Inbreng verslag schriftelijk overleg : Inbreng verslag van een schriftelijk overleg over de geannoteerde agenda voor de JBZ-Raad van 6-7 juni 2019 te Luxemburg (Kamerstuk 32317-554)
2019D23295 INBRENG VERSLAG VAN EEN SCHRIFTELIJK OVERLEG
De vaste commissie voor Justitie en Veiligheid heeft een aantal vragen en opmerkingen
                  voorgelegd aan de Minister van Justitie en Veiligheid over de JBZ-Raad van 6 en 7 juni
                  2019 in Luxemburg (JBZ-onderwerpen op het terrein van asiel- en vreemdelingenbeleid)
                  over de brieven van de Minister van Veiligheid en Justitie van 28 mei 2019 over de
                  geagendeerde agenda (Kamerstuk 32 317, nr. 554) en het verslag van de informele JBZ-Raad van 7 en 8 maart te Brussel van 28 maart
                  2019 (Kamerstuk 32 317, nr. 549), de brief van de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid van 4 april 2019 inzake
                  de Nederlandse inzet in Europese grens- en kustwacht in 2019 (Kamerstuk 32 317, nr. 550) en de brief van de Minister van Buitenlandse Zaken van 15 februari 2019 inzake het
                  fiche: over de wijzigingsvoorstellen ETIAS (Kamerstuk 22 112, nr. 2771)
               
De voorzitter van de commissie, Van Meenen
De waarnemend griffier van de commissie, Tielens-Tripels
Inhoudsopgave
I Vragen en opmerkingen vanuit de fracties
2. Terugkeerrichtlijn
3. Gemeenschappelijk Europees asielstelsel
4. Meerjarig financieel kader
5. Discussiestuk Roemeens EU- voorzitterschap over toekomst migratiebeleid
6. Nederlandse inzet in Europese grens- en kustwacht in 2019
7. Ontwikkelingen Libië
8. Appreciatie Commissiemededeling over voortgang Europese Migratieagenda (verslag JBZ-raad
                        7 en 8 maart)
                     
9. Overig
Algemeen
               
De leden van de VVD-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de geannoteerde
                  agenda van de JBZ-raad van 6-7 juni 2019 te Luxemburg op het terrein van asiel- en
                  vreemdelingenbeleid en danken de bewindspersonen van Justitie en Veiligheid voor de
                  toezending van de stukken. Zij hebben nog een aantal vragen en opmerkingen.
               
De leden van de PVV-fractie hebben met verbazing kennisgenomen van de uitspraken van
                  de Minister-President in Nieuwsuur d.d. 16 mei jl. over het herinvoeren van grenscontroles
                  met Oost-Europa indien deze landen weigeren asielzoekers op te nemen. Deze leden hebben
                  veel waardering voor landen als Hongarije en Polen die opkomen voor hun eigen soevereiniteit
                  en weigeren naar de pijpen van de EU te dansen. Deze leden vragen waarom het kennelijk
                  wel mogelijk is de grenzen te sluiten voor inwoners van deze Europese landen, maar
                  niet voor criminele asielzoekers en terroristen die via andere landen naar Nederland
                  komen?
               
De leden van de CDA-fractie hebben kennisgenomen van de stukken geagendeerd voor het
                  schriftelijk overleg JBZ-Raad op 6 en 7 juni. Zij hebben hierover nog enkele vragen.
               
De leden van de D66-fractie zijn bezorgd over de stilstand in de discussie over het
                  Europese asielbeleid en vragen u, nu de verkiezingen voorbij zijn, zich in te spannen
                  teneinde deze discussie weer op gang te brengen. Genoemde leden vragen welke stappen
                  u hiertoe gaat ondernemen, welke oplossingen u voor ogen heeft en welke houding u
                  van de andere EU-lidstaten verwacht? Ook hebben deze leden vernomen dat het kabinet
                  afspraken heeft gemaakt met Frankrijk en Duitsland over nauwere samenwerking bij het
                  terugnemen van economische migranten door herkomstlanden, en vragen u nader toe te
                  lichten wat deze afspraken inhouden, met wie ze zijn gemaakt en per wanneer ze inwerking
                  zijn getreden of zullen treden. Voorts vragen bovengenoemde leden of er nog een juridische
                  grondslag aan deze afspraken ten grondslag ligt, en zo ja welke? Wanneer kan de Kamer
                  de Nederlandse inzet voor de Europese strategische planning op migratie en asielterrein
                  tegemoet zien?
               
De leden van de GroenLinks-fractie hebben de geagendeerde stukken tot zich genomen.
De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van de stukken. Zij hebben nog een
                  aantal vragen en opmerkingen.
               
De Leden van de ChristenUnie-fractie hebben met belangstelling kennisgenomen van de
                  geannoteerde agenda van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken ten aanzien van de
                  onderwerpen asiel en migratie, het verslag van de bijeenkomst van maart jl. en de
                  overige relevante stukken. Zij hebben daarover een aantal vragen en opmerkingen.
               
