Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Beertema over het bericht 'Lerarensteun voor klimaatactie op initiatief van Greenpeace'
Vragen van het lid Beertema (PVV) aan de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media over het bericht «Lerarensteun voor klimaatactie op initiatief van Greenpeace» (ingezonden 27 mei 2019).
Antwoord van Minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) (ontvangen 1 juli
2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht «Lerarensteun voor klimaatactie op initiatief van Greenpeace»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Deelt u de mening dat het onderwijs geen vehikel dient te zijn voor het activisme
van Greenpeace, noch voor ander activisme, van welke politieke kleur dan ook?
Antwoord 2
Ik heb uw Kamer op 17 mei jl. per brief geïnformeerd over een vergelijkbare situatie.2 Zoals ik in die brief aangaf hecht ik er aan om de formele verantwoordelijkheidsverdeling
te respecteren. Het is grondwettelijk verankerd dat scholen het onderwijs zelf mogen
inrichten. Het past bij de autonomie van scholen en de professionele ruimte van leraren
om daarin eigen afwegingen te maken. Het gesprek over die afwegingen hoort thuis binnen
de school.
Vraag 3
Deelt u de opvatting dat leerlingen niet moeten worden ingezet voor het klimaatactivisme
van leraren?
Antwoord 3
Zie mijn antwoord op vraag 2.
Vraag 4
Deelt u de mening dat het docentencollectief «Teachers for Climate» indruist tegen
de kerntaak van het leraarschap dat erin voorziet leerlingen zelf te leren nadenken
en op basis daarvan te leren zelfstandig keuzes te maken?
Antwoord 4
Goed onderwijs – en dat geldt voor zowel openbaar als bijzonder onderwijs – moet de
pluriformiteit binnen onze samenleving tot uitdrukking brengen, zoals is vastgelegd
in de huidige burgerschapsopdracht. Het is de opdracht aan scholen om leerlingen te
leren zelfstandig politieke en maatschappelijke vraagstukken kritisch te doordenken
teneinde een eigen geïnformeerde positie in te kunnen nemen. Daarbij past genuanceerde
informatie. Scholen zijn vrij in de wijze waarop zij hun onderwijs inrichten.
Vraag 5
Bent u bereid op te treden tegen leraren die leerlingen aanzetten tot spijbelen en
de school en leerlingen gebruiken voor hun eigen, activistische politieke agenda binnen
het docentencollectief «Teachers for Climate» dat op instigatie van Greenpeace is
gestart?
Antwoord 5
Zoals aangegeven hecht ik eraan om de formele verantwoordelijke verdeling te respecteren.
Onderdeel van de vrijheid van onderwijs is dat scholen de verantwoordelijkheid hebben
om richting ouders en leerlingen aanspreekbaar te zijn op de keuzes die zij maken.
Ouders en leerlingen kunnen kwesties via de vertegenwoordiging in de medezeggenschapsraad
bij het schoolbestuur aankaarten. Daarnaast kan een klacht worden ingediend via de
daarvoor geldende klachtenregeling.
Vraag 6
Bent u bereid om een verbod in te stellen op de infiltratie van het onderwijs door
actiegroepen van welke signatuur dan ook?
Antwoord 6
Zie mijn antwoord op vraag 5.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. Slob, minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.