Lijst van vragen : Lijst van vragen over visie toekomst publiek omroepbestel: waarde voor het publiek
2019D30292 LIJST VAN VRAGEN
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd
                  aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over de brief van de
                  Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media houdende de Visie toekomst publiek omroepbestel: waarde voor het publiek.
               
De voorzitter van de commissie, Tellegen
De griffier van de commissie, La Rocca
Nr
Vraag
1
Heeft u onderzoek laten doen naar de gevolgen van reclamebeperkende maatregelen bij
                              de publieke omroep in Frankrijk en in andere Europese landen?
                           
2
Kunt u aangeven waarom er in Frankrijk voor is gekozen om reclame vanaf 20.00 uur
                              in te perken en waarom u daar niet voor heeft gekozen?
                           
3
Deelt u de opvatting van RTL en Talpa, die zeggen te profiteren van het wegvallen
                              van Ster-inkomsten, en kunt u toelichten waar deze verwachting op is gebaseerd?
                           
4
Wordt het wettelijke maximum voor commerciële tv-zenders verhoogd, met als gevolg
                              dat de kijkers op die zenders nog meer reclame te zien krijgen, of blijft het huidige
                              wettelijke maximum in stand?
                           
5
Verwacht u een prijsstijging voor adverteerders als gevolg van de reclamebeperkende
                              maatregelen? Zo ja, wat is dan volgens u de gemiddelde prijsstijging voor een adverteerder?
                           
6
Is het u bekend dat door afschaffing van reclame voor 20.00 uur het voor veel bedrijven,
                              voornamelijk mkb1-adverteerders, onmogelijk wordt om te adverteren op tv, aangezien de tarieven na
                              20.00 uur voor kleinere adverteerders te hoog zijn?
                           
7
Is het u bekend dat door het verbod van reclame voor 20.00 uur charitatieve, culturele
                              en maatschappelijk gerichte organisaties geen zendtijd meer kunnen verwerven?
                           
8
Op welke wijze verschilt reclame op de NPO2 onder de huidige wetgeving van commerciële tv-zenders?
9
Kiest u ervoor de publieke omroep meer afhankelijk van de politiek te maken? Zo ja,
                              waarom?
                           
10
Hoe kan de NPO voorkomen dat het transformeren van jeugd- en jongerenzender NPO 3
                              tot een regionet leidt tot een verdere vergrijzing van de omroep?
                           
11
Kunt u een stand van zaken geven met betrekking tot uw met de sector af te stemmen
                              voorstel voor lagere maxima voor het mediadomein? Aan welk lager maximum denkt u daarbij?
                           
12
Welke experts zijn geraadpleegd bij het berekenen van de inkomstenderving als gevolg
                              van het afschaffen van tv-reclame tot 20.00 uur en online? Is Ster ook bij deze berekening
                              betrokken?
                           
13
Heeft u rekening gehouden met neveneffecten van de maatregelen die een negatieve invloed
                              zullen hebben op de reclame-inkomsten, zoals vermolming van het overgebleven reclameaanbod
                              als gevolg van het wegvallen van de jongerenzender NPO 3? Zo ja, met welke neveneffecten
                              heeft u rekening gehouden en welk effect van inkomstenderving heeft u daarbij vastgesteld?
                              Zo nee, is het waar dat deze effecten kunnen leiden tot een aanzienlijk grotere inkomstenderving
                              dan u heeft berekend?
                           
14
Wat was de omzet van Ster over 2018?
15
In hoeverre had de lange, warme zomer van 2018 effect op de omzet van Ster over 2018?
16
In hoeverre had het ontbreken van Oranje op het wereldkampioenschap voetbal effect
                              op de omzet van Ster over 2018?
                           
17
In hoeverre had de invoering van de AVG3 in juni 2018 effect op de omzet van Ster over 2018?
18
In hoeverre hadden de slechte luistercijfers van 3FM effect op de omzet van Ster over
                              2018?
                           
19
In hoeverre had het nieuwe prijsbeleid van Ster in 2018 effect op de omzet van Ster
                              over 2018?
                           
20
Wat is de omzetontwikkeling van Ster over het eerste halfjaar van 2019 en hoe verhoudt
                              deze zich tot die van 2018?
                           
21
Wat is de verwachte afdracht van Ster over 2019 en hoe verhoudt deze zich tot de mediabegroting
                              van 2019 en die over 2018?
                           
22
Als de ontwikkeling zich de rest van dit jaar voorzet, waar komt de afdracht van Ster
                              over 2019 dan op uit?
                           
23
Hoe is de omzet van Ster verdeeld over de verschillende tv-zenders?
24
Is het u bekend dat Ster een no-consent-advertisingplatform heeft ontwikkeld, waarmee
                              Ster een vorm van onlineadverteren aanbiedt, waarbij de consument geen onderwerp wordt
                              van profielopbouw of retargeting?
                           
25
Is het u bekend dat op dit moment 90% van de onlineadvertentie-inkoop bij Ster plaatsvindt
                              op basis van no-consent advertising, waarbij er geen sprake is van gepersonaliseerde
                              reclame?
                           
26
Kunt u uitleggen wat het versterkte adviesrecht op het concessiebeleidsplan en de
                              prestatieovereenkomst voor het CvO4 inhoudt, en waarin zulks verschilt van de huidige situatie?
                           
27
Komt, doordat het jaarplan voortaan aan het CvO zal moeten worden voorgelegd, de raad
                              van toezicht door deze verzwaring van diens rol en taken niet feitelijk steeds meer
                              op de stoel van de raad van bestuur te zitten? Wat betekent dit voor de tijdinvestering
                              en de honorering van de leden van de raad van toezicht, en is dit wel doelmatig?
                           
28
Waarom is de integratie van de activiteiten van Ster een oplossing voor het geconstateerde
                              probleem van een gebrek aan sturing en beheersing van al die andere interne inkomstenbronnen?
                              Welke andere maatregelen acht u daarvoor noodzakelijk?
                           
29
Is het bekend dat op NPO-websites advertenties voor onlinevideo's gericht op kinderen
                              ouder dan zes jaar enkel op basis van functionele cookies worden uitgeleverd en er
                              dus geen targetingcookies gebruikt worden en gepersonaliseerde reclame is uitgesloten?
                              In hoeverre heeft u dit terughoudende beleid met betrekking tot kinderen meegewogen
                              bij uw beslissing alle vormen van reclame op online-NPO-kanalen te verbieden?
                           
30
Hoe denkt u, nu u voorstelt om het toezicht op de naleving van de besluiten van de
                              NPO en op bindende regelingen eenduidig te beleggen bij het Commissariaat voor de
                              Media, te voorkomen dat er nog meer kosten moeten worden gemaakt, omdat er nog een
                              derde partij tijd, geld en energie moet steken in juridische geschillen?
                           
31
Hebt u kennisgenomen van de aanbevelingen van het visitatierapport? Zo ja, waarom
                              wijdt u in uw brief geen enkele overweging aan het rapport? Zo nee, waarom niet? Kunt
                              u namens de regering per aanbeveling van de commissie een standpunt innemen?
                           
32
Betekent het reclamevrij maken van online ook dat er bij ondemand-tv niet meer kan
                              worden geadverteerd? Zo ja, welke inkomstenderving heeft dit dan tot gevolg?
                           
33
Kunt u aangeven of is onderzocht wat de consequenties zijn van de omvorming van het
                              derde net naar NPO Regio voor het bereik onder jongeren? Bent u bekend met de situatie
                              in het Verenigd Koninkrijk, waar het bereik onder jongeren met 18% daalde toen de
                              BBC5 in het Verenigd Koninkrijk zijn derde kanaal met jongeren als kerndoelgroep schrapte?
                           