Terugkeerrichtlijn
Voor de leden van de VVD-fractie is het van groot belang dat er in de Europese Unie
                     (EU) snellere grensprocedures komen waarbij migranten aan de buitengrens in gecontroleerde
                     centra te horen krijgen of zij recht hebben op asiel en zo niet, direct teruggestuurd
                     kunnen worden. Griekenland en Italië zijn echter nog niet akkoord met de voorstellen
                     op dit punt, zo begrijpen de voorgenoemde leden. Kunt u bevestigen dat u desondanks
                     in de Raad zult vasthouden aan het belang van de snellere grensprocedures en gecontroleerde
                     centra? Kunt u aangeven welke inzet in de EU wordt overwogen richting Italië en Griekenland
                     teneinde hun steun te vergaren? De tekst suggereert mogelijk extra financiering voor
                     deze landen. Over welke bijdrage gaat het en onder welke voorwaarden zou dit volgens
                     de Europese Commissie moeten plaatsvinden? Is dat ook waar Nederland aan denkt, of
                     zijn er andere (druk)middelen?
                  
Kunt u voorts aangeven hoe en op welke wijze momenteel vanuit de Europese Commissie
                     wordt gewerkt aan afspraken met Afrikaanse landen over gecontroleerde centra aan Afrikaanse
                     zijde, zodat mensen niet eerst de overtocht naar de EU maken, maar daar al te horen
                     krijgen of zij in aanmerking komen voor asiel? Kunt u toezeggen aandacht voor dit
                     punt te zullen blijven vragen?
                  
Kunt u aangeven of de verruimde mogelijkheden voor vreemdelingendetentie in de conceptrichtlijn
                     ook betekent dat er in de toekomst voldoende titel is te stellen dat bij overlast
                     gepleegd door asielzoekers, wordt voldaan aan het criterium «risico op onttrekking
                     aan toezicht», zodat overlastgevende asielzoekers sneller vast kunnen worden gezet
                     in afwachting van hun uitzetting? Kunt u aangeven of de conceptrichtlijn ook gevolgen
                     heeft voor de lengte van de periode dat een lidstaat een tijdelijke verblijfsvergunning
                     mag toekennen, zonder deze om te hoeven zetten naar een permanente? Welke termijn
                     is nu maximaal toegestaan en welke termijn is mogelijk het gevolg van deze Richtlijn?
                  
Wanneer verwacht u dat de triloog-fase zal kunnen aanvangen, zo vragen de leden van
                     de VVD-fractie?
                  
De leden van de PVV-fractie lezen in de brief van de Minister dat in het huidige tekstvoorstel
                     van de Terugkeerrichtlijn de mogelijkheid is opgenomen vreemdelingen die niet rechtmatig
                     in een lidstaat verblijven en een gevaar vormen voor de openbare orde of de nationale
                     veiligheid, in bewaring worden gesteld om hun uitzetting voor te bereiden. Kunt u
                     het «gevaar voor de openbare orden en nationale veiligheid» nader duiden? Kunnen alle
                     niet rechtmatig verblijvende vreemdelingen die een misdrijf hebben gepleegd op grond
                     van de herziene Terugkeerrichtlijn in vreemdelingendetentie worden geplaatst? Zo nee,
                     waarom niet? Was dit niet de inzet van het kabinet?
                  
Het is de aan het woord zijnde leden een doorn in het oog dat in het nieuwe tekstvoorstel
                     van de Terugkeerrichtlijn, detentie nog steeds gekoppeld moet zijn aan een terugkeerproces.
                     Wat deze leden betreft hebben illegalen altijd de mogelijkheid, al dan niet zelfstandig,
                     terug te keren naar hun land van herkomst of een veilig derde land. Deelt u deze mening?
                     Zo ja, Waarom wordt dan geaccepteerd dat vreemdelingen, die hun terugkeerproces traineren,
                     bijvoorbeeld door identiteitspapieren zoek te maken, waardoor geen zicht is op uitzetting,
                     gewoon weer vrij in onze samenleving rond kunnen lopen? De leden van de PVV-fractie
                     vragen tot welke resultaten de 140 miljoen euro die de EU heeft betaald om het aantal
                     illegale oversteekpogingen vanuit Marokko omlaag te brengen tot nu toe heeft geleid?
                     Als mogelijk punt staat de toetreding van Bulgarije en Roemenië tot de Schengenzone
                     geagendeerd. Kunt u garanderen dat deze corrupte landen nooit en te nimmer tot Schengen
                     zullen worden toegelaten?
                  
