018 zijn ook de stikstofdepositieberekeningen
geactualiseerd met de laatste versie van het rekenmodel AERIUS-Calculator. Aangezien
dit leidde tot wijzigingen in de berekende stikstofdepositie, is Lelystad Airport
opnieuw als prioritair project opgenomen (Regeling van Minister LNV 19 april 2019,
nr. WJZ/19102683 tot wijziging regels toedeling en reservering ontwikkelingsruimte,
Staatscourant 2019, 23195), zodat een aangepaste melding kon worden ingediend. Begin mei 2019 heeft Lelystad
Airport een aangepaste melding ingediend bij LNV. Op dit moment wordt bezien wat de
uitspraak betekent voor de uitbreiding van Luchthaven Lelystad.
Vraag 4
Kunt u in dit feitenrelaas duidelijk maken welke veranderingen er exact zijn opgetreden
na het wegvallen van de PAS?
Antwoord 4
Zie antwoord op vraag 2.
Vraag 5
Kunt u een volledig overzicht verschaffen van alle relevante wetgeving en procedures
waar, nu de PAS is weggevallen, de toekomstige besluitvorming rond Lelystad Airport
op gebaseerd zal zijn?
Antwoord 5
Er moet worden voldaan aan de Wet Natuurbescherming. De Raad van State heeft geoordeeld
dat de Passende Beoordeling, conform het PAS, niet in overeenstemming is met de Habitatrichtlijn.
Wat de consequenties van de uitspraak van de RvS precies zijn, wordt op dit moment
nog onderzocht.
Vraag 6
Klopt het dat er, alvorens een besluit genomen kan worden over de toekomst van Lelystad
Airport, een nieuwe vergunning moet worden aangevraagd op basis van de Wet natuurbescherming?
Zo nee, hoe zit het dan?
Antwoord 6
De Raad van State heeft geoordeeld dat de Passende Beoordeling, conform het PAS, niet
in overeenstemming is met de Habitatrichtlijn. Dit betekent dat de uitbreiding van
Lelystad Airport niet onder de vrijstelling van de vergunningplicht valt. Zoals aangegeven
wordt op dit moment nog onderzocht wat de consequenties zijn van deze uitspraak.
Vraag 7
Erkent u dat er, alvorens een besluit genomen kan worden over de toekomst van Lelystad
Airport, eerst nieuw onderzoek gedaan moet worden naar de stikstofdepositie in de
Natura 2000-gebieden in de omgeving van Lelystad Airport en onder de laagvliegroutes?
Zo nee, waarom niet?
Antwoord 7
Zoals is aangegeven is het antwoord op vraag 2, wordt op dit moment nog onderzocht
wat de consequenties zijn van deze uitspraak. Zodra bekend is wat dit betekent voor
Luchthaven Lelystad zal ik u nader informeren.
Vraag 8
Deelt u de mening dat het in niemands voordeel is als er weer grote twijfels zullen
ontstaan bij de kwaliteit van een luchtvaartrapport? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 8
De onderzoeken moeten zorgvuldig worden uitgevoerd. De consequenties van de uitspraak
van de Raad van State op het verdere proces worden nog in beeld gebracht. Deze zorgvuldigheid
is nodig, juist om tot een goede oplossing te komen die recht doet aan de bescherming
van Natura-2000 gebieden en tegelijkertijd ruimte kan bieden aan economische ontwikkelingen.
Daarom heb ik uw Kamer per brief, getiteld Nota van Antwoord ingediende zienswijze
ontwerpwijzigingsbesluit van 2 juli 2019, geïnformeerd dat de opening van Lelystad
Airport voor handelsverkeer in april 2020 niet langer haalbaar is.
Vraag 9
Deelt u de mening dat het daarom belangrijk is om alle tijd te nemen die nodig is
om hier een goed en gedegen onderzoek naar te verrichten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 9
Zie mijn antwoord op vraag 8.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.