Schriftelijke vragen : Het bericht ‘Een ongeluk waar je niets van leert’
Vragen van de leden Belhaj, Weyenberg en Paternotte (allen D66) aan de Ministers van Defensie en van Infrastructuur en Waterstaat over het bericht «Een ongeluk waar je niets van leert» (ingezonden 4 juni 2019).
Vraag 1
Bent u bekend met het NRC artikel «Een ongeval waar je niets van leert» van 15 mei
2019?1
Vraag 2
Bent u bekend met het ongeval dat op 27 januari 2018 heeft plaatsgevonden bij een
training van de Kustwacht?
Vraag 3
Wat is uw reactie op het niet melden van het benoemde incident en de onduidelijkheid
wat betreft het toezicht?
Vraag 4
Kunt u nader uitleg geven over wie momenteel toezicht houdt met betrekking tot arbeidsongevallen
bij de Kustwacht, en wie momenteel de eindverantwoordelijkheid draagt voor de veiligheid van het Defensiepersoneel op zee?
Vraag 5
Is het arbeidsongeval gemeld bij de Inspectie SZW? Zo ja, wat is er met de melding
gedaan? Zo nee, waarom niet?
Vraag 6
Houdt de Inspectie SZW toezicht op bedrijven uit het buitenland die binnen Nederland
werkzaamheden uitvoeren?
Vraag 7
Houdt de Inspectie SZW ook toezicht op arbeidsomstandigheden op het water of in de
lucht?
Vraag 8
Wat zijn de internationale afspraken op het gebied van arbeidsomstandigheden op het
water of in de lucht? Wie houdt er toezicht en hoe wordt bepaald welk land toezicht
houdt?
Vraag 9
Hoe wordt bepaald welke toezichthouder verantwoordelijk is voor de werkomstandigheden
als het om werkzaamheden gaat die deels te land, ter zee en in de lucht plaatsvinden?
Vraag 10
Kunt u garanderen dat dit ongeval wordt bestudeerd door één van de toezichthouders?
Vraag 11
Kunt u nader uitleg geven over het verschil van mening tussen de Inspectie Leefomgeving
en Transport (ILT) en de inspectie SZW over wie de eindverantwoordelijkheid draagt
voor het melden van eventuele ongevallen in de Noordzee?
Vraag 12
Op basis van welke wetgeving wordt toezicht gehouden op zogenoemde «state flights»,
zoals SAR taak en politievluchten? De basic regulation van de European Union Aviation
Safety Agency (EASA) is immers niet van toepassing op de SAR-taak. Hoe borgt u dan
de vliegveiligheid voor dergelijke «state flights»?
Vraag 13
Welke vlieg- en rusttijden zijn van toepassing op de SAR-vluchten? Klopt het dat dit
niet de Europese wetgeving rondom vlieg en rusttijden (EU-FTL) is?
Vraag 14
Kunt u nader uitleg geven wie over welk land en welke instantie momenteel de eindverantwoordelijkheid
draagt met betrekking tot het toezicht op ongevallen in de luchtvaart die plaatsvinden
bij NHV onder toezicht van Defensie?
Vraag 15
Klopt het dat de Minister van Defensie, en niet Rijkswaterstaat, momenteel belast
is met het aanbestedingsprocedure van de SAR-taak? Wat is daarvan de reden en wanneer
loopt het huidige SAR contract af?
Vraag 16
Kunt u nader uitleg geven over hoe het mogelijk is dat Noordzee Helikopters Vlaanderen
(NHV), het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de veiligheid van het Nederlands kustwachtpersoneel,
niet voldeed aan alle eisen die opgesteld waren door Rijkswaterstaat? Kunt u nader
verklaren waarom de Minister van Infrastructuur en Milieu toentertijd verklaarde dat
deze helikopters wel aan deze eisen voldeden?
Vraag 17
Herinnert u zich dat uit onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium
(NLR) uit 2016, dat in opdracht van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat is
uitgevoerd, bleek dat er minimaal vier technische tekortkomingen zijn geconstateerd,
en dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid constateerde dat de SAR tekort schoot en
niet op elke basis een medisch team klaar heeft staan? Zijn deze tekortkomingen aantoonbaar
verholpen? Wie houdt daar onafhankelijk toezicht op?
Vraag 18
Kunt u aangeven of er inmiddels duidelijke maatregelen zijn genomen door de Minister
van Infrastructuur en Waterstaat om te zorgen dat bedrijven zoals NHV verplicht worden
alle bedrijfsongevallen te melden bij instanties zoals het SZW en de ILT? Zo ja, wat
zijn deze concrete maatregelen dan geweest? Zo nee, waarom dan niet en wanneer gaat
dit wel gebeuren?
Vraag 19
Kunt u nader verklaren wat de concrete stappen zijn die door het u zijn genomen sinds
de uitkomst van het rapport door de Onderzoeksraad voor Veiligheid in juli 2016 met
betrekking tot de tekortkoming van de medische hulp op de Noordzee om de veiligheid
van ons Kustwachtpersoneel te kunnen garanderen?
Vraag 20
Kunt u, zonder dat hierbij de integriteit van NHV hierbij in twijfel wordt getrokken,
bevestigen dat NHV inmiddels de veiligheid van ons Defensiepersoneel op zee kan garanderen
en dat er inmiddels duidelijk bewijs is dat zij aan alle gestelde veiligheidseisen
voldoen? Zo ja, kunt u dit dan nader toelichten met informatie met betrekking tot
de meest recente controle van het voldoen aan deze eisen. Zo nee, kunt u dan nader
verklaren waarom er niet met spoed wordt gezocht naar een nieuw bedrijf dat wel aan
deze eisen kan voldoen?
Vraag 21
Kunt u nader uitleg geven over de redenering achter uw besluit om de luchtvaartinspectie
«vliegtechnisch» toezicht te laten houden op de SAR-activiteit en Rijkswaterstaat
«operationeel» toezicht te laten houden, terwijl dit in de praktijk alleen maar voor
verwarring blijkt te zorgen?
Vraag 22
Kunt u bevestigen dat er tot op heden daadwerkelijk maar één ongeval heeft plaatsgevonden
bij NHV onder toezicht van Defensie en dat er sinds dit ongeval geen andere ongevallen
meer hebben plaatsgevonden vanwege een het niet voldoen aan de eisen zoals opgesteld
door Rijkswaterstaat?
Vraag 23
Deelt u de mening dat de tekortkomingen door NHV, Rijkswaterstaat, het ILT en de Inspectie
SWZ onacceptabel zijn en dat deze tekortkomingen de veiligheid van ons Kustwachtpersoneel
momenteel niet voldoende kunnen garanderen?
Vraag 24
Mogen wij ervanuit gaan dat de uitvoerder van de (toekomstige) SAR taak bij aanvang
van het nieuwe aanbestedingscontract wel aantoonbaar en in de praktijk voldoet aan
de gestelde minimale vereisten? Zo ja, hoe wordt dat geborgd?
Vraag 25
Kunt u nader toelichten onder welke voorwaarden de Kustwacht helikopterreddingen heeft
uitbesteed en welke veiligheidseisen en standaarden hieraan ten grondslag lagen?
Vraag 26
Kunt u de vragen apart beantwoorden?
Indieners
-
Gericht aan
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Gericht aan
A.Th.B. Bijleveld-Schouten, minister van Defensie -
Indiener
S. Belhaj, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
S.P.R.A. van Weyenberg, Tweede Kamerlid -
Medeindiener
Jan Paternotte, Kamerlid
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.