De leden van de CDA-fractie lezen dat op de geannoteerde agenda de Terugkeerrichtlijn
                     besproken zal worden tijdens de aankomende JBZ-raad. Deze leden merken op dat er geen
                     overeenstemming is bereikt over het invoeren van een grensprocedure en dat dit onderwerp
                     daarom als gedeeltelijke algemene oriëntatie geagendeerd staat. Kunt u uiteenzetten
                     waarover precies geen overeenstemming bereikt kan worden, waar liggen de blijkbaar
                     onoverkomelijke geschillen? Deze leden lezen dat er sprake is van een aantal precaire
                     compromissen voor wat betreft artikelen over rechtsmiddelen, bewaring en risico op
                     onderduiken en dat deze compromissen kwetsbaar zijn bij het trachten te bereiken van
                     overeenstemming. Kunt u aangeven of dit tevens opgaat voor het voorstel een detentiegrond
                     te introduceren voor «vreemdelingen die niet rechtmatig in een lidstaat verblijven
                     en een gevaar vormen voor de openbare orde of nationale veiligheid»? Kan het krachtenveld
                     binnen de EU omtrent deze detentiegrond uiteenzetten?
                  
De leden van de CDA-fractie lezen in «A renewed European Agenda on Migration» van
                     het Ministerie van Buitenlandse zaken dat het kabinet wilt inzetten op het voorkomen
                     van «last minute appeals or new asylum procedures». Zij delen deze stelling en vragen
                     uiteen te zetten hoe u van plan bent dit te verwezenlijken en hoe u dit op EU niveau
                     probeert te bewerkstelligen, bijvoorbeeld in de aankomende JBZ-raad? De leden van
                     de CDA-fractie vragen of u bereid bent in de JBZ-raad te pleiten tot het eerder overgaan
                     tot niet-vrijwillig vertrek, om zodoende de terugkeercijfers omhoog te krijgen? Bent
                     u bereid deze optie bij aankomende JBZ-raad op tafel te leggen?
                  
De leden van de D66-fractie constateren dat er nog discussie binnen de Raad is over
                  de voorgestelde grensprocedures en vragen welke randvoorwaarden zijn verbonden aan
                  de voorgestelde grensprocedures door de Europese Commissie? Hoe ziet de voorgestelde
                  grensprocedure er nu uit en welke voor- en nadelen ziet u daarbij? Hoe kansrijk acht
                  u de inzet van de Europese Commissie dat EU-lidstaten verplicht worden de grensprocedures
                  uit te voeren? Wat bedoelt u precies met de wens tot meer flexibiliteit? Deze leden
                  vragen waarom een geïndividualiseerde risicobeoordeling als het gaat om vreemdelingenbewaring
                  een aanpassing betekent van het Nederlandse systeem? De leden van de D66-fractie zijn
                  positief over het standpunt dat het Europese parlement heeft ingenomen ten opzichte
                  van de terugkeerrichtlijn en vragen wat u vindt van dit standpunt, met name als het
                  gaat om de versterking van rechtsbescherming en de belangen van het kind meer voorrang
                  geven?
               
De leden van de GroenLinks-Fractie merken op dat u schrijft in uw appreciatie van
                  de voorstellen van de Europese Commissie dat afspraken over ontscheping en terugkeer
                  met Noord-Afrikaanse landen onontbeerlijk zijn voor een structurele oplossing. De
                  leden van de GroenLinks-fractie vragen met welke Noord-Afrikaanse landen de Europese
                  Commissie op korte termijn verwacht dergelijke afspraken te maken. Indien u ook constateert
                  dat er momenteel geen enkel perspectief is op het maken van zulke afspraken, vragen
                  deze leden aan te geven waarom de Europese Commissie het nodig acht dit steeds in
                  de discussie te blijven brengen.
               
De leden van de GroenLinks-fractie merken op, dat u in heeft gezet en blijft inzetten
                  op het verruimen van de gronden voor vreemdelingendetentie in de Terugkeerrichtlijn,
                  «vooral voor criminele illegale vreemdelingen en overlastgevers». Deze leden zouden
                  graag toegelicht krijgen in welke specifieke situaties volgens u geen vreemdelingendetentie
                  kan worden toegepast, terwijl dit in haar ogen wel zou moeten.
               
De leden van de GroenLinks-fractie lezen dat u zich bij de onderhandeling over de
                  Terugkeerrichtlijn inzet voor ruimere detentiemogelijkheden om zo «een betere balans
                  tussen individuele rechtsbescherming en een integer terugkeerproces» te realiseren.
                  Deze leden krijgen graag nader toegelicht op welke wijze de individuele rechtsbescherming
                  en een integer terugkeerproces strijdig met elkaar zouden zijn, en op basis van welke
                  analyse u meent dat sprake is van disbalans.
               
In de geannoteerde agenda schrijft u dat er op het gebied van de Terugkeerrichtlijn
                  sprake is van «een aantal precaire compromissen voor wat betreft artikelen over rechtsmiddelen,
                  bewaring en risico op onderduiken.» Deze leden zouden graag een nadere omschrijving
                  ontvangen welke compromissen precies «precair» zijn, en wat de taxatie van de regering
                  is over de kans dat deze compromissen staande blijven tijdens de onderhandeling met
                  het nieuwe Europese parlement.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen of het klopt dat Nederland zich verzet tegen
                  het opnemen van criteria aan de hand waarvan individueel moet worden getoetst of er
                  sprake is van onttrekkingsrisico voordat vreemdelingendetentie wordt opgelegd. Indien
                  dit klopt, vragen deze leden dit nader te motiveren. Voorts vragen deze leden of hieruit
                  afgeleid kan worden dat er voor het toepassen van vreemdelingendetentie in Nederland
                  op het moment dus géén individuele risicobeoordeling wordt gemaakt.
               