34
Op welke wijze verschilt de hoeveelheid reclame op onlinekanalen van NPO van de commerciële
                              onlinekanalen?
                           
35
Welk percentage van de totale zendtijd van NPO Zapp/Zappelin bestaat uit reclame?
36
Zendt Ster reclame gericht op volwassenen uit rondom NPO Zapp/Zappelin-content?
37
Wat zijn de gevolgen nu Ster-inkomsten rechtstreeks aan de NPO worden overgemaakt?
                              Heeft dit ook directe gevolgen voor de hoogte van het bedrag dat beschikbaar is voor
                              programmering, programma’s of andere budgetten?
                           
38
Wat waren de redenen voor Ster om het prijsbeleid in 2018 te veranderen en hoe pakt
                              dit nieuwe prijsbeleid tot op heden uit?
                           
39
In hoeverre heeft het nieuwe prijsbeleid de aanwas van nieuwe adverteerders vergroot?
40
Zijn er voorafgaand aan het introduceren van het prijsbeleid verschillende scenario’s
                              (worstcase- tot en met bestcasescenario's) uitgewerkt?
                           
41
Wat was het worstcasescenario waarbij het Ster-bestuur nog steeds voor het beleid
                              zou hebben gekozen? Hoe verhoudt de werkelijkheid zich ten opzichte van het slechtste
                              scenario?
                           
42
Heeft u kennisgenomen van het AD-artikel6 «Frankrijk heeft al publieke omroep zonder reclame: vooral Google en Facebook profiteren»,
                              waarin staat dat in Frankrijk de advertentiegelden ten goede zijn gekomen aan Silicon
                              Valley als gevolg van de Franse «na 20.00 uur reclamevrij»-maatregel? Denkt u dat
                              ook in Nederland de advertentiegelden voornamelijk naar Amerikaanse technologiebedrijven
                              als Facebook en Google zullen wegvloeien? Deelt u de opvatting dat ook in Nederland
                              bijna hoofdzakelijk dergelijke internationale techgiganten zullen profiteren van de
                              reclamebeperkende maatregelen? In hoeverre is dit volgens u in strijd met uw streven
                              naar een sterke Nederlandse mediasector?
                           
43
Wat is de status van het marktbrede onderzoek naar kickbacks, kortingen et cetera
                              in de mediabranche, dat u heeft beloofd te doen in het voorjaar van 2019?
                           
44
Wordt het onderzoek naar kickbacks, kortingen et cetera in de mediabranche in Nederland
                              branchebreed, dus onder verschillende mediatypen, uitgevoerd?
                           
45
Wordt in het onderzoek naar kickbacks ook onderzocht hoe kickbacks in andere Europese
                              landen zijn gereguleerd?
                           
46
Kunt u een overzicht geven van het kijktijdaandeel van de regionale omroepen over
                              2018? Hoe staan deze cijfers in verhouding tot het kijktijdaandeel van NPO 3 over
                              2018?
                           
47
Is het, gegeven het feit dat een gemiddeld wetgevingstraject 2,5 tot 3 jaar in beslag
                              neemt, een reële verwachting dat dit kabinet de wijziging van de Mediawet zal kunnen
                              afronden?
                           
48
Wat bedoelt u met «op termijn» als u stelt dat u het noodzakelijk vindt om de afhankelijkheid
                              van reclame af te bouwen en op termijn toe te werken naar een reclamevrije publieke
                              omroep?
                           
49
Wat is, gezien het gegeven dat de waardering voor de publieke omroep positief is en
                              de visitatiecommissie positief is, de aanleiding om nu een stelselwijziging bij de
                              NPO door te voeren, terwijl al in 2016 een grootschalige wijziging is toegepast?
                           
50
Kunt u aangeven of onderzocht is wat de consequenties zijn van de omvorming van NPO
                              3 naar NPO Regio voor het bereik onder jongeren?
                           
51
Deelt u het belang van het bereiken van jongeren? Is het uw bedoeling dat er meer
                              regionale programmering komt én dat jongeren volwaardig bereikt worden?
                           
52
Kunt u schetsen wat het exacte programmabudget voor de publieke omroep is in 2022,
                              rekening houdend met alle genoemde maatregelen uit de visiebrief?
                           
53
Hoe verhoudt de keuze om Ster dichter bij de NPO te plaatsen door, ten eerste, de
                              Ster-inkomsten direct af te dragen aan de LPO7 en, ten tweede, de activiteiten van Ster en andere inkomstengenererende activiteiten
                              van de landelijke publieke omroep te integreren, zich tot de beweging uit de recent
                              aangenomen Variawet om juist meer afstand te creëren tussen Ster en de LPO?
                           
54
Bent u op de hoogte van de publieksonderzoeken over Ster?
55
Hoe kan volgens u het beschermen van kwetsbare kunstvormen, wat de NTR altijd tot
                              zijn taak heeft gerekend, geborgd blijven?
                           
56
Deelt u de mening dat het voor de maatschappelijke worteling juist goed is dat iedereen
                              zich een lidmaatschap van een omroepvereniging kan veroorloven, dus ook mensen met
                              een zeer laag inkomen?
                           
57
Wat zijn de consequenties van minder Ster-reclame voor de onafhankelijke positie van
                              de publieke omroep?
                           
58
Wat zijn de te verwachten gevolgen voor de programmering in de avonduren (na 20.00
                              uur), wanneer enkel reclames na acht uur ’s avonds worden uitgezonden?
                           
59
Kunt u nader toelichten wat de voordelen zijn om de Ster zijn inkomsten voortaan direct
                              af te laten dragen aan de publieke omroep, en hoe dit zich verhoudt tot het risico
                              op meer volatiliteit?
                           
60
Is het de bedoeling dat Ster een integraal onderdeel wordt van de publieke omroep?
61
Klopt het dat Ster in 2019 tot en met juni al 11% meer omzet heeft gegenereerd dan
                              in dezelfde periode in 2018? Welke afdracht van Ster verwacht u over 2019, en in hoeverre
                              houdt u er bij deze inschatting rekening mee dat de omzet van Ster tot en met juni
                              2019 11% hoger is dan in 2018 rond dezelfde tijd?
                           
62
Kunt u nader toelichten hoe de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Publieke Omroep
                              ten aanzien van programmering zich verhoudt tot het omvormen van het derde net in
                              een vooral op regionaal aanbod gebaseerde programmering?
                           
63
Wat verstaat u onder de «passende plek» die dient te worden gevonden voor de experimenteerruimte
                              die verloren gaat als gevolg van de omvorming van het derde net naar NPO Regio?
                           
64
Welke gevolgen verwacht u voor het behouden en aantrekken van jongere kijkers wanneer
                              de voor hen bedoelde programma’s op NPO 3 onderdeel worden van zenders en kanalen
                              met een bredere benadering en niet expliciet voor kinderen en jongere kijkers? Beschikt
                              u over onderzoek waarin dergelijke gevolgen zijn onderzocht? Zo ja, wilt u dat dan
                              met de Kamer delen?
                           
65
Verwacht u dat de publieke omroep een risico loopt met het beperken van de taken van
                              de NTR, aangezien er altijd behoefte aan en noodzaak van een onafhankelijk en niet-identiteitsgebonden
                              perspectief zal blijven?
                           
66
Hoe verhoudt de opdracht voor omroepverenigingen om zich meer vanuit hun identiteit
                              en missie te profileren, zich tot de onafhankelijke rol die de NTR speelt? Kunt u
                              in uw antwoord expliciet ingaan op de wijze waarop gewaarborgd blijft dat de NTR zich
                              richt op groepen die niet vertegenwoordigd zijn bij de ledenomroepen, en op het behoud
                              van aandacht voor kwetsbare kunstvormen?
                           
