Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Popken over het bericht dat achttien nieuwe marechausseevoertuigen onveilig zijn
Vragen van het lid Popken (PVV) aan de Staatssecretaris van Defensie over het bericht dat achttien nieuwe marechausseevoertuigen onveilig zijn (ingezonden 10 mei 2019).
Antwoord van Staatssecretaris Visser (Defensie) (ontvangen 7 juni 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het bericht dat Defensie een rijverbod heeft opgelegd voor achttien
nieuwe gepantserde marechausseevoertuigen vanwege veiligheidsrisico's voor inzittenden?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Kunt u aangeven welke veiligheidsrisico's dit zijn en wat u gaat doen om deze problemen
voorgoed op te lossen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 2
Er zijn problemen vastgesteld met onder meer de stuurinrichting, het brandstofsysteem
en het remsysteem. Deze problemen tasten de wegveiligheid en de gebruiksveiligheid
aan en hebben aanleiding gegeven tot een onmiddellijk rijverbod voor de gehele vloot
van 18 stuks van dit specifieke voertuigtype. De leverancier is gemaand om binnen
een redelijke termijn alle problemen op te lossen. Naast de 18 in dit bericht genoemde
voertuigen beschikt de Koninklijke Marechaussee overigens over diverse andere nieuwe
en oudere voertuigtypen.
Vraag 3
Schaamt u zich niet dat Defensiepersoneel wederom gevaar loopt door onveilig buitenlands
materieel, vooral nu deze marechausseevoertuigen al voor de aanschaf kampten met problemen
en bestelde marechausseevoertuigen niet worden geannuleerd? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
De ongepantserde basisvoertuigen zijn geleverd door Toyota en zijn door de Franse
leverancier achteraf voorzien van bepantsering. De geconstateerde veiligheidsrisico’s,
die ondanks kwaliteitscontrole pas na ingebruikname aan het licht kwamen, zijn volledig
terug te voeren naar deze bewerking en houden geen verband met de kwaliteit van het
basisvoertuig. De levering van de zes extra bestelde voertuigen is tot nader order
opgeschort.
Vraag 4
Schaamt u zich niet dat deze veiligheidsrisico's bij marechausseevoertuigen voorkomen
hadden kunnen worden door de innoverende en werkscheppende Nederlandse defensie-industrie,
VDL en DAF, actief te betrekken bij de aanschaf van marechausseevoertuigen? Zo nee,
waarom niet?
Antwoord 4
Er zijn op de Nederlandse markt geen aanbieders van vergelijkbare voertuigen met deze
hoge beschermingsgraad. Wel is door de leverancier van deze voertuigen een Nederlands
bedrijf als onderhoudspartner gecontracteerd.
Vraag 5
Kunt u begrijpen dat deze zoveelste materiaalblunder van jewelste bij mensen het vermoeden
doet ontstaan dat de materieelaanschaf van Defensie wordt beheerst door perverse prikkels
zoals gemakzucht, vriendjespolitiek of omkoping? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Nee. Defensie gaat bij aanbestedingen zorgvuldig en integer te werk. Deze voertuigen
zijn verworven door middel van een reguliere aanbesteding onder de Aanbestedingswet
op Defensie- en Veiligheidsgebied (ADV). Bij de aanbesteding zijn op basis van een
functioneel programma van eisen offertes aangevraagd die vervolgens beoordeeld werden
aan de hand van vooraf kenbaar gemaakte gunningscriteria. In dit geval waren het voldoen
aan het programma van eisen, de levertijd, de technische meerwaarde en de prijs bepalend
voor het gunnen van de opdracht.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
B. Visser, staatssecretaris van Defensie
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.