De leden van de GroenLinks-fractie vragen wat het doel is van het in de Terugkeerrichtlijn
                  opgenomen minimum voor de maximumperiode voor vreemdelingendetentie. Indien u hier
                  ook geen meerwaarde inziet, bent u dan bereid te bepleiten dat dit wordt geschrapt?
                  Zo nee, waarom niet? De leden van de GroenLinks-fractie vragen of u bereid bent te
                  bepleiten dat kinderen worden uitgezonderd van vreemdelingendetentie en zo nee, waarom
                  niet.
               
De leden van de SP-fractie vragen hoe u aankijkt tegen de huidige stand van zaken
                  als het gaat om de onderhandelingen en het voorlopig resultaat met betrekking tot
                  de Terugkeerrichtlijn? Hoe verhoudt zich dit tot hetgeen de u heeft ingebracht in
                  het overleg van 31 oktober 2018? Waar zitten de plussen en minnen wat u betreft? Gaat
                  u ervoor zorgen dat kinderen niet in detentie worden geplaatst? En indien dit toch
                  gebeurt, dat dit niet langer dan twee weken het geval zal zijn? Bent u van mening
                  dat het voor een rechtvaardig asielbeleid belangrijk is tot overeenstemming te komen
                  teneinde de grensprocedures te versnellen? Zou de wens voor meer flexibiliteit daaraan
                  niet ondergeschikt moeten zijn?
               
De leden van de ChristenUnie-fractie merken op dat er geen overeenstemming is in de
                  Raad over de grensprocedure. Deze leden zouden graag willen weten wat de meningsverschillen
                  zijn op dit onderwerp en wat precies de Nederlandse positie is hierover. Zijn het
                  juist de landen waar migranten en vluchtelingen het gebied van de Europese Unie binnenkomen
                  die niet met het voorstel in kunnen stemmen en zo ja, wat zijn de bezwaren? Ook willen
                  deze leden weten of de grensprocedure er feitelijk op neerkomt dat iedereen die asiel
                  aanvraagt eerst een periode in detentie wordt genomen?
               
Wat de verruiming van de mogelijkheden betreft om detentie toe te passen voor vreemdelingen
                  die geen rechtmatig verblijf hebben en een gevaar vormen voor de openbare orde of
                  de nationale veiligheid, kunnen de leden van de ChristenUniefractie instemmen. Zij
                  vragen echter wel hoe vastgesteld wordt of iemand aan een gevaar vormt voor de openbare
                  orde of de nationale veiligheid. Zou aanvaarding van dit voorstel volgens u betekenen
                  dat overlastgevende asielzoekers zoals waar Nederland ook mee te kampen gemakkelijker
                  in detentie genomen kunnen worden of zal dit in de praktijk toch lastig blijken?
               
Deze leden zouden graag willen weten wat precies bedoeld wordt met de verbreding van
                  de definitie van terugkeer naar andere landen dan herkomst- of transitielanden. Deze
                  leden hebben niet duidelijk voor ogen welke landen hiervoor in aanmerking zouden kunnen
                  of willen komen. Kunt u uiteenzetten op wat voor situaties dit doelt en waarom dit
                  een Nederlandse wens is? Welke waarborgen gelden hier en waar zijn die voor nodig?
               
Meerjarig financieel kader
De leden van de GroenLinks-fractie lezen in de geannoteerde agenda dat op 29 mei opnieuw
                  in de Coreper gesproken is over het compromisvoorstel voor het Asiel en Migratiefonds
                  (AMF). Deze leden vragen u te beschrijven wat de uitkomst van deze bespreking in Coreper
                  is. Ten aanzien van de discussie over het Fonds voor geïntegreerd grensbeheer en het
                  instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visa, het AMF en het Intern Veiligheidsfonds
                  (ISF) vragen de voorgenoemde leden een nadere beschouwing over de subsidiariteit.
                  Zo vragen zij of nader gemotiveerd kan worden waarom het een meerwaarde heeft om voor
                  het ISF, een EU-budget te creëren wat vervolgens weer grotendeels terugvloeit naar
                  de EU-lidstaten. Bent u voornemens zich tegen de afzonderlijke voorstellen, zoals
                  het BMVI, het AMF en het ISF, te keren zolang geen akkoord is bereikt over de totale
                  omvang van het MFK?
               
Gemeenschappelijk Europees asielstelsel
De leden van de Groenlinks-fractie zijn blij te kunnen constateren dat, in ieder geval
                  bij de Europese Commissie, nog ambitie bestaat om een gemeenschappelijk Europees asielbeleid
                  van de grond te doen komen. Zij vragen de regering concreet uiteen te zetten wat zij
                  voornemens is te doen teneinde ervoor te zorgen dat deze ambitie ook door de nieuw
                  samen te stellen Europese Commissie zal worden gedragen.
               