67
Hoe verhoudt uw voornemen om de NTR zich scherper te laten positioneren, zich tot
                              de huidige wettelijke taak van de NTR in het kader van de externe openheid?
                           
68
In hoeverre staat u ervoor open als de Nederlandse Publieke Omroep in samenwerking
                              met Ster een alternatief plan zou ontwikkelen, waarbij rekening wordt gehouden met
                              voorwaarden ten aanzien van onafhankelijkheid, privacy- en gegevensbescherming en
                              minder commerciële prikkels voor minderjarigen?
                           
69
Kunt u op basis van de systematiek van artikel 2.148a van de Mediawet toelichten hoe
                              u bent gekomen tot het geschatte bedrag van 10 miljoen euro per jaar vanaf 2021 als
                              gevolg van indexatie? Welke percentages voor de consumentenprijsindex en de huishoudindexatie
                              zijn daarbij gebruikt?
                           
70
Wat is de reden om Ster eerst naar de Nederlandse Publieke Omroep te verplaatsen en
                              daarna af te schaffen? Waartoe dient dit? Geeft u hiermee niet een dubbele boodschap
                              af door de Ster-inkomsten rechtsreeks naar de NPO over te maken, temeer daar u ook
                              zegt dat met het overmaken van de inkomsten van Ster naar de NPO, NPO en Ster daardoor
                              een rechtstreeks en gezamenlijk belang hebben?
                           
71
Bent u bereid om door middel van een aanscherping van de prestatieovereenkomst waarin
                              kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen voor het media-aanbod zijn opgenomen,
                              de publieke omroep te laten stoppen met grote uitgaven aan amusement en livesport?
                           
72
Wat gaat u doen om onduidelijkheid rondom de kerntaken, zoals het labelen van amusement
                              als (bijvoorbeeld) human interest of human culture, weg te nemen? Ziet u mogelijkheden
                              om het Handboek Financiële Verantwoording (een ministeriële regeling) hiertoe aan
                              te passen? Zo nee, hoe bent u dan bereid dit te doen?
                           
73
Waarom wordt reeds zo snel na invoering van de mogelijkheid van buitenproducties het
                              minimumaandeel opgehoogd? Welke gegevens laten zien dat deze verhoging noodzakelijk
                              is?
                           
74
Hoe wordt, onder meer bij een toenemende inzet van buitenproducenten, gewaarborgd
                              dat al degenen die werken ten behoeve van de uitvoering van de publieke omroep op
                              gelijk niveau worden betaald voor gelijk werk?
                           
75
Waaruit blijkt volgens u dat omroepen in de huidige constellatie te weinig betrokkenheid
                              en verantwoordelijkheid voelen bij het uitzetten van de strategische en programmatische
                              koers? Heeft u hierover contact gehad met de Nederlandse Publieke Omroep?
                           
76
Hoe verhoudt uws inziens het versterkte adviesrecht voor het College van Omroepen
                              zich tot de gewenste slagvaardigheid van de Nederlandse Publieke Omroep om snel op
                              ontwikkelingen in te kunnen spelen?
                           
77
Heeft u voorbeelden waaruit blijkt dat de raad van bestuur tot nu toe niet-gemotiveerde
                              besluiten heeft genomen bij afwijking van een advies van het College van Omroepen?
                           
78
Is het waar dat het vertrouwelijk inzichtelijk maken van kosten op programmaniveau
                              alleen gevraagd kan worden als het Commissariaat hiertoe aanleiding ziet in het kader
                              van de aan het Commissariaat toegekende taken?
                           
79
Waarop baseert u de constatering dat de toezichthoudende rol van de Nederlandse Publieke
                              Omroep de samenwerking binnen het bestel geregeld onder druk zet? Kunt u daarbij inzicht
                              geven in hoeveel zaken er in deze erkenningsperiode bij de rechter speelden?
                           
80
Verwacht u dat het gewijzigde budget voor de Nederlandse Publieke Omroep leidt tot
                              meer concurrentie op arbeidskosten? Zo ja, op welke manier? Zo nee, op welke manier
                              niet?
                           
81
Vindt u het onwenselijk om bezuinigingen ten koste te laten gaan van de arbeidsvoorwaarden
                              van omroepmedewerkers? Zo ja, wat kunt u doen om dit te voorkomen? Zo nee, waarom
                              niet?
                           
82
Wat zijn de voor- en nadelen om de Mediawet zo aan te passen, dat bij aan- en uitbesteden
                              rekening wordt gehouden met de rechtspositie van mediamakers? Op welke wijze kunt
                              u er zorg voor dragen dat de relevante cao8 voor Omroeppersoneel wordt toegepast en payroll- en zzp-constructies aan banden worden
                              gelegd?
                           
83
Moet bij aan- en uitbesteden via externe productiebedrijven en producenten door de
                              publieke omroep als voorwaarde opgenomen worden dat er fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden
                              gelden, waarbij de cao Omroeppersoneel de norm is en er recht wordt gedaan aan goed
                              opdrachtgeverschap? Zo ja, hoe wordt dit vastgelegd? Zo nee, waarom niet?
                           
84
Op welke wijze kunt u er zorg voor dragen dat medewerkers van de Nederlandse Publieke
                              Omroep gelijke arbeidsvoorwaarden, zoals opgenomen in de cao Omroeppersoneel krijgen
                              en dat er voor zzp’ers een eerlijk tarief wordt gerekend?
                           
85
Kunt u op detailniveau inzichtelijk maken waar u ruimte ziet in de overhead van de
                              Nederlandse Publieke Omroep om de komende jaren op te bezuinigen?
                           
86
Hoe draagt u er zorg voor dat meer privaat-publieke samenwerking niet leidt tot meer
                              druk vanuit de commercie op de kwaliteit en onafhankelijkheid van de programma’s van
                              de Nederlandse Publieke Omroep en diens makers?
                           
87
In hoeverre heeft u rekening gehouden met het feit dat door het afschaffen van tv-reclame
                              tot 20.00 uur en onlinereclame, de afhankelijkheid van de NPO van reclame toeneemt,
                              omdat het noodzakelijke reclamegeld voor een sluitende begroting in een klein tijdvak
                              dient te worden verdiend en dit de druk op NPO verhoogt om tussen 20.00 en 24.00 uur
                              commercieel interessante programma’s te programmeren?
                           
88
Hoeveel worden de lidmaatschappen verhoogd? Wordt dit een vaste verhoging of hebben
                              de omroepen de vrijheid om te differentiëren?
                           
89
Hoe kijkt u aan tegen het waarborgen van continuïteit in het bedienen van (wisselende)
                              groepen door de NTR?
                           
90
Wordt als uitgangspunt gehanteerd dat de publieke omroep alleen verantwoordelijk is
                              voor sportuitzendingen met een nationaal karakter, en dat er bijvoorbeeld geen sportrechten
                              worden ingekocht voor de Europese voetbalcompetitie?
                           
91
Wat is precies de nieuwe teldatum voor de nieuwe ledenaantallen van ledenomroepen?
                              Blijft die 31 december 2019?
                           
92
Onder welke voorwaarden, bijvoorbeeld budgetten, zal de huidige concessie worden verlengd?
                              Wilt u een gedetailleerd antwoord geven op deze vraag?
                           
93
Kunt u een overzicht geven van wanneer welke maatregelen zullen worden ingevoerd?
                              En van welke onderdelen al voor 1 januari 2021 kunnen ingaan?
                           
