Antwoord schriftelijke vragen : Antwoord op vragen van het lid Martin Bosma over het bericht 'Ambtenaar belt voor € 211.000 maar krijgt geen ontslag'
Vragen van het lid MartinBosma (PVV) aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over een ambtenaar die voor meer dan twee ton aan telefoonkosten maakt, maar niet wordt ontslagen (ingezonden 18 april 2019).
Antwoord van Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) (ontvangen
            6 juni 2019). Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2018–2019, nr. 2749.
         
Vraag 1
            
Kent u het bericht «Ambtenaar belt voor € 211.000 maar krijgt geen ontslag»?1
Antwoord 1
            
Ja.
Vraag 2
            
Hoe kan het dat diverse ambtenaren voor tienduizenden euro’s hebben gefraudeerd, maar
               dat er niemand ontslagen en vervolgd is?
            
Antwoord 2
            
Bij het voorkomen van excessief dataverbruik waren (en zijn) verschillende ketenpartners
               binnen en buiten BZK betrokken, waaronder de ICT-organisatie, de provider, inkoop
               en bedrijfsvoering. Dit maakte de procedure bij gevallen van excessief dataverbruik
               complex en kwetsbaar. Een sluitend proces vraagt om goede afspraken in termen van
               procedures en verantwoordelijkheden. Die waren er destijds onvoldoende. Hierdoor heeft
               een situatie ontstaan waarbij medewerkers ongemerkt en vaak ook onbewust hoge kosten
               konden maken vanwege hun mobiele dataverkeer.
            
Naar aanleiding van de door u benoemde casus werd duidelijk dat de procedures niet
               goed functioneerden en heeft BZK de ADR-opdracht gegeven onderzoek te doen om inzicht
               te geven in het systeem van melden en escaleren bij excessief dataverbruik en de kwetsbaarheden
               daarin.
            
De ADR concludeert in haar onderzoek dat er relatief vaak sprake was van niet helder
               toegedeelde taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden en van niet of niet goed
               ingevulde taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden door de verschillende betrokken
               partijen. Er waren te beperkt prikkels aanwezig om excessief dataverbruik te signaleren
               en te voorkomen. Ook ontbrak het aan adequaat toezicht op het functioneren van het
               stelsel en het plegen van noodzakelijke interventies. Voor verdere bevindingen verwijs
               ik u graag naar het ADR-rapport. Naar aanleiding van het ADR-rapport heb ik maatregelen
               getroffen om excessief dataverbruik in de toekomst te voorkomen (zie ADR-rapport).
            
In de casus die u benoemt is er naast het ADR-onderzoek ook onderzoek gedaan door
               een forensisch bureau in opdracht van het ministerie en hebben gesprekken plaatsgevonden
               met de betrokken medewerker. Uit dit onderzoek is gebleken dat de betrokken medewerker
               geen poging heeft gedaan om het dataverbruik te verhullen of om BZK op andere manieren
               opzettelijk te misleiden. Wel heeft de betrokken medewerker ongeoorloofd misbruik
               gemaakt van bedrijfsmiddelen door zijn IPad als hotspot beschikbaar te stellen aan
               zijn familieleden.
            
Bevoegd gezag heeft zich ten aanzien van de te nemen disciplinaire maatregelen laten
               adviseren door een arbeidsjurist. De disciplinaire maatregelen zijn gebaseerd op het
               feit dat de IPad beschikbaar werd gesteld als hotspot. Dat de kosten tot een bedrag
               van ruim twee ton zijn opgelopen is mede een gevolg van het contract met de provider
               en het niet goed functioneren van het systeem van melden en escaleren bij excessief
               dataverbruik. De hoge kosten kunnen de medewerker in die zin niet volledig aangerekend
               worden. De hoogte van de schade is daarom niet meegenomen bij de bepaling van de te
               nemen disciplinaire maatregel. Meegewogen is ook dat de communicatie richting medewerkers
               over het risico van zeer hoge kosten bij dataverbruik buiten Europa, gebrekkig was.
               Op basis hiervan heeft het bevoegd gezag de betrokken medewerker voorwaardelijk strafontslag
               met een inhouding van twee periodieken voor de duur van twee jaar opgelegd.
            