De leden van de SP-fractie vragen of u een stand van zaken kunt geven over de onderhandelingen
                  met betrekking tot de procedureverordening? Het uitblijven van overeenstemming over
                  het gemeenschappelijk Europees asielbeleid, lijkt ondanks de Europese verkiezingen
                  onveranderd. Hoe kijkt u hier tegenaan? Is er enig uitzicht op een doorbraak in de
                  nabije toekomst? De migratie van (kansloze) asielzoekers tussen Schengenlanden neemt
                  niet af. Er blijven ook veel veiligelanders naar Nederland komen. Wanneer gaat u opnieuw
                  grenscontroles invoeren, zoals de premier aankondigde in Nieuwsuur van 16 mei 2019?
                  Als Oost-Europese landen medewerking blijven weigeren aan beleid rond een eerlijke
                  verdeling van vluchtelingen, is verwijdering van deze landen uit de Schengenzone dan
                  een denkbare sanctie? Wanneer gaat u daaraan werken? Zo nee, welke andere sancties
                  gaat u nemen teneinde medewerking van deze landen te bereiken?
               
Discussiestuk Roemeens EU-voorzitterschap over toekomst migratiebeleid
De leden van de VVD-fractie vragen of u kunt aangeven wat de komende periode, nu de
                     EP verkiezingen achter de rug zijn, de strategische inzet van Nederland zal zijn op
                     het asiel- en migratieterrein in de EU, of op welke termijn kunt u hierover een visie
                     naar de Kamer sturen?
                  
Welke kansen ziet u om het Nederlandse idee van een mogelijk kleinere Schengenzone
                     met lidstaten die constructieve afspraken maken over oa. een strenge asielprocedure,
                     naleven van Dublin, en verantwoordelijkheid voor opvang, in de praktijk te brengen?
                     Welke lidstaten zouden zich bij een dergelijk initiatief willen aansluiten?
                  
Welke ruimte ziet u voor bilaterale afspraken met derde landen over terugkeer, zoals
                     sommige EU-lidstaten nu al doen (bijv. Spanje met Marokko)? Welke drukmiddelen overweegt
                     u verder nog in te zetten richting derde landen? De concept terugkeerrichtlijn spreekt
                     van de mogelijkheid om in EU verband een restrictieve toepassing van de Visum code
                     te hanteren richting een derde land dat niet meewerkt. Is dat ook de inzet van Nederland
                     en wat is daarnaast nog mogelijk, in het diplomatieke verkeer dan wel anderszins?
                  
De leden van de D66-fractie vinden de suggestie voor meer mogelijkheden tot legale
                  migratie interessant en vragen hoe u dit voorstel van het Roemeens voorzitterschap
                  beoordeelt? Bent u bereid, mocht u dat nog niet van plan zijn, de kabinetsappreciatie
                  van de recente rapporten over legale migratie van de Europese Commissie die u aan
                  de Commissie toestuurt, ook met de Kamer te delen?
               
Nederlandse inzet in Europese grens- en kustwacht in 2019
De leden van de CDA-fractie lezen dat aan de ene kant de Koninklijke Marechaussee
                  (KMar) moeite heeft haar capaciteit te laten groeien naar het gewenste niveau en aan
                  de andere kant Nederland personeel en/of materieel zal leveren voor eventuele ad hoc
                  uitvragen die Frontex in de loop van het jaar kan doen. Deze leden zouden het zeer
                  onwenselijk vinden als een uitvraag van Frontex ten koste kan gaan van nationale prioriteiten
                  of capaciteiten op het gebied van personeel en materieel. Kunt u uitleggen hoe deze
                  afweging gemaakt zal worden bij een ad hoc uitvraag van Frontex? Kunt u aangeven of
                  nationale prioriteiten niet ten koste zullen gaan van een eventuele uitvraag van Frontex?
                  Is Nederland bereid een eventueel verzoek van Frontex te weigeren indien dit ten koste
                  zal gaan van Nationale prioriteiten?
               
De leden van de CDA-fractie vragen of de KMar bij de noodzakelijke maatregelen om
                  haar capaciteit op orde te krijgen, de motie Van Dam c.s. over gezamenlijke werving
                  en selectie door veiligheidsdiensten in ogenschouw heeft? Hoe geeft de KMar opvolging
                  aan deze motie?
               
De leden van de CDA-fractie vragen hoe Frontex de bewaking van de buitengrenzen vorm
                  gaat geven als de daadwerkelijke inzet van het korps vraag gestuurd zal plaatsvinden,
                  waarbij de nationale taken niet in het gedrang zullen komen? Welke taken gaat Frontex
                  dan uitvoeren? Wat gaat Frontex doen bij landen die niet in staat zijn hun nationale
                  taken uit te voeren? Kunt u uiteenzetten welke procedures er mogelijk zijn wat betreft
                  de bewaking van de gemeenschappelijke buitengrens indien de nationale lidstaten niet
                  in staat zijn hun taken uit te voeren en dat dit substantiële gevolgen heeft voor
                  irreguliere migratiestromen die de Schengenzone binnenkomen?
               