94
Kunt u voorbeelden noemen van maatschappelijke groeperingen die een duidelijke worteling
                              hebben in de samenleving en die volgens u zouden kunnen bijdragen aan legitimatiecriteria
                              voor een publieke omroep?
                           
95
Wat verstaat u onder «aantoonbare waardering voor het media-aanbod»? Gaat dat bijvoorbeeld
                              over kijkcijfers?
                           
96
Worden de nieuwe legitimatiecriteria voor alle omroepen hetzelfde? Zo nee, wie kiest
                              welke criteria er op een bepaalde omroep van toepassing zijn?
                           
97
Komen de legitimatiecriteria boven op de eis betreffende ledenaantallen?
98
Blijft de verenigingsvorm als democratische rechtsvorm een vereiste voor omroepen
                              of leidt de zoektocht naar andere bronnen van legitimiteit tot de toelating van andere
                              rechtsvormen?
                           
99
Hoe wordt ervoor gezorgd dat mensen die minder geld te besteden hebben ook lid kunnen
                              blijven van een publieke omroep?
                           
100
Waarom is het feit dat iemand zich actief moet aanmelden, een bedrag moet betalen
                              en vaak vele jaren lid blijft niet al voldoende uiting van draagvlak?
                           
101
Hoe verhoudt de verantwoordelijkheid van de NPO voor het programmeren van de zenders
                              en netten zich tot de maatregel dat er meer ruimte wordt gecreëerd voor regionale
                              programmering van de NPO en dat om die reden, op termijn, het derde net wordt omgevormd
                              tot een kanaal waarvan het zenderprofiel overwegend gericht is op aanbod met een regionaal
                              karakter?
                           
102
Waar is de € 5,72 per jaar op gebaseerd? Wanneer is dit vastgesteld? Wat zou het zijn
                              geweest als het met de inflatie was meegestegen de afgelopen jaren?
                           
103
Hoe hoog wordt het nieuwe minimumbedrag?
104
Kunt u een overzicht geven van de extra opbrengsten bij een nieuw minimumbedrag van
                              10, 12 en 20 euro?
                           
105
Hoe vaak moeten omroepen zich verantwoorden in het nieuwe voorstel?
106
Is het mogelijk dat omroepen aan het einde van de lopende concessieperiode het bestel
                              moeten verlaten omdat zij onvoldoende bijdragen aan de pluriformiteit? Zo nee, waarom
                              niet?
                           
107
Kunt u toelichten hoe een omroep zich kan profileren als genres als drama en film
                              – immers integraal onderdeel van het media-aanbod – wellicht niet meer in samenwerking
                              met een omroep hoeven te worden ontwikkeld en geproduceerd, maar alleen door een buitenproducent?
                           
108
Met welke betrokken partijen werkt u het voorstel over het ontwikkelen en maken van
                              programma's met buitenproducenten verder uit?
                           
109
Waarom stelt u voor om het minimumaandeel externe producties in het totale programmabudget
                              in algemene zin te verhogen van 16,5% naar 25%? Ziet u een gevaar dat dit kan leiden
                              tot een verwatering van het profiel van omroepen? Waarom kiest u ervoor om zo’n groot
                              deel van het publieke budget te reserveren voor commerciële producenten?
                           
110
Kunt u toelichten hoe u tot de nieuwe budgetverdeling bent gekomen van aspirant-omroepen
                              (0,5), stand-aloneomroepen (1) en samenwerkingsomroepen (1,5)? Waarop is deze gebaseerd?
                              Wat is de huidige verdeelsleutel?
                           
111
Geldt de nieuwe verdeelsleutel ook voor de totaalbudgetten, of slechts over de garantiebudgetten?
                              Hoe zit het precies met garantiebudget? Blijft dat 50%?
                           
112
Welke ledeneis wordt een nieuwe omroeporganisatie opgelegd om als aspirant tot het
                              bestel te worden toegelaten nu de ledeneis is verlaagd?
                           
113
Wat is de gedachte van het toevoegen van het radiobudget aan de grondslag waarover
                              het percentage externe producties moet worden berekend?
                           
114
Kunt u een overzicht geven van de ledenaantallen van alle omroepen per 31 december
                              2018 en de trend sinds het vorige telmoment?
                           
115
Als u vindt dat ledeneisen voor omroepen niet een onmogelijke opgave moeten zijn en
                              geen van de huidige omroepen in de buurt van 150.000 leden zit, wat is dan de reden
                              dat deze grens wordt verlaagd?
                           
116
Welk voorstel doet u voor de totale hoogte van de garantiebudgetten?
117
Kunt u de voorgestelde nieuwe verhouding van de verdeling 0,5-1-1,5 in euro’s weergeven?
                              Hoe zou zij luiden als zij 0,5-1-2 zou zijn?
                           
118
Wat betekent de ophoging van het percentage buitenproducten thans in euro’s? Wat betekent
                              het schrappen van sport en spel in euro’s?
                           
119
Hoe hoog wordt het percentage voor drama en film?
120
Op welke wijze wordt getoetst of de aspirant-omroepen, naast de verlaagde ledeneis,
                              de afgelopen periode hun toegevoegde waarde hebben waargemaakt?
                           
121
Per wanneer geldt het verhoogde percentage buitenproducenten in het totale programmabudget?
122
Op welke wijze zal gemonitord worden dat het minimumaandeel externe producties in
                              het totale programmabudget van 16,5 naar 25% verhoogd wordt?
                           
123
Op welke wijze wordt gefaciliteerd dat externe producten via een gezamenlijke coöperatie
                              toegang tot de NPO krijgen?
                           
124
Is het wenselijk om als overheid nog meer te gaan te sturen op percentages voor specifieke
                              genres?
                           
125
Kunt u toelichten waarom als argument voor een grotere rol van de buitenproducenten
                              de maatschappelijke worteling van die producenten wordt genoemd, terwijl een groot
                              aantal productiehuizen in handen is van grote (commerciële) buitenlandse partijen
                              – een tendens en invloed die u in de Mediabrief juist zegt te willen terugdringen?
                           
126
Waarom wordt er gepleit voor één specifiek genre als het gaat om een hoger percentage
                              voor producties bij buitenproducenten bij de genres drama en film?
                           
127
Wat wilt u precies anders dan in de huidige wetgeving al mogelijk is als u schrijft
                              dat u voor specifieke genres zoals drama en film «de buitenproducenten bovendien,
                              bijvoorbeeld via een gezamenlijke coöperatie of via de NTR, direct toegang tot de
                              NPO wil geven»?
                           
128
Wat wordt bedoeld met een coöperatie?
129
Vindt u het nog steeds onwenselijk om het coördinerend orgaan dat het schema bepaalt
                              en de budgetten verdeelt, ook zelf een uitzendlicentie te geven?
                           
130
Hoe wordt de prioriteit tussen online, lineair of on demand bepaald? Is dat op basis
                              van kijkcijfers of gelden andere criteria?
                           
131
Wat betekent «nieuwe vorm van programmeren»? Kan dit betekenen dat NPO 1 of NPO 2
                              op tijdstippen leeg komt te staan omdat op dat moment onlineprogrammering of programmering
                              voor on demand meer draagvlak lijkt te hebben?
                           
132
Wat wordt precies bedoeld met «kritisch» kijken naar de taak van de NTR? Hoe verhoudt
                              het kritisch kijken naar de taken van de NTR zich tot uw wens om buitenproducenten
                              wellicht via de NTR directe toegang tot de NPO te geven in de genres drama en film?
                           
