Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Van Raak over een gesponsorde reis van een Arnhemse topambtenaar naar Saoedi-Arabië
Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over een gesponsorde reis van een Arnhemse topambtenaar naar Saoedi-Arabië (ingezonden 15 mei 2019).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
6 juni 2019).
Vraag 1
Kent u het bericht «Marcouch stemde in met reis topambtenaar naar Saoedi-Arabië»?1
Antwoord 1
Ja.
Vraag 2
Wat vindt u er van dat de burgemeester de gedragscode heeft genegeerd en de ambtenaar
toestemming heeft gegeven op kosten van derden naar Saudi-Arabië te reizen?
Antwoord 2
Ik acht dit een interne gelegenheid van de gemeente Arnhem en laat het aan de burgemeester,
het college en de raad van Arnhem om hierover vanuit hun respectievelijke verantwoordelijkheden
een oordeel te geven. Naar ik heb begrepen zijn door leden van de gemeente Arnhem
op 10 en 13 mei 2019 diverse vragen over deze kwestie gesteld en deze zijn inmiddels
ook beantwoord door het college van burgemeester en wethouders van Arnhem. Het betreft
schriftelijke vragen van raadsleden van D66, GroenLinks, de Arnhemse Ouderen Partij
Arnhem en de SP op grond van artikel 44 van het Reglement van Orde. Ik verwijs u naar
de betreffende (openbare) stukken, die u kunt vinden via de link https://ris.ibabs.eu/raad-arnhem/listtype/93b5d668–8dc2–4286-b92f-8c044fb109b4/. Verder heb ik begrepen dat op 5 juni 2019 hierover een debat plaatsvindt in de gemeenteraad
in Arnhem. Dat acht ik de juiste plek voor een debat over deze individuele gemeentelijke
casus.
Vraag 3
Is het waar dat de reis en het verblijf van deze ambtenaar zijn betaald door derden?
Is het waar dat het betreffende congres is gesponsord door accountancy- en consultancykantoor
Ernst&Young (E&Y)? Klopt het dat E&Y in het verleden de accountant van de gemeente
Arnhem is geweest en op dit moment de accountant is van een gemeenschappelijke regeling
waar de gemeente Arnhem een meerderheidsaandeel in heeft?
Antwoord 3
Het is mij niet bekend wie de reis en het verblijf hebben betaald en ik acht het ook
niet mijn verantwoordelijkheid om van alle dienstreizen van medewerkers van andere
overheden bij te houden door wie deze zijn betaald. Ik heb wel van Ernst & Young begrepen
dat zij één van de sponsoren van het betreffende congres waren, maar dat zij niet
hebben betaald voor de reis en het verblijf van de ambtenaar van Arnhem.
Vraag 4
Zijn de betreffende ambtenaar naast reis en verblijf ook nog (andere) giften of vergoedingen
aangeboden? Welke zijn aangenomen? Kunt u specificaties van de reis- en verblijfskosten
verstrekken? Heeft de betreffende ambtenaar nog meer reizen ondernomen op kosten van
derden?
Antwoord 4
Deze informatie is mij niet bekend en in lijn met het antwoord op vraag 3, acht ik
het ook niet mijn verantwoordelijkheid om dergelijke informatie van alle medewerkers
van medeoverheden bij te houden.
Vraag 5
Beschouwt u deze reis als een gemeentelijke activiteit of als een privé of nevenactiviteit?
Is de voorgenomen (neven-)activiteit door de burgemeester vooraf zorgvuldig getoetst?
Zo nee, waarom niet? Zo ja, tot welke bevindingen en afspraken heeft dat geleid met
betrekking tot de activiteit?
Antwoord 5
Ik acht het niet aan mij om daar een opvatting over te hebben. Het is ter beoordeling
van de burgemeester, het college en de raad van Arnhem om hierover vanuit hun respectievelijke
verantwoordelijkheden een oordeel te vellen.
Vraag 6
Hoe rijmt u deze gang van zaken met de gedragscode voor ambtenaren van de gemeente
Arnhem? Is het waar dat de burgemeester voornemens is deze gedragscode nu aan te passen?
Bent u van mening dat ambtenaren hun gedrag moeten aanpassen aan de gedragscode en
dat niet de gedragscode moet worden aangepast aan het gedrag van ambtenaren?
Antwoord 6
In lijn met mijn antwoorden op de vragen 2 en 5 acht ik het niet aan mij om een oordeel
te geven over hoe de casus zich verhoudt tot de gedragscode voor ambtenaren van de
gemeente Arnhem. Ik constateer dat de gemeente Arnhem heeft voldaan aan haar wettelijke
verplichting ingevolge artikel 125quater van de Ambtenarenwet om een gedragscode voor
goed ambtelijk handelen te hebben. In overeenstemming met de gemeenteraad moet worden
vastgesteld op welke wijze jaarlijks verantwoording wordt afgelegd over het gevoerde
integriteitsbeleid van de gemeente en over de naleving van de gedragscode. Ik acht
het niet mijn verantwoordelijkheid om van alle 355 burgemeesters bij te houden welke
beleidsvoornemens zij hebben ten aanzien van de zaken waarvoor zij verantwoordelijk
zijn. Voor wat betreft dit concrete geval begrijp ik uit de (openbare) beantwoording
van de vragen van het SP-raadslid dat het college van burgemeester en wethouders voornemens
is de gedragscode voor ambtenaren bij de gemeente Arnhem naar aanleiding van deze
casus te verduidelijken op het punt van vergoeding van reis- en hotelkosten als een
ambtenaar wordt gevraagd vanuit zijn deskundigheid een bijdrage te leveren aan (bijvoorbeeld)
een congres. Ik ben van mening dat een gedragscode aangepast of verduidelijkt moet
kunnen worden als nieuwe inzichten of concrete gevallen daartoe aanleiding geven.
Vraag 7
Kunt u uitsluiten dat het regime in Saudi-Arabië de Arnhems topambtenaar heeft gebruikt
voor propagandadoeleinden door hem op Saudische bodem als spreker op te laten voeren
bij een congres getiteld «Putting Citizens First»? Wat vindt u er van dat een topambtenaar
van de gemeente Arnhem een bijdrage heeft geleverd aan deze schijnvertoning?
Antwoord 7
Ik beschik niet over de benodigde informatie om een onderbouwd antwoord te geven op
de in de vraag geponeerde stelling en kwalificatie van het bedoelde congres. Verder
acht ik het niet aan mij om een oordeel te geven over de bijdrage van de ambtenaar
van de gemeente Arnhem.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.