Ontwikkelingen Libië
De leden van de VVD-fractie betreuren het feit dat de NGO Sea Watch haar activiteiten
                  weer heeft hervat en daarmee mogelijk mensensmokkel in de hand werkt. Bent u bereid
                  met uw collega’s te bespreken welke maatregelen er mogelijk zijn tegen NGO’s die,
                  in de territoriale wateren en in de search and rescue zone van landen, migranten uit
                  bootjes halen en naar het vaste Europese land brengen? Bent u bereid op Europees niveau
                  de suggestie op te werpen het aanzetten tot mensensmokkel, ook zonder dat dit gepaard
                  gaat met financieel gewin voor de NGO in kwestie, strafbaar te stellen? Hoe beoordeelt
                  u de situatie in Libië en het effect daarvan op de afspraken met de Libische autoriteiten
                  over de grens- en kustwacht aldaar, het terugsturen van irreguliere migranten en het
                  daarmee voorkomen dat duizenden mensen de gevaarlijke oversteek over de middellandse
                  zee proberen te maken? Kunt u bevestigen dat Nederland niet meer vluchtelingen naar
                  Nederland zal halen dan de jaarlijks afgesproken 500 via de UNHCR? Kunt u aangeven
                  welke mogelijkheden er zijn en welke inzet de EU momenteel pleegt voor evacuatie vanuit
                  de Libische detentiecentra naar opvang in de regio en terugkeer naar het land van
                  herkomst? Bent u bereid het principe van more for more en less for less te bepleiten
                  ten aanzien van landen die hun onderdanen uit Libie niet willen terugnemen? Welke
                  rol speelt de Europese Grens- en Kustwacht nu en mogelijk in de toekomst als een verdere
                  escalatie in Libië ertoe zou leiden dat de Libische grens- en kustbewaking haar werk
                  niet meer goed kan doen?
               
De leden van de D66-fractie maken zich ernstige zorgen over het oplaaiende geweld
                  in Libië. Verschillende media schrijven over 1500 tot meer dan 3000 vastzittende migranten
                  in detentiecentra die in levensgevaar verkeren door het oplaaiende geweld. Deze leden
                  vragen u met klem zich ervoor in te zetten dat deze mensen geëvacueerd worden. Hoe
                  monitort u de huidige situatie in Libië en dan met name rondom Tripoli? Hoe beoordeelt
                  u de oproep van de UNHCR met betrekking tot de evacuatie van migranten uit de detentiecentra?
                  In hoeverre heeft u contact met uw ambtsgenoten over de situatie en worden er (samen)
                  acties ondernomen? Kunt u bevestigen dat 27% van de migranten in de detentiecentra
                  minderjarig is? Welke oplossingen ziet u om met name deze minderjarige migranten zo
                  snel mogelijk te evacueren? Tevens vragen de leden van de D66-fractie of het oplaaiende
                  geweld in Libië nog bepaalde gevolgen voor de Europese steun aan de Libische kustwacht
                  heeft, en zo ja, welke? In hoeverre kunnen de activiteiten van de Libische kustwacht
                  nog voldoende gemonitord worden en door wie?
               
De leden van de GroenLinks-fractie lezen in het verslag dat de humanitaire noodsituatie
                  in Libië is besproken. Deze leden zijn van mening dat het de verantwoordelijkheid
                  van de internationale gemeenschap is, en in het bijzonder die van de EU vanwege het
                  terugduwen van migranten, om migranten uit de Libische kampen te evacueren, zeker
                  nu een aantal van deze kampen op of rond de frontlinie van de burgeroorlog in Libië
                  liggen. Deze leden vragen de regering of zij bereid is tijdens de JBZ-raad te bepleiten
                  dat EU-lidstaten, in navolging van Duitsland, Italië en Zwitserland, de evacuatie
                  van migranten uit deze kampen ondersteunen door voor een aantal van hen hervestiging
                  in de EU mogelijk te maken, waaronder ook in Nederland.
               
De leden van de SP-fractie maken zich ernstige zorgen over de situatie in Libië en
                  de detentiecentra waar vluchtelingen belanden. Hoe staat het met de belofte van de
                  Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking om de detentiecentra
                  te sluiten? Kunt u een beschrijving geven van de actuele situatie? De meest kwetsbare
                  vluchtelingen hebben dringend bescherming nodig. Deelt u de mening dat het terugsturen
                  van vluchtelingen naar Libië door de Libische kustwacht zeer onverantwoord is? Zo
                  ja, wilt u de Europese steun aan de Libische kustwacht heroverwegen? Op welke manier
                  kunnen vluchtelingen vanuit Libië asiel aanvragen in Europa? Bent u bereid zich in
                  Europees verband in te spannen voor een veilige route door middel van hervestiging?
                  Wat is de stand van zaken met betrekking tot hervestiging vanuit Niger? Hoeveel kwetsbare
                  vluchtelingen is bent u bereid in Nederland op te vangen?
               