133
In hoeverre is uw opvatting dat de publieke omroep jongeren moet bereiken op platforms
                              van derden zoals Facebook Watch en Instagram TV in strijd met het streven om jongeren
                              te beschermen tegen gepersonaliseerde advertentietechnieken? Bent u ermee bekend dat
                              op internationale «video sharing platforms» zoals YouTube royaal gebruik wordt gemaakt
                              van persoonsgegevens en gepersonaliseerde advertentietechnieken?
                           
134
Op welke manieren onderzoekt u mogelijkheden om makers meer inspraak te geven?
135
Waarom gaat NTR stoppen met Sesamstraat?
136
Wat zijn de eisen om Sesamstraat tot immaterieel erfgoed te verklaren?
137
Wat komt er voor het geld-op-schemafinancieren in de plaats, nu dit wordt vervangen?
138
Welke regelgeving werkt momenteel belemmerend voor omroepen om meer gebruik te kunnen
                              maken van onlineprogrammering? Op welke wijze bent u bereid deze ruimte voor online
                              te vergroten? Welk tijdpad heeft u hierbij voor ogen?
                           
139
Wat wordt bedoeld met «slimmer programmeren» en op welke wijze wordt dit gerealiseerd?
140
Hoe wilt u de verruiming van de onlineruimte voor omroepen daadwerkelijk realiseren,
                              nu u schrijft dat omroepen meer ruimte moeten krijgen om de herkenbaarheid van de
                              eigen naam en programma’s te vergroten, terwijl omroepen momenteel voor de onlinedistributie
                              van omroepprogramma’s volledig afhankelijk zijn van de NPO en hier zelf beperkt invloed
                              op hebben?
                           
141
Wanneer zijn programma’s volgens u identiteitsgevoelig en wanneer niet?
142
Als u vindt dat de publieke omroep jongeren moet bereiken op platforms van derden
                              zoals YouTube (waar op grote schaal reclame wordt gepersonaliseerd op basis van consumentendata),
                              staat dat dan niet haaks op uw streven om jongeren te beschermen tegen gepersonaliseerde
                              advertentietechnieken?
                           
143
Zijn er binnen de Europese Unie voorbeelden van landen waar de kabelvergoeding door
                              de wet wordt bepaald? Zo ja, hoe ziet dat eruit? Is het afdwingen van zo'n vergoeding
                              in overeenstemming met nationale en Europese regelgeving? Spelen hier nog nationale
                              en Europese mededingingsregels een rol?
                           
144
Kunt u een overzicht geven van alle bestaande themakanalen, inclusief kosten en bereik?
145
Wat is de verwachte opbrengst van de externe regulering distributievergoeding? Kunt
                              u hierbij ook aangeven wat de effecten van de verschillende reclamescenario’s zijn,
                              en van de invulling van NPO 3?
                           
146
Geldt de regulering distributievergoeding ook voor de commerciële omroepen?
147
Hoe gaat u de tegenstrijdigheid tegen dat regels van de NPO de mogelijkheid beperken
                              voor omroepen om jongeren te bereiken, onder andere omdat het beleid van de NPO erop
                              gericht is de bekendheid van het NPO-merk te vergroten, en de mogelijkheid van omroepen
                              om content onder hun eigen merk/titel/presentator uit te serveren wordt beperkt, terwijl
                              jongeren zich hier veel meer aan binden dan aan het NPO-merk?
                           
148
Kunt u toelichten waarop de verwachting is gebaseerd dat de vergoeding voor de NPO
                              in hoogte zal toenemen, rekening houdend met de gewijzigde distributiemarkt en de
                              komst van bijvoorbeeld 5G, waardoor de positie van in ieder geval de huidige kabelaars
                              zal veranderen?
                           
149
Bent u bereid de mogelijke daling van inkomsten te compenseren als de externe waardebepaling
                              leidt tot een lagere vergoeding?
                           
150
Hoe kijkt u in dat kader naar de uitwerking van de amusementstoets, waarvan het resultaat
                              nu is dat amusementsprogramma’s die met name ouderen bereiken, moeten worden gestopt
                              terwijl deze wel voldoen aan alle andere normen van een publiek programma?
                           
151
Wat stelt u zich voor als u schrijft dat er mogelijkheden voor omroepen moeten zijn
                              om rechtstreeks te interacteren met het publiek en om ervoor te kiezen om naast het
                              merk «NPO» ook het eigen merk of dat van programmatitels te gebruiken?
                           
152
Worden er ook meer mogelijkheden geboden voor niet-Nederlandse mediapartijen om in
                              samenwerking met de Nederlandse publieke omroep Nederlandse content gezamenlijk aan
                              te bieden, of is het de inzet om alleen de samenwerking tussen Nederlandse mediapartijen
                              te versterken?
                           
153
Hoe verhoudt het plan van meer samenwerking tussen Nederlandse mediabedrijven om gezamenlijk
                              meer Nederlandse content aan te bieden zich tot het huidige experiment waarbij publieke
                              omroepen voor beperkte tijd een licentie kunnen verlenen voor een beperkt aantal titels
                              aan Nederlandse video-ondemanddiensten? Wat is de stand van zaken rond dit experiment?
                              Bent u van plan dit experiment bij een positieve evaluatie voort te zetten? Kunt u
                              een inschatting geven van de verwachte inkomsten voor de publieke omroep als dit experiment
                              wordt voortgezet?
                           
154
Wat is de stand van zaken rond het overleg tussen publieke en private mediabedrijven
                              over het vergemakkelijken en stimuleren van deze publiek-private samenwerkingen en
                              de toekomst van het Nederlandse medialandschap?
                           
155
Kunt u een inschatting geven van de verwachte inkomsten voor de NPO als er meer samenwerking
                              tussen publieke en private mediapartijen mogelijk wordt gemaakt?
                           
156
Hoe ziet u de vernieuwde publiek-private samenwerking voor zich? Wat bent u van plan
                              als de partijen er niet uitkomen?
                           
157
Wat is de stand van zaken van de publiek-private gesprekken? Hoe vaak zijn er bijeenkomsten
                              geweest? Wanneer kan de Kamer een media-akkoord tegemoetzien?
                           
158
Welke deadline geeft u aan de partijen om tot een gedragen initiatief tot NLZiet te
                              komen?
                           
159
Op welke termijn wordt NPO Start Plus aangeboden voor een kostendekkend tarief?
160
Kunt u verduidelijken op welk moment «het kabinet zelf een knoop [zal] doorhakken»
                              betreffende NLZiet?
                           
161
Aan welke randvoorwaarden dienen de afspraken voortkomend uit de mediatafels te voldoen?
162
Op welke termijn verwacht u de wet te wijzigen waarmee de wettelijke taak voor onderzoeksjournalistiek
                              nadrukkelijker vermeld wordt?
                           
163
Leiden de voornemens om in de wet nadrukkelijker te verhelderen dat de publieke omroep
                              een specifieke taak heeft om (onderzoeks-)journalistieke producties en programmering
                              te verzorgen ertoe dat hiervoor tevens budgetafspraken worden gemaakt met de NPO,
                              bijvoorbeeld in de prestatieovereenkomst?
                           
164
Als u als doel heeft de consument tegen gepersonaliseerde advertentietechnieken te
                              beschermen, kunt u dan aangegeven waarom u er niet voor heeft gekozen om de verwerking
                              van data voor het personaliseren van advertenties aan banden te leggen, in plaats
                              van alle vormen van onlinereclame te verbieden?
                           
165
Welke onderzoeken liggen ten grondslag aan uw besluit om kinderen te behoeden voor
                              het zien van reclame?
                           