Uit de jaarrapportage van de Centrale Integriteitscoördinator 2018 blijkt dat er in
               totaal acht gevallen van excessief dataverbruik zijn geweest.2 (zie Jaarrapportage 2018) Naast de bovengenoemde casus heeft nog één andere medewerker voorwaardelijk strafontslag
               gekregen. Ook hier bleek na onderzoek geen sprake te zijn van bedrog of misleiding
               om het verbruik te verhullen.
            
Ten aanzien van de zes overige gevallen is het niet mogelijk gebleken om te achterhalen
               wie verantwoordelijk was voor het excessieve dataverbruik. In deze periode vond er
               een grote migratie plaats in de ICT van een dienstonderdeel van BZK. Tijdens de migratie
               bleek dat de registratie van de tenaamstellingen van SIM-nummers niet volledig sluitend
               was en de koppeling tussen SIM-nummers en individuele medewerkers niet beschikbaar
               was. Het dataverbruik van de zes gevallen bedraagt in totaal € 25.878. Gezien de maatregelen
               die BZK in 2018 geïmplementeerd heeft om excessief dataverbruik te voorkomen, is het
               niet meer mogelijk dat deze situatie zich voordoet.
            
Vraag 3
            
Hoeveel ambtenaren hebben er in totaal gefraudeerd?
Antwoord 3
            
Zoals bij vraag 2 aangegeven is, is er geen fraude vastgesteld bij de twee gevallen
               waarvan bekend is wie de betrokken medewerker was. Van de zes gevallen waarbij onbekend
               is wie verantwoordelijk was voor het dataverbruik, geeft de aard van het dataverbruik
               in twee zaken een vermoeden van misbruik. Er loopt nog een onderzoek naar deze twee
               zaken.
            
Vraag 4
            
Bent u bereid direct aangifte te doen tegen de betrokken ambtenaren, alle telefoonkosten
               terug te eisen en ze ontslag aan te zeggen? Zo nee, waarom niet?
            
Antwoord 4
            
Nee, ik ben niet bereid om aangifte te doen tegen de betrokken medewerkers aangezien
               er geen fraude is vastgesteld. Ten aanzien van het strafontslag verwijs ik u naar
               mijn antwoord van vraag 2. Aangezien de kosten zo hoog konden oplopen mede door het
               niet goed functioneren van het systeem van melden en escaleren bij excessief dataverbruik,
               zal ik de gemaakte kosten niet terugvorderen.
            
Vraag 5
            
Gaat u de contracten c.q. de voorwaarden of instellingen aanpassen, zodat individuele
               gebruikers niet meer zulke exorbitante rekeningen kunnen veroorzaken?
            
Antwoord 5
            
Zowel contractueel als procedureel zijn aanpassingen gedaan om de kosten op het gebied
               van dataverbruik en telefonie te beheersen.
            
In het contract met de provider is opgenomen dat BZK nooit meer dan € 25 aan data-
               en telefoonverbruik per abonnement betaalt bovenop de abonnementskosten. Dit is uitgezonderd
               het gebruik van betaalnummers. Ten aanzien van het dataverbruik geldt voor de medewerker
               dat hij of zij een waarschuwingsbericht ontvangt bij hoog dataverbruik. Dit signaal
               is bedoeld om de medewerker bewust te maken van het relatief hoge dataverbruik. Daarnaast
               ontvangt BZK geautomatiseerd via SSC-ICT ook een dergelijke signalering en kan zo
               nodig het nummer geblokkeerd worden. Op dit moment worden afspraken voorbereid tussen
               de provider en SSC-ICT om extra monitoring op gebruik van betaalnummers in te richten.
               Buiten de getroffen maatregelen zijn de tarieven per verbruikte eenheid buiten de
               bundel sterk gedaald in het huidige contract met de provider.
            
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
K.H. Ollongren, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.