Ten aanzien van de situatie in Libië wordt in het verslag van de laatste Raad algemene
                  Zaken vermeld dat de Europese Commissie onmiddellijke actie vereist op de verbetering
                  van de omstandigheden in Libië. Het systeem van detentiecentra moet uiteindelijk beëindigd
                  worden. Inmiddels is er een oorlog en hebben de migranten in de centra ook te maken
                  met beschietingen en gedwongen inzet in de strijd. De leden van de ChristenUnie-fractie
                  willen weten in hoeverre hij het verantwoord acht dat de Europese Unie samenwerkt
                  met de Libische kustwacht die immers bootvluchtelingen terugbrengt naar dergelijke
                  centra?
               
Appreciatie Commissiemededeling over voortgang Europese Migratieagenda (verslag JBZ-raad
                     7 en 8 maart)
De leden van de GroenLinks-fractie lezen dat de regering blij is dat de Europese Commissie
                  voor Griekenland blijft vasthouden aan een oplossing waarbij Griekenland de volledige
                  verantwoordelijkheid heeft en slechts wordt ondersteund door andere EU-lidstaten.
                  Deze leden constateren dat deze strategie nu al drie jaar is ingezet, en dat hiermee
                  nog steeds niet is bereikt dat migranten in Griekenland op een menswaardige wijze
                  worden opgevangen. Deze leden vragen welke conclusie u trekt nu deze gevolgde lijn
                  niet tot verbetering leidt.
               
De leden van de GroenLinks-fractie lezen dat u inmiddels bereid bent afspraken over
                  herplaatsing binnen de EU (binnen het kader van Dublin IV) te maken waarbij niet alle,
                  maar in plaats daarvan een substantieel aantal EU-lidstaten, bereid zijn om deel te
                  nemen. Deze leden pleiten al langer voor het doorbreken van de impasse door een coalition
                  of the willing te vormen, en verwelkomen dit initiatief. Deze leden vragen welke concrete
                  stappen u voornemens bent te zetten teneinde dit van de grond te doen komen.
               
De leden van de GroenLinks-fractie zijn blij dat er op het dossier van de gemeenschappelijke
                  Europese Grens- en Kustwacht (EGKW) vorderingen worden gemaakt. Evenwel zijn deze
                  leden bezorgd dat de EGKW bij kan dragen aan grensbeheer dat niet voldoet aan de Europese
                  normen, indien de EGKW in landen wordt ingezet die de bescherming van migranten onvoldoende
                  waarborgen, zoals Hongarije. Deze leden vragen op welke wijze wordt gewaarborgd dat
                  de EGKW nooit op deze wijze zal bijdragen aan het schenden van Europees recht, of
                  het VN-vluchtelingenverdrag.
               
De leden van de GroenLinks-fractie delen uw constatering dat het nakomen van de toegezegde
                  inspanningen op hervestiging van groot belang is voor de geloofwaardigheid van de
                  EU in de samenwerking met derde landen. Deze leden zijn verheugd dat u zich zal inzetten
                  de EU-toezeggingen zoveel mogelijk te vervullen voor 31 oktober van dit jaar. Deze
                  leden vragen u de actuele stand van de vervulling per lidstaat inzichtelijk te maken.
               
Met betrekking tot geloofwaardigheid op het gebied van hervestiging brengen de leden
                  van de GroenLinks-fractie ook graag hun teleurstelling over het verlagen van het UNHCR-quotum
                  naar 500 vluchtelingen door Nederland in herinnering. Deze leden vinden het bovendien
                  onduidelijk welke hervestigingsprogramma’s nu precies onder dit quotum worden geschaard.
                  Deze leden vragen of u bereid bent bij de reguliere rapportages over de vreemdelingenketen
                  verslag te doen van het aantal selecties en aankomsten, en op basis van welke programma’s
                  deze hervestigingen hebben plaatsgevonden.
               
De leden van de GroenLinks-fractie constateren dat u vrij zuinig reageert op het plan
                  van de Europese Commissie om veilige en legale migratiekanalen te verbeteren. Deze
                  leden vragen of u, los van de door de Commissie voorgestelde fitnesscheck van bestaand
                  beleid, zelf ideeën heeft over het verbeteren van veilige en legale migratiemogelijkheden,
                  en zo ja, welke. De regering schrijft dat Nederland, samen met een groeiend deel van
                  de EU-lidstaten, voorstander is van een akkoord op een deel van het GEAS-pakket. Ten
                  tijde van de vorige JBZ-raad was de intentie nog dit voor de verkiezing van het nieuwe
                  Europees parlement te sluiten. Zij constateren dat dit niet is gelukt. Welke stappen
                  gaat u zetten teneinde de steun voor een deelakkoord te bevorderen. De leden van de
                  GroenLinks-fractie lezen verder in het verslag dat wederom is gesproken over samenwerking
                  tussen de EU en Noord-Afrikaanse landen op het gebied van migratie, en dat hier Marokko
                  en Tunesië wederom als belangrijke landen zijn genoemd. Deze leden zien echter niet
                  terug in het verslag wat de uitkomsten van deze bespreking waren. Deze leden vragen
                  dit toe te lichten. De leden van de GroenLinks-fractie lezen in het verslag dat de
                  EU € 140 miljoen beschikbaar heeft gesteld om de illegale vertrekken vanuit Marokko
                  omlaag te brengen. Deze leden vragen hoe dit geldt precies wordt besteed.
               