166
Kunt u aantonen dat minder reclame een positief effect heeft op kinderen?
167
Hoeveel minuten kijken kinderen van 1 tot 12 jaar gemiddeld per dag naar de tv-zenders
                              van de NPO? Welk percentage kinderen daarvan kijkt naar Zapp/Zappelin-programma’s?
                           
168
Hoeveel minuten kijken kinderen van 1 tot 12 jaar gemiddeld per dag naar content op
                              websites van de NPO?
                           
169
Op welke andere manieren worden kinderen dagelijks met reclame geconfronteerd?
170
Welk percentage van de totale mediaconsumptie van kinderen bestaat uit lineair tv-kijken?
171
Welk percentage van het totaal dat een kind van 1 tot 12 jaar jaarlijks aan tv-commercials
                              kijkt op tv, kijkt een kind naar commercials rondom NPO Zapp/Zappelin?
                           
172
Hoeveel minuten kijkt een kind van 1 tot 12 jaar gemiddeld naar NPO 1 of NPO 2 voor
                              20.00 uur?
                           
173
Wat is het unieke bereik onder kinderen van 1 tot 12 jaar van Zapp/Zappelin online,
                              en wat is het unieke bereik onder kinderen van 1 tot 12 jaar op YouTube?
                           
174
Bent u bekend met de onder Nederlandse kinderen populaire Chinese kinderapp TikTok,
                              waarin volgens het FD-artikel9 «TikTok draait niet om je vrienden maar om jou» eind 2019 advertenties zullen worden
                              geplaatst? Is het uw streven om kinderen te behoeden voor commerciële invloeden wel
                              realistisch, als men bedenkt dat populaire kinderapps zoals YouTube, Snapchat,TikTok
                              et cetera vol met (gepersonaliseerde) reclame staan?
                           
175
Hoe beoordeelt u het verschil in negatief effect op kinderen bij duidelijk gekenmerkte
                              en aan strikte regels (zoals die van de Nederlandse Reclamecode, Mediawet, Kijkwijzer)
                              gebonden reclame zoals deze bij de publieke omroep te zien is, versus de minder gereguleerde
                              internationale platforms zoals YouTube en Facebook, waar kinderen veelvuldig worden
                              blootgesteld aan reclame?
                           
176
Bent u bekend met de uitgebreide commercie (speelgoed, boeken, kleding, shows et cetera)
                              die Studio100 bedrijft? Hoe verhoudt het uitzenden van dit soort programma’s zich
                              tot uw besluit om reclame rondom kinderprogramma’s te verbieden?
                           
177
Bent u voornemens om in de wet vast te leggen dat onderzoeksjournalistiek een taak
                              voor de NTR is?
                           
178
Kunt u toelichten waarom Ster direct zou moeten afdragen aan de landelijke publieke
                              omroep? Hoe wordt ervoor gezorgd dat hiervan geen onwenselijk gedragseffect, namelijk
                              commerciëler programmeren, uitgaat?
                           
179
Op welke wijze wordt in het kader van de bescherming van minderjarigen gewerkt aan
                              het voorkomen van ongewenste confrontatie met internetporno?
                           
180
Hoe hoog is de rijksmediabijdrage vanaf 2022 tot en met 2025?
181
Hoeveel heeft Ster de laatste 20 jaar afgedragen aan de AMR10?
182
Hoe is de laatste 20 jaar de besteding van de AMR geweest?
183
Hoe (onder andere wanneer en door wie) vindt besluitvorming plaats over de besteding
                              van de AMR?
                           
184
Wat is de oorzaak van het gegeven, althans volgens de visiebrief, dat de ontwikkeling
                              van de Ster-inkomsten niet meer goed kunnen worden ingeschat? In hoeverre was dit
                              in de afgelopen decennia anders?
                           
185
Hoe heeft u de inkomstenderving van de maatregelen berekend, dus de financiële gevolgen
                              van voor 20.00 uur 's avonds geen reclame meer uitzenden en onlinereclame stopzetten,
                              die door u worden ingeschat op 60 miljoen euro per jaar? Hoe verklaart u het verschil
                              met de berekeningen van Ster dienaangaande, die het in dit kader heeft over 80 tot
                              90 miljoen euro per jaar?
                           
186
In hoeverre is bij het doorrekenen van de inkomstenderving rekening gehouden met de
                              verklaringen van Ster dat deze over 2019 32 miljoen euro meer verwacht af te dragen
                              dan de 150 miljoen euro waarmee u in de mediabegroting van 2019 rekening houdt? Als
                              dat niet het geval is, waarom niet?
                           
187
Deelt u de verwachting dat het reguleren en verhogen van de distributievergoeding
                              – wat u wilt gaan onderzoeken – hoogstwaarschijnlijk tot gevolg zal hebben dat distribiteurs
                              als KPN en Ziggo de abonnementstarieven van hun klanten zullen verhogen, en dat die
                              hogere kosten voor distributeurs aan de consument zullen worden doorgerekend?
                           
188
Kunt u aangeven met hoeveel geld Ster de afgelopen 30 jaar de Algemene mediareserve
                              heeft gevuld en waaraan de Algemene mediareserve de afgelopen 30 jaar is uitgegeven?
                           
189
Is het aanvullende budget uit de AMR van 4 miljoen euro (2022), 16 miljoen euro (2023)
                              en 17 miljoen euro (2024, 2025) in de tabel een gegeven waar de publieke omroep op
                              kan rekenen? Of betreft dit slechts een inschatting en is er geen sprake van een gegarandeerd
                              budget? Kunt u in het huidige kabinet beslissen over deze middelen, of betreft dit
                              slechts een theoretische mogelijkheid en kan een volgend kabinet vrijelijk over deze
                              middelen beschikken? Is de inschatting correct dat het niet gaat om structurele maar
                              om tijdelijke middelen?
                           
190
Hoe groot zijn de totale reserves van de Nederlandse Publieke Omroep?
191
Wat wordt bedoeld met «Aanvullend budget vanuit de Algemene mediareserve»?
192
Hoe is het wettelijk minimumbudget voor 2021 van 623 miljoen euro tot stand gekomen?
                              Kunt u bevestigen dat dit bedrag gegarandeerd is? Geldt datzelfde voor het genoemde
                              bedrag van 781 miljoen euro?
                           
193
Kunt u, omdat u schrijft dat bezuinigingen kunnen worden gevonden in een bundeling
                              van ondersteunende activiteiten van de NPO en de omroepen zoals techniek, ICT en financiële
                              administratie, aangeven waar u denkt extra ruimte te zien, terwijl het BCG11-rapport van afgelopen jaar een maximale bezuinigingsmogelijkheid van 4 miljoen euro
                              op deze post beschrijft?
                           
194
Wat is de oorzaak van de sterke afname van de Ster-inkomsten de afgelopen jaren?
195
Welke periode wordt met «afgelopen jaren» bedoeld en kunt u «fors» kwantificeren?
196
Wat is de oorzaak van de slechte inschatting van de ontwikkeling van de Ster-inkomsten?
197
Is de volatiliteit van de Ster-inkomsten de oorzaak geweest dat de Algemene mediareserve
                              is teruggelopen, of is de Algemene mediareserve voor andere zaken aangewend?
                           
198
Hoe volatiel was de ontwikkeling van de Ster-inkomsten in de afgelopen 30 jaar? Hoe
                              verhoudt deze ontwikkeling zich tot de OCW12-begroting met betrekking tot de reclame-inkomsten?
                           
199
Kunt u aangeven hoeveel u denkt dat er bespaard kan worden in de bundeling van ondersteunende
                              activiteiten van de NPO en de omroepen, zoals techniek, ICT en financiële administratie?
                              Is dat meer of minder dan 4 miljoen euro?
                           
200
Kent u alle rapporten die zijn opgesteld over het potentieel aan bezuinigingen op
                              de overhead bij de landelijke publieke omroep?
                           
201
Hoe bent u gekomen tot een mogelijke kostenverlaging van 42 miljoen euro?
202
Welk deel van de kostenverlaging van 42 miljoen euro verwacht u uit niet-programmakosten
                              te halen? Kunt u dit nader onderbouwen? Mogen wij het BCG-rapport hierover ontvangen?
                           
203
Hoe verhoudt uw opvatting dat data van het publiek nooit gebruikt mag worden om reclame
                              te exploiteren, zich tot de cookies op NPO-websites? Per wanneer stoppen deze?
                           
204
Op welke wijze zal de nieuwe prestatieovereenkomst de nieuwe attitude weerspiegelen
                              ten opzichte van reclame, namelijk dat publieke waarden de enige afweging zijn in
                              plaats van kijkcijfers en een minder grote afhankelijkheid van kijkcijfers?
                           
205
Op welke termijn wordt precies toegewerkt naar een reclamevrije publieke omroep?
206
In hoeverre is het legitiem om de volatiliteit van de Ster-inkomsten aan te dragen
                              als oorzaak van de bedreiging voor een stabiele financiering, gezien het feit dat
                              in de mediabegroting jaren is uitgegaan van 206 miljoen euro afdracht in even jaren
                              en 199 miljoen euro afdracht in oneven jaren, en dit terwijl dit niet in lijn lag
                              met de realistische afdrachten van Ster, hierdoor de Algemene mediareserve is teruggelopen
                              en er geen ruimte meer is voor tegenvallers?
                           
207
Hoe werkt het in de praktijk uit als u tegelijkertijd in de diverse scenario’s omtrent
                              de uitwerking van een reclamevrije omroep ingaat op een beperking van de onlinereclamemogelijkheden
                              én schrijft dat er naar extra samenwerking en inkomsten moet worden gezocht bij andere
                              spelers? Kan het zijn dat hierdoor onlinekanalen als Facebook en Youtube wel reclame
                              laten zien voor content van de publieke omroep, terwijl de NPO dat niet kan en mag,
                              en er hierdoor dus juist reclame-inkomsten naar grote buitenlandse spelers verdwijnen?
                           
208
Hoe ziet u het voor zich dat er nadere afspraken gemaakt moeten worden om publiek-private
                              samenwerking te vergemakkelijken en te stimuleren, terwijl u dreigt dat het kabinet
                              zelf een knoop zal doorhakkende als betrokken partijen daar niet uitkomen? Welke maatregelen
                              verwacht u hierbij te moeten nemen?
                           
209
Wat is de inkomstenderving wanneer alleen reclame rondom kinderprogrammering wordt
                              afgeschaft?
                           
210
Wat is de inkomstenderving wanneer alleen onlinereclame wordt toegestaan zonder dataverwerking?
211
Is het u bekend dat Ster rondom online-Zappelinprogramma’s nooit advertenties plaatst,
                              nooit banners op NPO-websites voor kinderen plaatst, en dat onlineadvertenties van
                              Ster rondom NPO-Zappprogramma’s nooit doorklikbaar zijn naar de website van de adverteerder?
                              In hoeverre heeft u dit terughoudende beleid van Ster met betrekking tot kinderen
                              meegewogen bij uw beslissing alle vormen van reclame op online-NPO-kanalen te verbieden?
                           
212
Betekent het reclamevrij maken van online ook dat bij ondemand-tv niet meer kan worden
                              geadverteerd? Zo ja, welke inkomstenderving heeft dit tot gevolg?
                           
213
Kunt u aangeven waarom u gekozen heeft voor het wel toestaan van reclame rond sportevenementen,
                              aangezien veel kinderen hiernaar kijken?
                           
214
Waarom heeft u ervoor gekozen radio – ter bescherming van kinderen – niet tot 20.00
                              uur reclamevrij te maken?
                           
215
Hoeveel reclame-inkomsten raamt u voor Ster als televisiereclames worden toegestaan
                              vanaf 18.00 uur in plaats van 20.00 uur?
                           
216
Waarom heeft u gekozen voor scenario 2, zonder dit volledig te compenseren?
217
Kunt u een uitsplitsing geven van de verwachte inkomstenderving voor de verschillende
                              scenario’s? Welk deel is online, welk deel is kinderprogrammering, welk deel is overige
                              televisie tot 20.00 uur en welk deel zijn grote sportevenementen?
                           
218
Wat is, los van het gebruik, de inhoudelijke reden om niet vaker te rapporteren over
                              de ontwikkeling van de Ster-inkomsten? Is de volatiliteit gedurende het jaar niet
                              elk jaar hetzelfde?
                           
219
Wat is de geschatte omzetontwikkeling van Ster in het scenario reclamevrij voor 20.00
                              uur en online voor de komende vijf jaar?
                           
220
Hoe komt u aan het bedrag van 60 miljoen euro als het gaat om de inkomstenderving
                              van de maatregelen om voor 20.00 uur geen reclame uit te zenden en de beëindiging
                              van online reclame (scenario 2), terwijl Ster-directeur Volmer spreekt over 80 à 90
                              miljoen euro?
                           
221
Hoeveel van de toegezegde extra 15 miljoen euro beschikbare rijksmediabijdrage voor
                              regionale programmering zal worden aangewend voor de pilot rondom streekomroepen?
                           
222
Zijn de extra 15 miljoen euro beschikbare rijksmediabijdrage voor regionale programmering
                              van structurele aard?
                           
223
Waarom wordt ervoor gekozen om reclame voor 20.00 uur en online af te schaffen en
                              de inkomstenderving van 60 miljoen euro te compenseren met 40 miljoen euro rijksmediabijdrage,
                              in plaats van jaarlijks, indien nodig, de mediareserve te verhogen met 40 miljoen
                              euro rijksbijdrage en de reclame-inkomsten in stand te houden?
                           
224
Betekent het reclamevrij maken van online ook dat Ster op YouTube geen NPO-content
                              meer mag exploiteren? Zo ja, welke inkomstenderving heeft dit tot gevolg?
                           
225
Bent u van mening dat een versterkt adviesrecht voldoende is om de bijdrage van omroepen
                              aan de pluriformiteit te borgen? Wat verandert dit aan de huidige situatie?
                           
226
Heeft u overwogen het CvO een instemmingsrecht te verlenen op belangrijke strategische
                              documenten? Zo ja, waarom heeft u daar niet voor gekozen?
                           
227
Hoe ziet u de ideale samenwerking tussen de NPO en omroepen?
228
Hoe definieert u uw nadrukkelijke wens om programmering uit te sluiten van besparingen?
                              Hoe wordt dit gegarandeerd? Hoe kan de Kamer dit volgen?
                           
229
Als de NPO verantwoordelijk is voor het reclamebeleid, hoe wordt het voorgestelde
                              scenario dan precies afgedwongen?
                           
230
Welke «nadere spelregels» moeten voorkomen dat obstructiemacht binnen het CvO en tussen
                              de NPO en het CvO kan plaatsvinden? Op welke termijn en door wie worden deze spelregels
                              vastgesteld?
                           
231
Als Ster onder de NPO valt en Ster presteert beter dan gedacht, wat betekent dit dan
                              voor de inkomsten? Gaat het overschot dan naar de NPO? Hoe gaat dat in zijn werk?
                              Wat als Ster beneden verwachting presteert?
                           