De leden van de SP-fractie maken zich onverminderd zorgen over de situatie in Griekenland,
                  in het bijzonder op de eilanden. Duizenden mensen zitten daar vast in kampen onder
                  erbarmelijke omstandigheden. Kunt u een actuele stand van zaken geven? Bent u bereid
                  – zolang de situatie niet is verbeterd – geen mensen terug te sturen naar Griekenland?
                  Zo nee, bent u op zijn minst bereid een uitzetstop in te voeren voor kwetsbare mensen,
                  zoals gezinnen met jonge kinderen?
               
De leden van de ChristenUnie-fractie merken op dat u herplaatsing van asielzoekers
                  bepleit in Europa uit de landen van eerste opvang alleen wanneer er sprake is van
                  «disproportionele migratiedruk». Deze leden vragen in hoeverre dit standpunt op de
                  instemming van de landen die dit betreft kan rekenen. Deelt u de mening dat het consequenter
                  zou zijn om een permanent systeem van herplaatsing te aangezien deze landen per definitie
                  met een disproportionele migratiedruk te maken hebben? Bent u het eens dat dit de
                  kans op feitelijke medewerking aan het Dublin-systeem door deze landen zou vergroten?
               
De leden van de ChristenUniefractie lezen dat Nederland pleit voor verdere harmonisatie
                  van procedures en procedures en opvangfaciliteiten in de EU-lidstaten. Deze leden
                  vragen u een duidelijk overzicht van de feitelijke verschillen in procedures en vooral
                  van de opvangfaciliteiten. Bent u eventueel bereid onderzoek te doen teneinde deze
                  verschillen helder in beeld te krijgen? In «A renewed European agenda on migration»
                  schrijft u dat een «mutual lack of trust in respective asylum systems of Member States»
                  een obstakel is om het Schengensysteem weer volledig te laten functioneren. Deelt
                  u de mening, gegeven dit wederzijdse gebrek aan vertrouwen, dat het interstatelijk
                  vertrouwensbeginsel waar de Dublin-overeenkomst vanuit gaat, niet meer geldt? Er is
                  sprake van bilaterale afspraken tussen EU-lidstaten en derde landen over migratie.
                  Kunt u opnoemen welke afspraken er allemaal zijn en of deze de mogelijkheden tot het
                  maken van EU-brede afspraken met derde landen beïnvloeden? De leden van de ChristenUnie-fractie
                  willen weten hoe u denkt over het pakket van 140 miljoen dat de Europese Commissie
                  voorstelt voor Marokko. Dit zou ter versterking van het grensmanagement zijn en zelfs
                  voor begrotingssteun. Acht u begrotingssteun een verstandig instrument? Verwacht u
                  dat het probleem dat Marokko geen mensen terugneemt, zoals bijvoorbeeld overlastgevende
                  asielzoekers waar we in Nederland ook mee te maken hebben, als gevolg van dit pakket
                  tot het verleden behoort?
               
Overig
De leden van de CDA-fractie zijn zeer ontzet over de berichtgeving dat 1600 asielkinderen
                  sinds 2015 verdwenen zijn uit de asielopvang. Zij vragen u of wilt nagaan of deze
                  problemen tevens in andere EU-lidstaten spelen en bereid is dit in de aankomende JBZ-raad
                  aan te kaarten? Zijn hier oplossingen voor te vinden op EU-niveau?
               
De leden van de CDA-fractie zijn verheugd te lezen dat de regering een brief naar
                  de Europese Commissie heeft gestuurd over het mogelijk instellen van een visumplicht
                  voor Albaniërs. Bent u van plan dit ter sprake te brengen bij aankomende JBZ-raad?
               
De leden van de SP-fractie zijn geen voorstander van toegang van Bulgarije en Roemenië
                  tot de Schengenzone. Mogen zij er vanuit gaan dat u zich luid en duidelijk blijft
                  verzetten tegen de toetreding van Bulgarije en Roemenië tot de Schengenzone? Dit gezien
                  de situatie in beide landen (corruptie, zwakke rechtstaat), maar ook vanwege de problemen
                  die op dit moment de huidige Schengenzone beheersen? Graag ontvangen zij een update.
               
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
P.H. van Meenen, voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid - 
              
                  Mede ondertekenaar
P.F.L.M. Tielens-Tripels, griffier 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.