232
Waarom stelt u voor het toezicht eenduidig te beleggen bij het Commissariaat, terwijl
                              het de laatste periode onrustig is in de top van het Commissariaat? Op basis waarvan
                              geeft u dit vertrouwen?
                           
233
Hoe kijkt u aan tegen het gevaar van inhoudelijke beïnvloeding door het CvdM13? Worden de verhoudingen tussen omroepen en de NPO beïnvloed door de positie van de
                              NPO als bestuursorgaan? Ziet u daar alternatieven voor?
                           
234
Is het u bekend dat van de totale jaarlijkse OCW-bijdrage van 8,3 miljoen euro slechts
                              1,6 miljoen euro voor speelfilm is bestemd? Heeft u, omdat u de filmactiviteiten van
                              CoBO14 wilt overdragen aan het Filmfonds, zich gerealiseerd dat de jaarlijkse bijdrage van
                              OCW aan CoBO voornamelijk bestemd is voor projecten als Telefilm, Teledoc en Teledoc
                              Campus en documentaires met impact? Is het u bekend dat deze projecten in nauwe samenwerking
                              met OCW tot stand zijn gekomen, juist om televisie en film samen te laten optrekken
                              in talentontwikkeling, zodat een optimale aansluiting met de praktijk gemaakt wordt
                              en talenten een opstap krijgen naar series, speelfilms en documentaires bij publieke
                              en/of commerciële omroepen? Bent u zich ervan bewust dat door het overdragen van de
                              filmactiviteiten van CoBO aan het Filmfonds een belangrijke springplank voor talent
                              teniet wordt gedaan?
                           
235
Is het uw intentie om met het overdragen van de filmactiviteiten naar het Filmfonds
                              de financiering voor producenten te vereenvoudigen? Zo ja, ziet u dan wellicht ook
                              andere oplossingen die er niet toe leiden dat er geld wordt overgeheveld van de publieke
                              omroep naar de commerciële filmsector?
                           
236
Wat rechtvaardigt dat voor de media een lager bedrag zou moeten gelden dan de wettelijke
                              norm? Hoe verhoudt dit zich tot nationale en internationale regelgeving over de vrijheid
                              van ondernemen, contracteren en bescherming tegen onteigening?
                           
237
Hoe komt het regionale venster op NPO 3 eruit te zien? Wat betekent dat voor de programma’s
                              op NPO 3? Wat voor een invloed heeft dat op het kijktijdaandeel?
                           
238
Mag Ster reclamezendtijd verkopen op Regio 3?
239
Welke inkomstenderving verwacht u voor Ster als gevolg van het wijzigen van NPO 3
                              naar Regio 3?
                           
240
Wat betekenen de plannen voor RPO/ORN15, de organisatie die reclame verkoopt op de regionale zenders? Worden de regionale
                              tv-kanalen ook tot 20.00 uur reclamevrij? Kunt u uw keuze in dezen toelichten?
                           
241
Wat betekenen de plannen voor de NLPO16, die de programma’s op lokale zenders verzorgt? Worden de lokale tv-kanalen ook tot
                              20.00 uur reclamevrij? Kunt u uw keuze in dezen toelichten?
                           
242
Worden de websites van regionale en lokale zenders ook reclamevrij? Kunt u uw keuze
                              in dezen toelichten?
                           
243
Hoe lang verwacht u dat de omvorming van het derde net zal gaan duren?
244
Wat is precies «overwegend gericht op aanbod met een regionaal karakter»? Aan welk
                              percentage denkt u?
                           
245
Hoeveel minuten zendtijd kunnen de regionale omroepen, uitgesplitst, momenteel per
                              dag vullen, zonder herhalingen?
                           
246
Welke technologische obstakels moeten nog overwonnen worden om te komen tot voldoende,
                              relevant en onderscheidend media-aanbod met een regionaal karakter?
                           
247
Hoe verhouden de extra middelen voor samenwerking tussen regionale en streekomroepen
                              zich tot de reeds bestaande frictiekostenregeling van de regionale omroep, die immers
                              ook voor dit doel kan worden aangewend? Wat is het verschil?
                           
248
Hoeveel kijkers hebben de regionale omroepen?
249
Wat is de huidige stand van zaken van de pilot met regionale vensterprogrammering?
250
Hoe draagt samenwerking tussen regionale en lokale publieke omroepen bij aan de oplossing
                              van de problemen bij de streekomroepen? Is hier een voorbeeld van?
                           
251
Hoe komen de middelen terecht bij de streekomroepen die deze het hardst nodig hebben?
                              Welke zijn dat? Waaraan kunnen zij de middelen besteden?
                           
252
Wordt met de extra middelen de pilot zoals voorgesteld door de NLPO uitgevoerd? Zo
                              nee, welke onderdelen van dat voorstel worden niet uitgevoerd, en waarom niet?
                           
253
Heeft u onderzocht wat NPO 3 bijdraagt aan de gehele NPO en de creatieve industrie?
                              Kunt u aangeven op welke wijze deze bijdrage geborgd zal worden?
                           
254
Op welke wijze wordt gegarandeerd dat kinderprogrammering en experimenteerprogrammering
                              een passende plek behouden? Gaat u dit vastleggen in de wet?
                           
255
Hoeveel zendtijd blijft behouden voor jeugd- en experimenteerprogrammering op NPO
                              3?
                           
256
Welke financiële aspecten worden concreet nog uitgewerkt om te komen tot relevant
                              en onderscheidend media-aanbod met een regionaal karakter?
                           
257
Op welke termijn zal de omvorming van het derde net tot een kanaal met een zenderprofiel
                              overwegend gericht op aanbod met een regionaal karakter zijn gerealiseerd?
                           
258
Is het mogelijk dat streekomroepen een venster krijgen op de kanalen van de regionale
                              omroepen, zoals de regio nu een venster heeft bij de landelijke omroepen?
                           
259
Welk deel van de extra middelen van 15 miljoen euro wordt aangewend voor de pilot
                              rond streekomroepen, conform de motie-Sneller c.s.17? Waarop is die verdeling gebaseerd? Wat is de status van deze pilot? Waarom duurt
                              het lang voordat de Kamer hierover geïnformeerd wordt? Hoe zijn de streekomroepen
                              c.q. NLPO betrokken bij de uitvoering van deze motie? Wat heeft u nog van hen nodig
                              om tot een goede verdeling te komen?
                           
X Noot
                     
1
mkb: midden- en kleinbedrijf
X Noot
                     
2
NPO: Nederlandse Publieke Omroep
X Noot
                     
3
AVG: Algemene verordening gegevensbescherming
X Noot
                     
4
CvO: College van Omroepen
X Noot
                     
5
BBC: British Broadcasting Corporation
X Noot
                     
6
AD: Algemeen Dagblad
X Noot
                     
7
LPO: lokale publieke omroepen
X Noot
                     
8
cao: collectieve arbeidsovereenkomst
X Noot
                     
9
FD: Financieele Dagblad
X Noot
                     
10
AMR: Algemene mediareserve
X Noot
                     
11
BCG: Boston Consulting Group
X Noot
                     
12
OCW: Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
X Noot
                     
13
CvdM: Commissariaat voor de Media
X Noot
                     
14
CoBO: Coproductiefonds Binnenlandse Omroep
X Noot
                     
15
RPO: Regionale Publieke Omroep; ORN: Omroep Reclame Nederland
X Noot
                     
16
NLPO: Nederlandse Lokale Publieke Omroepen
X Noot
                     
17
Kamerstuk 35 000 VIII, nr. 132.
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
O.C. Tellegen, voorzitter van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap - 
              
                  Mede ondertekenaar
R. la Rocca, adjunct-griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.